Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettövriga-grenar
Läst 3883 ggr
Mistle
2009-12-12 13:19
0

Viltspår

Har fått tag i en älgklöv så nu ska det bli spårande, dock så har jag aldrig lagt eller tränat viltspår tidigare.

Hur är det med tillstånd? Som jag har förstått det så behövs det bara om man använder sig av blod, och blodet tänkte jag skippa.. för det kan man va?

Och räcker det med att man markerar upp början av spåret med klöven och sen drar den efter sig och lägger den i slutet. Är det så man gör? :).
Och hur långt bör det vara första gången och hur länge bör det ligga? Olika underlag/väder som spelar in?

Hmm, något mer.. Finns det några övningar som kanske är lämpliga att göra innan? Glad.

Xondah
2009-12-13 01:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man måste ha tillstånd för att droppa nötblod, inte viltblod. Jag tycker inte du ska skippa blodet. Har du planer på att göra anlagsprov och sedan köra vidare i öppen klass? Eller ska du bara köra de som berikning/träning?

Om du har planer i viltsspår ska du köra med blod och klöv tycker jag. Personligen tycker jag hundarna blir mer taggade när det är blod i spåret. Sen är de ju blod+klöv på proven så de kan ju vara till fördel att träna så då.

De första spåret ska vara ganska lätt, så hunden får mersmak och lyckas. Tex ett rakt spår på 50m-100m, nån liten sväng skadar väl inte men du förstår vad jag menar säkert. :)

Man blodar upp starten rikligt med blod för att härma en skottplats, sedan drar du klöven och droppar blod, i början av spåret kan man droppa lite mera blod sedan glesare. Ca 1 timme bör spåret ligga så hunden inte spårar i luften, man vill ju helst att nosen ska gå i backen. :)

Sedan vart efterssom ökar du på med svårigheter som längd, liggtid, vinklar, återgångar och bloduppehåll.

Jag tycker att man ska hellre göra de lite för lätt första gången än att man drar ut hunden på värsta virrvaret och den tappar intresset. När de sen vet vad som väntar i slutet av spåret brukar hunden bli riktigt taggad.

Man kan uppmuntra hunden lite om man nu tycker de behövs men hunden ska spåra självständigt, så gå ungefär 5 m bakom.

Regn kanske inte är så lyckat första gången. Sen är de ju lite med hur vinden ligger, men sånt har jag aldrig brytt mig om efterssom min hund spårar bra i alla väder och vindar. :) Om din hund vill kuta iväg i spåret kan du hålla imot lite, går de 180 är de väldigt stor risk att hunden sedan slarvar i vinklar, bloduppehåll bla.

Gillar din hund älgklövar? Så att han ser de som en belöning och vill slita och tugga på den? Om inte bör du kanske lägga något tillsammans med klöven som h*n verkligen gillar.

Hoppas du kommer igång och att din hund gillar de, det är verkligen skitkul rent ut sagt! ;)

Mistle
2009-12-15 14:18
0

#1 Hmm, det kanske är en idé att köra med blod i alla fall. Kan inte riktigt bestämma mig, men får se om jag får tag på blod först och främst :).

Har väl inte egentligen några tävlingsplaner, vill mest bara testa på det, först och främst i alla fall. Men om vi skulle fastna i det så kanske det är bra att ha kört med blod redan från första början?
Dock har jag lite svårt att tro att det kommer bli så jätteseriöst av det, jag är lite mesig och springer inte gärna runt långt in i skogen själv Skäms.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad hon tycker om älgklövar, hon fick titta på den lite och tog gärna den i munnen, så jag tror nog att hon skulle nöja sig bra och väl med att ha den som belöning i slutet. Fast reaktionen kanske blir en annan när den ligger med ett spår i skogen. Kan ju köra med annan extra belöning också för säkerhetsskull :).

Xondah
2009-12-15 14:36
0

#2 Bra djurbutiker brukar ha blod och även mat affärer. Viltblod är svårare att få tag på om man inte som jag har turen att ha många jägare omkring mig. :)

Dem flesta brukar fastna i de! :P Du kan ju alltid få någon kompis eller så att börja lägga spår med dig, då blir de inte så läskit. Flört Sen är de kul att lägga varandras spår.

Om hon gärna tar klöven i munnen och är intresserad så kanske de räcker. De blir nog bara ännu bättre när hon själv spårat upp klöven skulle jag gissa på. :)

Mistle
2009-12-15 14:55
0

#3 Det ska tydligen finnas något jägarställe inne i stan som även bistår hundägare lite med viltgrejer, vet en kompis som fick en klöv därifrån så tänkte se efter om det går att få viltblod den vägen. Sen har jag en bror som har många kompisar som jagar (därav fick jag tag på köven) så även därifårn kanske jag kan lyckas få tag på lite :).

Ska dra ut med en kompis någondag och lägga lite spår, så då kanske vi kan få in det till någon bra vana så att min jycke kan få lite regelbundna, ordentliga spår trots att hon har en fegis till matte Flört.

Xondah
2009-12-16 00:07
0

Men så bra!:) Många jägare tömmer djuret på blod i skogen, så be de jägare du känner att besvära sig lite och spara de åt dig om dem tömmer i skogen. De gör jag hehe. ;)

Hoppas man får höra hur det går sen! Lycka till! Skrattande