Klickerträning, windowsprincipen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom över denna film från canis.se
Men till min fråga; han ger inga tecken på VAD han vill att hunden ska göra, utan hunden får själv gå igenom olika saker tills den kommit på vad husse vill.
Blir inte hunden förvirrad av detta, att inte få komando? Finns inte risken att man får en hund som gör "allt den kan" i en enda serie, i hopp om att få belöningen. Mister inte komandon sin effekt då?
Förklara för mig =)
Du kanske har koll på det jag säger nu men hopp över i så fall :) . Innan man låter hunden gå igenom sin "framförmapp" så tränar man alla dessa beteenden för sig och i små små steg så det inte blir förvirrande för hunden. När den växlar mellan beteenden kan den alltså flera beteenden.
Man ger inga tecken till hunden just för att man vill få fram egna initiativ i träningen. Hunden ska tänka själv och göra det som ger belöning, ingen hund som du säkert vet gör något som inte ger vinning i någon form. Träning med frivilliga beteenden innebär att du inte behöver ta bort hjälper eller visa hunden hur den ska göra, det ger också ett mycket säkrare resultat. Den hunden du ser ovan har garanterat kommando på beteendet också, men i träning av moment som behöver flera beteenden utan att vi säger något så underlättar det träningen att även ha dem utan kommando. När man klickertränar tar det dock längre tid (ofta) innan man sätter kommando på ett moment eller ett beteende just för att det ska sitta perfekt innan man säger vad just det beteendet ska heta. Hunden får inte lära sig att ordet fot betyder att den ska sitta/gå vid din sida förrän den går där perfekt utan kommando. När då kommandot sätts in har du redan en perfekt ingång eller ett perfekt fotgående. Vill du sedan träna inkallning där du inte har kommando för ingång så har du det frivilliga beteendet att ta till.
En bra klickertränad hund blir inte förvirrad, men det är viktigt som tränare att du innan vet vad det är du vill belöna och bara belöna det och innan du begär ett helt beteende måste hunden kunna det också. Jag ser inte hans bytsignal men jag tror han har en. Han ger en signal, antingen att förflytta sig på något sätt, ett ord eller liknande som säger att det är dags för något nytt beteende.
Kommandot mister inte sin effekt, tvärtom så har hundar tränade på det här sättet ett mycket säkert kommando.
Nu känns det som jag bara babblar, men jag hoppas något av det jag skrivit gav lite svar.
Hihi babbla på du, ingen fara. Jag har aldrig klicker i min vardagslydnad utan just komandon som fot, sitt, ligg osv. Däremot till den lilla vovven så använder jag klicker för att lära in vissa "konster" eller ja, vi använder oss av shaping närmare bestämt.
Men jag är lite sugen på att prova klickern till lydnaden också.
Jag tänker på min shäfertik, när vi tränar lydnad, ungefär de moment som visas på filmen, så använder jag då komandon, men vissa gånger, om jag blir tyst en liiiten stund (inte ger ngt komando) så gör hon alla moment vi tränat på i en enda serie ungefär som att "gör jag allt på en gång så kommer godiset fortare". Jag har ALDRIG belönat detta beteende, då jag vill att hon ska kunna sitta/stå passiv men ändå hålla koncentrationen. Vi har helt enkelt avbrytit och ignorerat tills hon varvat ner så pass att hon tar kontakt och lugnt inväntar komando.
Ungefär så här kan det se ut:
sitt-ligg-rulla runt-sitt-skall-skall-skall… Och fort går det =) Oftast avslutas en sådan serie med ett frenetiskt skällande, vilket i mina ögon ser ut som stress-skall. Hon går upp i varv så hemskt att hon tillslut bara står och skäller, vi försöker förstås avbryta innan skällningen börjar.
Det är alltså enkla moment vi kör med, som hon kan klockrent. Men skulle jag göra som på filmen, så skulle det absolut leda till en sådan serie och avslutas med skall-skall-skall…
Ibland tror jag att min tjej är för "nervig" och "påig" för att öht kunna tränas med. =(
Nu är det jag som babblar ;)
Det jag tror kan vara "felet" är att hon inte lärt sig stadga. Min förra hund var sån, hon trodde att hon gjorde något fel om jag stod stilla lite längre än några sekunder och då började hon erbjuda beteenden.
Hon blir frustrerad helt enkelt.
Jag tror inte hon är för på eller nervig, kanske är jag elak nu men oftast när frivilliga beteenden inte fungerar eller våra hundar blir stressade så är det oss det felar hos. Tyvärr ;) .
Kanske behöver hon mer passivitetsträning och träning av moment med stadga och på det sättet få reda på att det är skitkul (och rätt!) att vara stilla.
Nej då, u är inte elak,jag håller med, det är säkerligen jag som brustit ngnstans. hunden är ju dock till åren och pga bristande tidigare intresse har vi inte hållt på med så mkt träning.
Men förklara gärna hur jag jobbar med passivitet och stadga.
Om du söker på omvänt lockande så är det en sak du kan prova för att på ett enkelt sätt få hunden att vara stilla. Det står mycket om det på nätet, här är en bra film: http://www.youtube.com/user/klickerklok?blend=2&ob=1#p/u/124/goiWvHtNRqM
Något annat är att långsamt långsamt vänta längre stund med att klicka/ge belöning. Det handlar kanske för dig (och handlade för mig) om mikrosekunder till en början.
Ja, Fanny och Tomas är super duktiga inom klickers.
**MVH Cerrolyn
#5 tack för länken =) verkligen mkt informativ hemsida hade dom med en hel del bra filmer.
Ja, om man håller på med klicker så är deras sida som en bibel (vilket jag inte gör).
**MVH Cerrolyn
På klickerkloks hemsida www.klickerklok.se hittar du artiklar, bland annat en om stadga - frisignal tror jag den heter. Läste den igår, mycket bra!