Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketthälsa
Läst 145 ggr
MonicaLagerquist
0

Blodgivare

Är din hund blodgivare?

Stolt ägare till tre La permer

Majken!
0

Ja.

MonicaLagerquist
0

Jag funderar på att låta Trix bli det när han växt på sig.

Stolt ägare till tre La permer

[Tismon]
0

Jag visste inte ens att hundar kunde vara blodgivare! 😅

flocken
0

Nej pga hans epilepsi så blir han inte godkänd.
Jag gjorde alla tester med vår förra hund. Men hade fel blodgrupp

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Tismon]
0

Kollade upp kriterierna för att donera blod.

För att din hund ska få lämna blod behöver den:

-  Vara fullt frisk utan regelbunden medicinering. Vid tillfällig medicinering följer vi samma karensregler som SKK för utställning/tävling.
- Ha lämpligt temperament för att kunna ligga stilla och slappna av under blodtappningen.
- Vara grundvaccinerad mot valpsjuka, parvovirus, smittsam leverinflammation och kennelhosta.
- Vara mellan 1-8 år. Friska hundar lämnar blod under hela året som de fyller 8 år. Vi önskar att hunden är högst 4 år då den börjar ge blod.
- Helst väga över 27 kg, utan övervikt.
Inte ha mottagit transfusion av blodprodukt.
- Inte befunnit sig utanför Sveriges gränser (Norge och Finland undantaget) eller planera utlandsresa.
- Inte användas aktivt i avel, enstaka kull innan blodgivardebut är ok men vi tillåter inte parning med hane/tik från annat land än Sverige.
- Hundens moder ska ha vistats enbart i Sverige innan och under dräktigheten.
Inte vara positiv på PCR prov med avseende på den fästingburna sjukdomen Anaplasma.

Jag gissar på en hund som går på allergen immunterapi inte får donera blod och eftersom det är en livslång behandling lär han inte kunna vara en. Synd.

• Redigerat 2022-05-25 16:00 av [Tismon]
flocken
0

#5: det är höga krav o det är bra.
Sigge hade varit perfekt. Men så är det

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Tismon]
0

#6: Jadå, bara synd att inte kunna hjälpa hundar i nöd men bra med högre krav

Magrat
0

Min kille faller på vikten, tösen likaså.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maleficum
0

Vi fundera på det med vår labbe men hon vägde för lite men hon hade nog passat bra (hon älskade att gå till veterinären och "död hund" var hennes bästa trick). Pudeln är det inte ens tal om (då hon bara väger 6-6,5kg).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
1

Vikten varierar lite beroende på klinik, tror jag? Eller så har de ändrat sedan jag kollade senast.
Våra hundar har varit för små, den som vägde tillräckligt var import från Irland. Han hade annars varit perfekt, han älskade att bli hanterad även hos veterinären. Största problemet brukade vara att han föll ihop i en lealös hög när man skulle undersöka honom, inte för att han var rädd utan för att han ville mysa. 🙄❤😃

Katter kan för övrigt också bli blodgivare, det kanske Monica har koll på vad som krävs? 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com