Vassa klor
Klipper Boriz klor en gång i veckan ungefär. Och de blir så jäkla vassa. Jag har rivmärken överallt.
Jag skulle kunna klippa fint typ 3 gånger på varje klo, så att de inte blir lika vassa, men jag finner mig inte alltid till det.
Nu undrar jag över klofil av något slag. Jag hade en enkel i metall förut, men den har fått vingar och flygit iväg. Skulle fotfil funka?
Vad gör ni och vad är era tips?
Jag köpte en Dremel för länge sedan för att slipa klorna på min hund och det fungerar så bra. Klorna blir så runda och fina och det blir inga rivmärken efter slipade klor.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag klipper alltid hundklor så dom blir rundade. Har gjort det i över 15 år och tycker att det är lättare att undvika pulpan på det sättet utöver att man slipper vassa kanter. När det väl blev en vana så gick det av bara farten. Gör samma sak på andra djur så länge klorna är grova nog för det.
Fotfil fungerar, men känns lite klumpigt att jobba med. Jag använder små diamantfilar till mina egna naglar och använde dom ibland på hundens klor också.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 Känns dyrt för mig tyvärr. Och vill inte ha fler elprodukter än nödvändigt.
#2 Jo, det är ju bäst om man kan klippa runt, och framöver kan jag göra det, men inte just nu. Han har precis vant sig vid den tid det tar att klippa nu och är så lugn och trygg i det. Vill inte utöka tiden än.
Vet inte vad diamantfil är.
https://prylify.se/hem-hobby/hund-katt/hundtillbehor/tradlos-kloslip-for-hund-katt-uppladdningsbar/
Något sådant kanske? Finns i olika prisklasser och har själv bara prövat en billig variant från arken zoo som fungerar helt okej (tar väldigt lite åt gången)
#3: Är det en valp?
Jag har mina hundar snett över benen med huvudet lutat mot min kropp.
Och så kan man göra det till en mysstund med kloklipp, men att efter att "grunden" är inlärd är inte det optimala att avbryta eller bara öka typ 1 min per gång som ett ex. Tvärtom så kan/bör man vad jag märkt efter många år med hund öka tiden mer när man väl lärt in "grunden" vilket hunden förstår/accepterar bättre.
Grunden ska enligt mig -vara trygg inlärning i famnen/knät/benen-beror på hundens storlek, med godisbelöning om man vill + lugnt beröm och lugna klappar och samtidigt ge hunden lätt lätt massage😊
Funkar det så kan du lägga på mycket mer tid på en gång - generellt sett och klippa och fila så som du vill…(glöm inte att fil inte är samma sak som att klippa - så då kanske man måste "grunda in det också först)
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#2 Nope, han är vuxen. Men han var lite knepig att klippa på förut. Nu är det dock helt lugnt. Han står och jag gör som hovslagaren…