Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 5098 ggr
Zebben
0

Nu har jag köpt...

viktmanschetter till min ena schäfer. Hon har ju artros i bakknäna och har den senaste tiden tappat mycket muskler i bakbenen. Så idag kom de och jag gick genast ut för att ta första passet. 30 gram på varje bakben och så skrittpromenad i 10 min.

Nu ska vi köra så 1-2 ggr dagligen så ska jag se om det blir bättre eller sämre.

Någon annan som kör med viktmanschetter i rehabsyfte eller som friskvård?

Cerrolyn
0

Obestämd Aldrig hört talas om. Har du bild eller länk?

**MVH Cerrolyn

Elmis
0

Viktmanschetter har jag aldrig sett, men tycker det verkar som en bra sak för att bygga muskulatur. Vi har kört mycket med däcksdrag d v s att hunden har ett däck som den får dra efter sig. Det finns ju olika tunga däck som man kan välja och tycker att det är bra.

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De finns på Redog . Bilden tagen därifrån

Fleecematerial som man kan sätta på antingen fram och/eller bakben. Som vikter har man pengar. Jag kör med 5kronor som väger 10 gr styck. Så har man en hund som väger 30 kg så ska de bära 30 gr. En hund på 26 kg ska bära 26 gr osv. Sen kan man beroende på vad man vill uppnå med träningen antingen öka vikten eller öka tiden man går med vikter. I början går man 10 min i koppelskritt.

Har mätt hennes lårmuskler och det ska bli skoj att se om någon månad då min hundmassör kommer ut om det hänt något. Glad

Elmis
0

De ser ut att vara lätta att hantera. Funkar säkert bra.

Cerrolyn
0

Det verkade vara riktigt smidigt. Då vet man var man ska ha pengarna på promenaderna.Flört

Men de var ju inte direkt billiga… ca 100 kr per st…

**MVH Cerrolyn

Elmis
0

#3 Vad tror du om hållbarheten i dem? mynt som skakar kan ju slita rätt hårt på sömmar och fleecetyg. Är det några förstärkningar?

Cerrolyn
0

Zebben - Hihi många frågor blir det. Men glöm inte att uppdatera oss i hur det går.

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

Dessa går jättelätt att sy själva, så såhär efteråt så hade jag nog gjort det. Men det kostar allt som allt 192:- och då har Du dem hemma i brevlådan på någon dag. Helt klart värt det egentligen, med tanke på mina sykunskaper som jag upptäckte att jag saknade när jag skulle lappa ihop skötväskan. Tungan ute

Det är små myntfack där man lägger ner mynten i. Det blir ju inte direkt mynt som ligger och skrammlar runt utan de ligger stilla och bra i dessa fack. Så en lagom träning kan ju vara att träna hunden på väg till glasskiosken. Flört

Inga förstärkningar eller sömmar. Det är sytt i ett stycke om man bortser från sömmen som de gjort för att få fack. Sen är det starkt kardborrband som man fäster det med. Det blir ju inget större slitage på något, då träningen ska ske i skritt och då går det ju inte så hårt till direkt.

Jag tror det är jättenyttigt för hunden att få denna träning. Tränade mina hästar med små vikter inlagda i benskydden och dessa vikter, handlar om små vikter alltså, gick de med under varje träning. På tävling sen åkte vikterna bort och UJ vilka gångarter hästarna visade upp. Skrattande Vill också skriva att stretching efter varje träning var helt outstanding vad gäller att förbättra gångarter hos hästar. Min ena som jag tävlade på elitnivå med förbättrade sina gångarter med ca 30%

Cerrolyn
0

Låter jätte spännande.

Du kan inte ta en bild på dem när de ligger på bordet så vi ser dem bättre?

Hmm 192 kr var ju inte så farligt. Var det för 2 st och frakt då?

**MVH Cerrolyn

Elmis
0

#8 Låter som de är bra. Jag håller med om att det är värt 192:= för att slippa sy själv och om jag får tala för mig själv så hade det säkert inte blivit hälften så bra :)

Träningseffekten borde också vara bra. Fungerar även på oss människor och är till skillnad från hundsim och annat lätt att genomföra.  Glöm inte att berätta hur det går!

Zebben
0

Kan ta en bild när jag kommer hem. Ska iväg å träna hund nu.

Ja, 192:- för två st inkl frakt

Cerrolyn
0

Låter bra.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Låter som en spännande träningsmetod. Kan dom här göra så hunden får mer muskler på armbågarna också? Alltså om man använder dom fram såklart Flört Får dom muskler på fler ställen än bara benen liksom? Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Zebben
0

#13 Ja, absolut. Jag tränar ju bara hennes bakben och där blir det ju låren bak. Men även lite upp över höfterna. Det är ju inte "benen" i sig som får muskler utan man bygger ju de stora musklerna lår, bog, höft, lite rygg osv

Yessica
0

#14 Okej! Glad Kanske ska man införskaffa sånna då.

Ha en bra dag!

Yessica
0

Jag kikade in på deras hemsida nu och dom hade ju massor med bra saker där! Skrattande Speciellt vid rehabilitering. Men andra grejor också. Då vet man det ifall det blir rahabilitering någon gång (förhoppningsvis aldrig). Glad

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Nu är nyfiken på hur det har gått. Jag har även bestämt mig för att också köpa. Tungan ute Men jag känner mig osäker på storleken, vilken storlek tog du?

**MVH Cerrolyn