Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 5376 ggr
exitingsvillemo
0

Klicker eller inte?

Använder Ni klicker vid träning?

Jag skulle gärna vilja ha för- och nackdelar med klicker vs. inte klicker =)

[Ebfotograf]
0

Jag använder klicker till nästan allt, man lär hunden att veta när den gjort rätt. Kommando - Klick - Belöning.

Jag vet inget som är negativt med klickerträning.

Tokryck
1

Jag är lite slarvig med klickern måste jag erkänna. Kommer vara mer noga med nästa hund då jag tränar regelrätta moment som jag vill pricka belöningen mer exakt. Jag och Mira är mest i skogen och där känner jag inga behov av klickern idag då hon kan sitt spårande :) .

Men, klicker är inte klickerträning, jag klickertränar mycket utan klicker.

Det är bra att använda klicker då man tränar moment, där det är viktigt att visa hunden exakt då den gjorde rätt. Klickern har samma funktion som "bra" bara det att du är snabbare i tummen än i tanken att säga bra vilket gör klicket mer exakt. Skillnaden är att många inte ger godis efter "bra" och ett klick ska ALLTID följas av någon slags belöning för hunden.

Jag kommer inte på något negativt med att använda klicker, det skulle vara om hunden är rädd för ljudet men det är det inte många som är då de väl lärt sig vad det betyder.

Det negativa med att inte använda klicker är det jag skrivit ovan, du prickar inte rätt sekund i just det du vill belöna.

exitingsvillemo
0

#2 nu förstår jag inte??! "klicker är inte klickerträning" nehe? Vill du förklara skillnaden på att använda klicker och klickerträning? =) Vad är isåfall klickerträning?

Tokryck
0

Sa lite otydligt.

Att man använder en klicker innebär inte att man klickertränar. Det finns många som använder en klicker men i fel syfte, de klickertränar inte de använder en klicker…till det de nu må göra. Att klickerträna innbär att man har tänket bakom. Klickerträning innebär att man vill träna utan att locka och lura med godis, man vill inte korrigera, men vill ha en hund som tar egna initiativ och är aktiv i träningen och träna så långt det är möjligt utan hjälpmedel.

Det finns de på min klubb som tycker det är såååå bra att träna med klicker, de klickar lite då och då för att hunden ligger på platsliggningen, men ger ingen godis eller annat. Det är inte klickerträning. Det finns de som klickar när hunden ser en ekorre för hunden kommer så bra då de klickar, det är inte klickerträning. Eller jo, kanske men det blir fel signal till hunden. Ägaren tror att hunden kommer och avbryter jakten då de klickar men hunden tar klickern som en signal att jakten efter ekorren var helt rätt, för de får ju en signal om att det är det just då de jagar ;) .

Hänger du med på vad jag menar. Vad skillnaden är?

exitingsvillemo
0

#4 ja nu hängde jag med lite bättre och jag håller helt med dig =)

Jag har ju aldrig använt klickern till lydnadsträningen, utan bara när vi lekt och tränat diverse "konster". Eller ja, till viss del i lydnadsträningen tex sitt, ligg, stå osv alltså enkla snabba moment.

Däremot så lägger jag alltid in ett röstkomando till varje sak vi gör tex; Sitt-hunden sätter sig/klick-godis…

Så jag använder klickern för att befästa komandot när hunden gör rätt, förstår du hur jag menar? =)

Korta moment=klickervänliga ex sitt, ligg osv
Lång moment=ej klicker ex fot, sök osv

Jag vet inte om det är rätt Skäms

Tokryck
0

Rätt och rätt, alla gör vi säkert olika :D .

Pratar du med inbitna klickertränare så har de nog flera tips som skulle göra det hela smidigare men fungerar det för dig så är det ju bara att köra.

Cerrolyn
0

Jag kör inte med klicker eller klickerträning utan jag kör en blandning av en massa olika metoder. Allt beror på vad jag ska göra. MEN jag använder inte klickern, det är en hopplös mojäng för mig då mitt klick och "bra" kom sammtidigt sedan gillar jag inte att ha en sak till att hålla reda på. Men lite av det tänket har jag tagit in, men inte sharping då det funkar inte på Ceasar (eller på sätt och vis gör jag det).

Så här brukar jag göra:

1. Locka och visa tydligt hur jag vill att han ska göra.

2. Han får tänka sig fram till rätt sak (här är det lite sharping).

3. Viss förtydligan från mig eller så tar vi in störning.

Så det negativa (som jag ser) med klicker är just klickern, och hela klickerträningstänket passar inte mig.

**MVH Cerrolyn

chapp
0

Jag har just köpt min första klicker och prövar den på valpen. Det går fortare när man visar hur hon ska göra men det får man ju inte göra när man klickertränar. Valpen försöker göra det hon redan kan förstås och bli belönad för det. Jag är igång och läser Anders Hallgrens bok.

chapp
0

Nu har jag tränat klicker några dagar och både valpen och jag gör framsteg. Det funkar!!! Alltså, det handlar inte om "konster" utan vardagsbeteende. Man kan verkligen klicka fram bra beteenden, tex på promenad. På en gång och på en valp! Det trodde jag inte, men det är ju vetenskapliga principer bakom.

Känner mig som en betydligt bättre matte på kuppen.

Tokryck
1

Bara det att man koncentrerar sig på det hunden gör bra innebär att man mår bättre. Jag har kommit fram till det att leta efter fel är påfrestande för mig medan att leta efter något som hunden gör bra är förstärkande för mig med. Hunden gör mycket bra! Sen att hunden uppskattar och gillar träningen är en stor bonus.

Du "får" visa hur den ska göra inom klickerträning också, där har du target som en typ av vägvisare.

Mistle
0

Jag klickertränar med klicker.

Som någon nämnde ovan så är det skillnad på att klickerträna och på att bara använda klicker.
Du kan klickerträna utan klicker och du kan göra den "traditonella" träningen med en klicker.

Jag tycker att det är roligare! Hundarna tycker nog också att det är roligare. De får tänka själva.
Man slipper plocka bort hjälper, bortsett från när man använder sig av target.

Och hela träningen bygger på positivitet!