Hundfoder??!!
Jag blir helt förvirrad av allt foder som finns.
Idagsläget får mina Royal Canin.
Schäfermixen får Medium mature och pudeln får Mini Sensible.
Men ÄR RC verkligen ett riktigt bra foder? Många hävdar ju att det inte är det.
Vad exakt behöver hunden? Kan man räkna ut det på ngt vis?
Kom med synpunkter på alla sorters foder, bra och dåliga och skriv gärna ner era 5-i-topp foder samt utveckla varför ni tycker så.
Färskfoder har jag ganska nyligen bytt till..
Bättre än torrfoder.
Har man kunskapen kan man ge BARF

RC ska ju inte vara ett dåligt foder, men jag har precis dom du.. Hört en massa negativiteter.
Själv är jag inte förtjust i det av personliga erfarenheter, men det är ju väldigt inviduellt. Vissa av mina hundar klarar av att äta det utan problem medans äldsta schäfertikens päls blir glanslös, fettig och hon går ner i vikt. Plus att hon skiter mer än en ko.
Idag ger jag äldsta schäfertiken ett foder som kallas "Smulfoder", det är bara massa smulor med enstaka kulor i. Om jag inte är helt ute och cyklar så består det av flertalet olika "foderrester" som ej kommit med i säckarna. Äldsta schäfertiken har klåda och när hon började äta "smulfodret" så har hennes klåda minskat avsevärt. Tyvärr vet jag inte så mycket om det just nu eftersom fodersäckarna är helt vita utan minsta text.
Yngsta schäfertiken och huskysarna får "Carrier - Super premium". Finns att köpa på t.ex COOP för 299:-, och det fungerar kanonbra. Har gett det till hundarna i över två år nu och har inga planer på att byta.
#2 ska kolla upp Carrier fodret, min shäfertik funkar inte heller så bra på RC.
dvärgpudeln går bra på RC han får sensible och har jättefin päls och i perfekt hull.
Nu har jag kollat Carrier foder och blev aldeles bestört då jag först gick in på Carrier Orginal som hade spannmål som första ingridiens i innehållsförteckningen.
Men sen kollade jag på super premium och regular och då kändes lite bättre =) Vill ju inte ha ett spannmålsbaserat foder till hundarna.
Kollade inne på foderbilen och där kostade premium 399:- och regular 349:-.
Måste åka till coop och kolla om dom är billigare där.
Glucosamin fanns också med, vilket jag tyckte var mkt bra då vår äldre tik börjar känna av lite stelhet.
Tack för tipset =)
Finns det fler som vill tipsa om annat foder?

#4 Hehe ja det är lite olika när man tittar på deras olika "nivåer" som Carrier har. Men just Super premium är bra, reltivt höga "värden" men jag har inte märkt av några förändringar på hundarna även om dom är högt aktiva eller mindre. Finns mer att läsa om det på Svenskahundfoder.se, men det är kanske där du har läst?
SHF tillverkar också Tello och High Energy, aningen dyrare men det har jag också haft. Tyvärr käkade inte äldsta huskytiken något av fodrerna och jag gick över helt till Carrier. Vet inte om COOP har billigare foder här uppe i norrland än vad det är ner i södern, men det borde ju inte skilja så mycket i pris tycker man.
Något foder jag också har provat är Pro Plan, relativt dyrt om man inte har uppfödarrabbat. Men t.o.m JAG tycker hundfodret luktar gott, vilket jag sällan brukar göra. Kulorna är ganska "fettiga" om man jämnför med Carrier, men just det fodret går ner i alla mina hundare mage. Enda minuset jag tycker med det fodret är att det är svårt att få tag i det här i min stad.
Jag tycker i princip samma om Eukanubas foder, det är bra men definitivt inte billigt.
Kan även tillägga att äldsta huskyn på 7 år är väldigt kräsen i maten.
Både Pro Plan och Eukanuba är billigare än RC så oavsett vilket foder jag väljer så blir det nog mindre foderutgifter.
Har läst igenom ordentligt på RC innehåll och jag tycker det verkar som om det är relativt höga värden spannmål i det fodret, bara det att det är uppdelat så att det inte ska "synas"…
Skulle vara intressant och veta om köttprodukterna ligger högst upp i innehållsförteckningen om alla spannmålsprodukter slogs ihop 
Jag letade och läste tills jag var alldeles vindögd om torrfoder. En blogg som har skrivit mycket om hundens behov är Hundapoteket. De skriver mest om Barf, men har även tagit in ett torrfoder i deras butik som heter Healthy Paws och som jag provar just nu. De verkar pålästa… Det är dyrt dock.
Är man däremot intresserad av ett foder med kött som största ingrediens, så är Orijen det jag har sett med högst innehåll kött. Jag har testat att ge Orijen till mina katter, men en av dem blev så otroligt fet av det… Iams och Eukanuba har jag läst att man ska undvika av etiska skäl, vilket man bland annat kan läsa om här.
I RC och Hills är det väl inte något spannmål, däremot majs eller ris. Då det, som jag har förstått det, är gluten hundarna reagerar på så är RC och Hills att föredra framför de flesta foder som säljs i matvarubutikerna (som snarare innehåller vete).
Korn kanske är något mer lättsmält än vete dock - åtminstone för människor (har för mig att det är korn som används i Carrier).
http://brisingasmycket.se
Jag gav mina hundar Nutro och det var det jag tyckte var bäst. Tyvärr slutade de sälja det och jag gick över till Purina Pro plan. Är jättenöjd, båda mina hundar och min systers hund som var allergisk mot all mat klarade av den.
Femitopp:
Nutro
Purina Pro plan
Specific och Hills, ungefär lika
Tja, har inte provat några andra så jag kan inte skriva fler sorter ;) .
Jag gillar inte RC, förr var det skitmat och det sitter i. Många hundar jag känner som har ätit den sorten har inte alls fungerat bra på den. Ingen hund här kommer äta den någonsin.
Jag litar för övrigt på försäljaren, jag bad om det bästa fodret efter Nutro och hon sa Purina Pro plan ;) .
Det finns några huvudregler som man kan tänka efter när man tittar på innehållsförteckningen :)
Hundar är större delen köttätare, och därför bör fodren ha så stor andel animaliska produkter som bara går. Där brister tyvärr måmga torrfoder. Viss andel kolhydrater måste finnas med, för att det ska gå att forma kulorna. Men långt ifrån så mycket som vissa fodertillverkare stoppar i.
En annan sak att se upp med är allt som heter gluten. Gluten är protein. Majsgluten = majsprotein. Det är ett billigt och fullt trick för att få upp andelen % protein i ett foder.
Jag skulle tittar på Hill´s (vissa varianter), Standardt (verkligen bra pris i förhållande till det du får) och Eukanuba (vissa varianter).
Du kommer aldrig att hitta ett torrfoder som är precis perfekt. Men med lite kompromisser brukar man kunna hitta ett som är ok.
Bland färskfoder är jag väldigt nöjd med Nordic. Färskfoder ligger (rent näringsmässigt) mellan torrfoder och BARF. Bättre innehåll (oftast) jämfört med torrfoder och enklare att hålla på med än BARF.
Men som BARFare tycker ju jag så klart att ingenting slår barf 
Medarbetare på jack russel terrier
#10 Vad anser du om Hundapotekets åsikter angående protein? De är ju också "Barfare", men har lite annan åsikt. Enligt dem så finns det ingen poäng med att fodret ska innehålla så mycket kött som möjligt, och jag skulle tycka att det vore intressant att höra din åsikt om deras inlägg och proteinkoncentrationer

Våra hundar får BARF, men då pappa inte fått tag på honom vi köper maten ifrån på några månader så kör vi med Vom Og Hundemat just nu, men dom får även ben som middag ibland osv..
#11 Jag vet inte om du har missuppfattat det jag menade för att jag skrev lite klumpigt. En stor skillnad på katt och hund, är att katten är en ren köttätare.
Det jag menade med mitt inlägg ovan, är att försöka hitta ett helfoder som innehåller så mycket kött det bara går, och så lite spannmål det bara går. Men det finns inget torrfoder som som har så mycket kött att det blir felbalans åt det andra hållet. Som jag också skrev, man måste kompromissa.
Om du kör "svensson-barf" använder du kött, ben, (ång)kokta grönsaker, inälvor och ev. 10% övrigt. Där grönsaksdelen är ganska stor (jämfört med kattens max 10%).
Har inte läst särskilt mycket om/av hundapotekets hemsida och skulle vilja läsa mer och kolla deras källor också. Men jag kan säga att jag är väldigt skeptisk till "förespråkandet" av långsamma kolhydrater.
#13 Vad jag menar är att Hundapoteket skiljer på mängd protein och koncentration av protein. Enligt dem så spelar det ingen roll hur mycket kött en hund äter - de kan ändå bara ta till sig 26% av proteinet. I torrfoder är det en hög andel rent proteinkoncentrat från olika källor, men hunden kan inte ta till sig mer än 26%, varav ett högt köttinnehåll inte nödvändigtvis är bra.
Det "vanliga gluten" vi talar om förekommer i spannmål. Det gluten som finns i majs, havre och ris är inte samma som det i spannmål - "The stored proteins of maize and rice are sometimes called glutens, but their proteins differ from wheat gluten by lacking gliadin" (källa: Wikipedia). Detta innebär en skillnad för människor, och jag skulle gissa på att det även innebär en skillnad för hundar, men det är bara en gissning - du kanske har någon tanke om det Elcyion?
En för hör koncentration av protein skulle då, enligt Hundapoteket, leda till följande:
"Hundkroppen är dålig på att lagra protein. Det som inte direkt används, omvandlas till fett, eller glykogen (kolhydrat).
Resten ombildas till kvävehaltigt avfall (urea) som ger hög belastning på njurarna.
Överdrivna proteinkoncentrationer ger en "överhettning" av kroppen - skapar surhet och en varm, fuktig miljö.
Tecken på att kroppen jobbar för att göra sig av med överflöd kan vara; rinande ögon, klet i öronen, förhudskatarr, problem med analkörtlar, etc."
Jag har inte glömt tråden. Men har varit lite fullt upp här hemma. Ska läsa igenom mer på deras sida. Men det de hävdar är inget jag någonsin har hört talas om innan. Säger inte att de har fel, men skulle vilja att de kunde källhänvisa.
Men återkommer när jag har hunnit läsa mer på deras sida.
Det beror väl mycket på vad det är för sorts protein. Hunden har ju lättare för att ta upp viss protein jämfört med annat protein.
Inom häst kollar vi på smältbartråprotein, då det är den protein som hästen kan ta upp, det bör ju vara det samma på hund??
Nu har jag fått hem Orijen foder till både katterna och hundarna, ska prova det och se hur det fungerar.
Ngn som har åsikter om det fodret? Dela gärna med dig isåfall =)
#2 Vem tillverkar smulfodret? Har aldrig hört talas om det. Inte aktuellt för mind del ´, eftersom jag barfar. Jag är bara nyfiken
Har fodrat djuren med Orijen några dagar nu och märker redan på pudelpuffen att pälsen tar stryk… Han ska få gå på detta foder tills påsen är slut, men blir det ingen förbättring så återgår jag till RC-Sensible till honom, då är pälsen i topptrim…
Schärveuren tiken funkar bra på Orijen än så länge och katterna liksaså… Dom verkar bli mätta och nöjda av betydligt mindre.
Men det är just pudelpuffens päls jag ser en negativ effekt av, trots orijens foder med extra omega 3&6 i.
enligt hundapoteket så äter inte varjen upp maginnehållet på bytesdjuret. Magväggen äts men inte innehållet. Tydligen är detta framtaget av olika vargforskare.
Så då borde ju teorin; att lite spannmål behövs, försvinna?? Eller??
#19 Spannmålet vara och icke vara är väldigt omdebatterat. Det finns dem som säger att all spannmål ska bort men grönsaker är ok. Sen så finns det ju dem som säger att en hund inte behöver några vegetabilier allt. Alla har olika åsikter, så det bästa är att själv läsa på lite om sakfrågan och sen skapa sig en egen.
Jag har själv haft kontakt med hundapoteket, och dem som driver det är väldigt trevliga och ställer upp på foderfrågor. Så om man behöver lite hjälp med foderfrågor så maila dem.
#20 råd kan man ju få från allt och alla. Hur trovärdiga är hundapoteket? Driver dom ngn forskning som kan visa att dom verkligen besitter all den kunskap dom sägs ha?
Vad är det för folk som driver hundapoteket och på vilket vis är de mer trovärdiga än andra?
#21 javisst råd får man från allt och alla, och man väljer ju själv vilka man tror på. Jag vet inte vad det är för folk som driver hundapoteket. Jag har mailat med dem och diskuterat runt foder, samt läst på en del själv. Maila eller ring till dem och fråga
Då får du nog bäst svar på vad de har för kunskaper eller ej.

#17 Jadu, om jag kom ihåg det. Köper det av en slädhundsförare, men kan höra med den personen :)