Klippa klorna
För många år sedan såg jag en Dremel på tysk TV och tänkte att en sådan kunde vara bra toll att slipa klorna på hundar, så jag köpte den till min Tanja (korsning smålandsstövare occh labrador). Det var så bra.
När katten inte kunde vara med mer ville jag ha en valp. Det blev min första Rottweiler och jag visade uppfödarna hur bra det var med en Dremel.
Det fungerade så bra med Tanja.
Nästa Rottweiler var Oni-Ottwei och även med henne var det lätt att sköta klorna med en Dremel. Det blev ju inga vassa klor ,som rev utan skönt rundade klor.
Med Nelly, som blev min tredje Rottweiler blev det vissa svårigheter på grund av händelser, som medförde att jag inte klarade av hennes tonårstid och sådant kan vara svårt och ge onödiga svårigheter. Hon vägrar Dremel och vägrade kloklipparen (som ju ger vassa kanter).
Nu har jag kommit på en lösning (med min för bortskämda hund):
Jag lägger fram kloklipparen och en tuggpinne, som hon får om jag får klippa en klo. Det fattade hon snabbt. Så nu tror jag att det ska bli fler framsteg.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Kan en kompromiss bli klotång och sen en vända med en klofil?
Klofil är förstås inte lika effektiv som en elektrisk slip, men gör ett bra jobb med att runda av de där vassa kanterna klotången lämnar efter sig.
Klofil ser ut som en liten rasp och brukar inte kosta så mycket.
Hoppas ni snart får flera framsteg med kloklippningen!
// Harley
#1 Tack för visat intresse. Det är min tanke också. Jag ska leta upp någon fil som ser ut att fungera, sen tar jag allt ett steg i taget. Jag har testat med nagelfil, så hon vet att det finns möjligheter. 😊
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Kloklippning kan vara ett elände, med mina senaste hundar har kloslip funkat bra (passar bra även till mattes fötter!).
De klofilar som finns tycker jag är ganska "fina", jag skulle vilja ha grövre, men det är väl bara att botanisera bland verktygen på Biltema eller Hornbach istället för hundaffären - billigare också, kan jag tänka mig.😃
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com