Rapport
Är det någon här som tränar/tävlar rapport?
Har nyligen fått intresse för denna gren och tycker det låter toppenkul ;)
Hur och när kan man börja träna sin hund?
Hur hittar humden andreföraren ? enbart genom nosarbete eller ropar man på hunden ?
ingen?

Jag har kört en del rapport med min ena hund. Är verkligen jättekul och skulle gärna fortsätta men ryggen på hunden sätter stopp för det.
Man kan börja "träna" redan från att valpen är trygg i sina ägare. Vi har haft valpar som varit 3-4 månader med i vår träningsgrupp. De lär sig ju massor bara av att få vara med, ligga på "boplatsen" och även få "leta" husse/matte bakom ett träd som står några få meter bort.
Hunden man skickar från B-station till A.-station går på nosen. De har ju redan gått sträckan en gång så det är upptrampat. Men man måste ju även tänka på att det ska vara väldigt lätt första gångerna. De ska nästan se sina förare ibörjan. Sen försvårar man sakta. Är de lite försiktiga och inte riktigt vågar sig ut, så kan man skicka hunden strax bakom en rutinerad hund så den kan få lite stöttning.

#2 Vad menar du med gått sträckan en gång? Hur börjar man från scratch?

Jag har också kört med min Elliott det är super kul.
Jag valde min man när vi körde. Nu när vi skijde oss har det inte blivit av.
När vi börja träna körde vi en lång Budföring då hunden såg den andra föraen. På tävlingen sen Utgår Förae B med hunden från A stationen.
Hunden har ju gått streckan från Förare A.

#3 En tävling har ju flera stationer. A, B och så vidare. Man träffas vid A stationen, och hundens ena förare gör iordning "boet" där hunden ska ligga när den kommit in till stationen. När "boet" är klart på station A så går förare nr 2 tillsammans med hunden k(kopplad) till station B. Därifrån "börjar" ju tävlingen och hunden börjar alltså med att springa från B station till A- station. Så sträckan däremellan är ju redan upptrampad så hundarna kan via doft spåra vart de ska. Sen när alla hundar sprungit in till A-station, så förflyttar sig förarna på B-stationen till en C.station. Sen släpper man hunden från A-station och då ska den hitta hela vägen till C-station utan att stanna på B.
Verkar helt klart spännande att prova på iallafall :)
Har gått helgkurs i det om kanske något jag kommer att sattsa på med nästa hund.
**MVH Cerrolyn

Det är faktiskt riktigt kul! Nästa hund blir helt klart rapport, inte för hela slanten men träna och testa tävla blir det hur som…

#5 Aha!! Det låter sååå kul! Hur gör hunden för att veta var C-stationen är när den kommer från A? Är det vittring eller?

#9 Ja, det blir ju en hel massa spår efter alla hundförare som gått från B till C.
Men det gäller ju att ha en "modig" hund som vågar gå ut och passera B.
Det roligaste med hela rapportträningen (nu låter det som om jag tränat mycket, vilket inte stämmer) men det är att vara den förare som inte är kvar på A stationen utan den som går från B till C. För då kan man under träning lägga C.stationen så man ser den gamla B-stationen. Superskoj att se hur hundarna löser det när de snopna inser att gruppen inte står kvar och väntar vid B.

Ah så kul det låter! Känner nästan för att gå ut och träna nu! =) Tror dock inte det är så uppskattat av hunden :/

#10 När du skriver så låter det som att alla hundar skickas samtidigt men är det inte så att de springer en i taget?

#12 Jo, alla hundar springer en och en. Man kan ha otur att en hund är kvar på sträckan när en annan släpps.

#13 Aha då är jag med. Tackar för upplysningarna. Kan du inte skriva en artikel om rapport?