Framtida brukshund
Hej!
Jag är påväg in i bevakningsbranschen och planen är att gå vidare till hundförare så fort som möjligt.
Jag behöver då en framtida kollega!
Jag är uppvuxen med schäfrar och andra stora hundar, jag skulle anse min erfarenhet stor inom hundvärlden.
Jag har alltid varit inne på schäfer, att när det blir dags att arbeta som hundförare= schäfer.
MEN jag har väldigt stora krav för min ev schäfer och det känns som en djungel att hitta en seriös uppfödare som uppfyller dessa kriterier.
Har svårt att veta exakt vart och vad jag ska leta efter för att se om dom har de jag vill ha i min hund.
Listat några av mina kriterier nedanför.
-Ingen räksjärt! Rakryggad.
-Tydlig av och på knapp. Ska kunna ta det lugnt i några dagar utan att klättra på väggarna men också vara taggad på jobb.
- Frisk! Både fysiskt och mentalt, inga kända rädslor, osäkerheter eller fysiska hinder ska finnas.
- Inte för stora jaktinstikter i stamtavlan, kamplust ja! Jakt, nej.
- gärna korthårig helsvart Schäfer men såklart går sundhet och sånt före.
- Nyfiken och självsäker
-Inte vanligt för att hundar ur linjen ska ha svårigheter för andra hundar. (självklart en träningsfråga men finns det upprepande historik sedan tidigare att flera av hundarna haft problem med hundmöten tar jag hellre det säkra före det osäkra.
Kort sagt en stabil, trygg och frisk individ som vill jobba men som inte kommer tugga sönder soffan under lugnare dagar.
Hunden kommer inte bli en soffhund eller familjehund utan en arbetande vovve men vi alla vet att ibland vill vi bara lalla runt i skogen och mysa framför en film.
Har ni tips på uppfödare som ni VET, har egen erfarenhet av uppfyller dessa kriterier och kan tipsa om?
Vi bor i Östergötland i hus så gärna i trakterna men åker vart som för rätt hund.
Mvh Sandra
- Redigerat 2022-05-05 12:07 av TarantulaG95
Om jag förstår rätt så vill du ha en hund till tjänst? Är inte superduktig på tjänst och arbete med hund men.
Vet inte om du vill men tänker om du köper en redan L-testad hund? Är ju aldrig en garanti att valpen har det som krävs att gå genom en? Tänker om du vill in i branscher snart.
#1: Vill ha en valp 8v-6månader att kunna forma själv.
Sen kostar en redan färdig Ltestad vovve minst 40.000kr, kommer ju kosta att utbilda från grund också såklart!
Men där är det inte 40k+ direkt haha
Av Midälvaland, Qbas, Molars, Kaldogårdens, Barvatorp, där har du förslag på säkra kort.
En färdig L-testad vinner du ju en hel del tid på - och vet att den befinns lämplig, ledstatus etc. Även om man köper från en bra uppfödare är ju en valp lite som att köpa grisen i säcken (fast man kan förstås köpa en bättre eller sämre säck!😉).
Majken har bra tips på kennlar ovan, hon har definitivt bättre koll på schäferkennlar än jag.
Rent generellt skulle jag säga att köp från en uppfödare som själv jobbar med sina hundar, gärna i tjänst men annars i någon form av Bruks.
Förutom att en uppfödare som har egen erfarenhet från den typen av arbete givetvis har bättre koll på vad som krävs av hunden så är det guld värt att ha någon att vända sig till för tips och goda råd. Har du hund från "rätt" kennel kan det dessutom vara betydligt lättare att få kontakt med seriösa personer att träna med och att bli tagen på allvar.
(Det dyker upp förvånansvärt många nissar på brukshundsklubbarna med noll koll och som "vill träna lite skydds, hö, hö" alternativt har någon luddig tjänstehundstanke. Med andra ord så är det bra med kontakter!)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com