Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketteripobhp
Läst 3529 ggr
Cerrolyn
2009-03-10 18:26
0

IPO/BHP

Någon som håller på med detta? Kunde vara intressant att höra lite om detta tycker jag.

**MVH Cerrolyn

Yessica
2009-03-13 23:08
0

Jag tycker också det skulle vara intressant att läsa mera om. Hoppas någon håller på med det! Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Zebben
2009-03-14 01:17
0

Började litegrann och har kört godkänt BH-prov med min äldsta tik. Det är lite annorlunda, men inget jag fastnade för. BH-provet var väl rätt ok att genomföra, men tycker det är för stelt och tråkigt. Lydnaden är rätt trist då man kör ett program och domaren står bara och tittar på och betygsätter.

Yessica
2009-03-14 11:00
0

#2 Vad är BH-prov då? Glad Vad menar du med att domaren bara står och tittar? Alltså är det som vanlig lydnad, men ingen TL eller ngt sånt? Utan man bara kör på eller?

Ha en bra dag!

HarrietKiara
2009-03-14 11:39
0

#3 Som jag har fattat det så ser lydnadsprogrammet ut på ett visst sett och det programmet utför man själv utan kommendering. Gäller att ha bra minne och inte få hjärnsläpp. Skäms

Love my Kelpie!

Zebben
2009-03-14 12:17
0

Orkar inte skriva….hittade en länk 

Själva lydnads delen är som ett dressyrprogram för hästar. Man har ingen som kommenderar utan man gör alla moment i flytande följd i ett särskilt mönster på plan. När jag körde så gick man i ett lång U format mönster. Och efter ett speciellt antal steg ska man lägga hunden sen går man ett visst antal steg innan man vänder sig och kalla in och så går man 20 steg så gör man ett nytt moment å så går man 40 steg osv osv osv…..Inte så lätt om man har dåligt minne eller är för nervös. Då är vanlig lydnad lättare, även om själva lydnadsmomentent inte är direkt svåra i BH

Cerrolyn
2009-03-14 13:52
0

Mycket bra beskrivet.

Men jag undarar om det inte kan vara en br ide att träna så fast man inte ska köra det…Obestämd

**MVH Cerrolyn

Zebben
2009-03-14 15:10
0

#6 Absolut. Det tror jag säkert. Jag varvar med att köra rena moment till att dra ihop flera stycken i en följd innan belöning kommer. Hunden ska aldrig veta när det kommer belöning. Ibland skickar jag belöning precis innan momentet ska komma, alltså i US.

Cerrolyn
2009-03-14 16:08
0

Håller med, de ska aldrig veta när belöningen kommer…Skrattande

**MVH Cerrolyn

Yessica
2009-03-15 23:32
0

#5 Ahaa Glad Ojoj, jobbigt att komma ihåg allt då. Haha! Får ta och läsa länken när jag hinner. Glad

Ha en bra dag!

Marylojs
2009-07-21 03:22
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tränar IPO med sikte på att starta så småningom. Ska ha godkänt BH-prov och en BSL 1 innan 2010 är över i alla fall. Fick min nu 15-månaders tik i mars, och vi har haft lite otur med skador men nu är det igång.

Håller inte med Zebben om att det är stelt och tråkigt, tvärtom! En stor anledning till att jag föredrar detta framför svenskbrukset är att man premierar arbetsglädje och go framför exakt korrekt position osv. En hund som ser tryckt ut får aldrig bedömas med högsta poäng, hunden skall utstråla glädje och självsäkerhet.

En IPO-tävling delas upp i tre delar: Spår (A), Lydnad (B) och skydd (C). Varje del kan ge max 100 poäng, och man startar alltid på 100 och får avdrag för det som går snett. En annan skillnad i bedömningen är att man får alltid betalt för det hunden faktiskt gör, det blir alltså inga nollor för att man missar en del i ett moment.

Spåret bedöms annorlunda, man spårar på fält och det är mycket viktigt att hunden spårar noggrannt med nosen i kärnan.

Vad gäller skyddet är en väsentlig skillnad att man inte har något korgarbete.

Zebben
2009-07-21 10:33
0

#10 Ja, stelt och tråkigt är kanske fel beskrivet. Vet inte hur jag ska beskriva det. Men nä, jag gillade inte upplägget på lydnanden.

Sen tycker jag bedömningen är ganska slapp många gånger. Jag anser att korrekt position/utförande och arbetsglädje kan gå hand i hand. Det ena behöver inte utesluta det andra.

En hund som i tävlingslydnad ser tryckt ut i något moment ska inte få högsta poäng.

Marylojs
2009-07-21 12:03
0

#12 Det där kan man tvista om hur mkt man vill, jag anser inte bedömningen som slapp, men man prioriterar helt andra saker helt enkelt. Hörde en rätt bra jämförelse mellan IPO och svenskskyddet en gång, det är som fotboll och handboll, går liksom inte att jämföra rakt av på det viset.

Det är väl ingen som sagt att korrekt position och arbetsglädje inte kan gå hand i hand? Men som sagt, det handlar väl om vad man prioriterar. Inom IPO ligger ju hundarna väldigt högt i drift, varav det lättare blir trängningar, lite pip osv kan jag tänka mig.

Inom lydnaden har man ju också skott, dels under platsliggningen och också under ff.

Cerrolyn
2009-07-21 22:27
0

Marylojs

Kan inte du skriva ihop en artikel om detta, med klasser mm.

**MVH Cerrolyn