Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketthund-snack
Läst 155 ggr
[Tismon]
0

Hund drömmar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att hundar drömmer är nog ingen hemlighet och som hundägare kan vi alla nog bekräfta att vi någon gång sett våra fyrbenta vänner springa eller gny i sömnen.

Vad tror ni hundar drömmer om?
De flesta kan nog hålla med om att våra hundar drömmer om mundana saker de gör varje dag. Går på promenader, äter mat, leker med husse eller matte. Jag har sett min egna hund smaska en hel del och eftersom han verkligen älskar mat måste han nog drömma en del om det också.

Men hur detaljerade drömmar tror ni hundar har egentligen?

Eftersom hundar är väldigt doftorienterade, tror ni de drömmer om de olika dofterna de känner på promenaderna? Tror ni de kan skilja på vilken doft som är vilken i drömmen - grannhundens doft eller doften från vilt? Tror ni hundar drömmer om människor de träffat eller hundkonpisar de lekt med i rastgården?

Jag vet att i mina drömmar kan jag drömma om saker som aldrig har skett eller om människor jag aldrig träffat eller om platser jag aldrig varit på. Tror ni det är likadant för hundar? Tror ni de kan känna dofter som de aldrig känt i verkligheten eller busa med människor de aldrig träffat?

Vad tror ni? Spekulera och prata om hund drömmar! 😍

164536.jpg

MonicaLagerquist
1

Trix brukar springa i sömnen.
Man ser hur han rör på benen i sömnen

Stolt ägare till tre La permer

[Tismon]
0

#1: Så gulligt!

Bismo brukar springa, gny, äta och dricka i sömnen. Jag undrar om han drömmer om sin vanliga mat eller att han får någon lyx kanske 😁

Heddiz
1

Mina hundar ser ut att drömma om att dom springer när dom "springer" med benen, sen är det gnäll-skäll och jag tänker att dom drömmer nog som oss mer eller mindre..

Ibland har dom "glada" skäll-gnäll och drömmer kanske om haren dom jagar.
ibland har dom ledsnare eller oroligar gnäll och drömmer kanske att dom inte hittar matte 😄

Mina har inte vad jag sett drömt om mat, men det är mycket möjligt…
Dom kanske inte är lika hungriga som din Labbe 🤣

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
0

#3: Aha så du tror att de har mardrömmar dem också?

Jag undrar om de drömmer om andra hundar också. Det är väl mer sannolikt om man har 2 hundar men för ensamhundar? Tror du att hundar har sådana bisarra drömmar som vi också får ibland?

Hahahahaha ja, labradorer är väldigt speciella när det kommer till mat 😂

Heddiz
0

#4: Ja nu spånar jag hej vilt här..
Men dom borde ju också kunna drömma mardrömmar o bisarra drömmar precis som vi fast ändå lite annorlunda…Det som är mardrömmar för en hund kan ju vara att dom inte hittar matte eller för din hund att han inte får någon mat 😁

Dom kan nog drömma om saker som hänt under dagen och på så sätt processa en del saker dom varit med om och tex lärt sig i lydnad, osv .

Ensamhundar som träffar andra hundar ute på promisar, osv borde väl kunna drömma om dom hundarna eller hundar överlag.

Får dom aldrig se en annan hund så drömmer dom nog inte om hundar.
Jo möjligtvis om dom sett sig själva i spegeln..
Då har jag sett att dom kollar, kan t.o.m skälla till, men när inte hunden i spegeln luktar något så är den inte så rolig nån längre stund😄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MagArne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon jagar säkert något i sömnen då hon rycker med benen ibland.
Har även hört henne snarka ljudligt ett fåtal gånger :-P