Foder, motion, hull
Denna fundering.
Att ett foder är bra märks på avföringen. Lite bajs och bra i magen. Inga konstigheter där.
Motion.
Jag går 8-10 km /dag. Sigge går lös o springer desto mer. I skogen, över stock och sten med sina kompisar. Rejält trött på kvällen.
Hull. Skulle kunna gå ner lite. Väger 33 kg. Bc/aussie.
Men han är stor.
Kondition. Hänger med på allt utan problem. Cykeltur, fyrhjuling. Allt.
Men hur vet man att det foder egentligen är rätt för sin hund?
Sigge får 350 g/dag av fodax Färskfoder. Inte mycket för en hund i hans storlek och vad han gör på en dag. Kastrerad.
Men få ner han i vikt går inte. Minska på maten. Då får han för lite.
Kan det vara för fett trots att han mår bra o älskar sin mat?
Tanken går att byta till Magnusson. Då skulle han få "mer" mat då torrfoder är luftigare än Färskfoder. Lättare att reglera mängd.
Blöter man upp Magnusson blir det liknande konsistens som Färskfoder.
Jag blir knäpp på detta.
Hur vet man att ett bra foder faktiskt är bra för sin hund? Trots bra i magen, god aptit, din päls osv.
Eller bara gilla läget.
Trots något xtra kg har han bra kondition, mår bra, bangar aldrig för något.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag skulle aldrig byta från Fodax till Magnusson. Har haft flera hundar på Fodax och aldrig varit så nöjd med ett foder någonsin.
Det du kan göra är att byta ut lite mat mot eller lägga till grönsaker som morot, broccoli mm. Förväld/kokt.
#1: vi är oxå super nöjda. Men är orolig att han får för lite mat. Näringmässigt. När han är så aktiv.
Men kanske han bara är som sin matte. Kräver inget o går upp i vikt ändå 😉
Sen äter han epilepsi medicin och det kan säkert bidra till en viss del
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2 Ah, ja epilepsi medicin går man ofta upp av.
Kan du inte byta ut några matskedar Fodax mot lite grönsaker?
#3: vi har redan minskat från en kaka, ca 420 g till 350 g. Men ingen speciell skillnad på vikten.
Hur mycket kan jag ta bort lixom?
Det måste väl finnas en gräns. Precis som på oss människor. Vi kan inte äta hur lite som helst.
Eller bara godta detta lilla xtra han har på kroppen. För han mår bra, hänger med på allt osv.
Han går på hälsokontroll var 6e månad. Blodprover osv.
…………………………………..
Är han kastrerad?
Tänker du dig noga för med annat tilltugg också som ben, belöningsgodis osv? Du kanske kan byta ut några av dem mot nyttigare alternativ?
Jag är absolut ingen hund-utfodringsexpert, och har aldrig haft detta problem med någon av mina, men de har varit okastrerade och inte ätit medicin - de som ätit fodax i a f. Tycker de har mått så himla bra på den maten att jag aldrig vill byta och det var väl eg det jag ville förmedla, men du behöver ju göra vad du anser bäst för din hund och dig.
#5: kastrerad sen ung.
Han får dentastix på morgonen.
Två såna små malda platta ben på kvällen. Sen finns det alltid vanliga tuggben framme på kvällen. Han har alltid haft ett stort tuggbehov.
Godis nästan ingenting.
Tycker det är jätte svårt. Han är absolut inte tjock. Utan aktiv o busig.
…………………………………..
#6 Hm… hur är det med kastrerade, ska de ha specialfoder? Vad är det exakt de inte ska äta eller ska äta?
Jag har noll koll på sådant tyvärr.
Min mor har en liten italienare. Hon ger den dentastix också och han är också tjock, så undrar om kanske inte det är boven lite… Dock är inte hennes kastrerad då…
#7: har aldrig gett special foder.
O kommer inte göra på en frisk hund.
Ja, kanske man ska prova ta bort den? Eller halvera.
…………………………………..
#8 Jag vet inte ens varför de ska ha specialfoder…
Ge honom hjorthorn att gnaga på? Det lär han inte bli tjock av lol…
När det gäller Dentastix så har jag fått höra från en veterinär jag känt i halva mitt liv att det är i stort sett bara godis och bukfylla. Det gör otroligt lite för tänderna generellt, även om effekten kan variera en del från individ till individ. Tandborstning är det som gäller för bra tand och munhälsa. Självklart är det bättre än ingenting för en hund som aldrig får tänderna borstade eller speciellt mycket att tugga på annars, men i övrigt har det ingen större effekt och dom har fått söva och rengöra tänder på Dentastixhundar precis som på hundar som inte äter dom.
Givetvis är det upp till var och en vad man väljer att tro och lyssna på, men jag litar på den veterinären och jag har alltid varit skeptisk till Dentastix överlag då det har en del "för bra för att vara sant"-vibbar över sig.
Om jag förstått det rätt så är ingrediensen i Dentastix som rengör hundens tänder natriumtrifosfat, men bara ca 2,5 % av innehållet är detta. Resten är spannmål, vegetabiliska biprodukter, kött och köttbiprodukter och dylikt. Med andra ord så är dom inte speciellt nyttiga för hunden.
Hade jag haft problem med övervikt hos en hund och den fick Dentastix dagligen så är Dentastix det första jag skulle plocka bort. Speciellt när det går att ersätta med tandborstning istället om viktnedgång är målet.
När det gäller foder så är den frågan alltid jättesvår och komplicerad och handlar mer om individuella reaktioner än något annat. Min hund fick Fodax Vilt några månader, (körde Mush och barfade innan också) men han slutade inte spy och slicka fanatiskt på bröstet och tassarna regelbundet (misstänkta magsmärtor efter att ha uteslutit allt annat) förrän jag gav upp på allt vad färskfoder heter och bytte till ett torrfoder för att testa. Nu har allt det slickandet upphört och han spyr inte "utan anledning" längre.
Med det sagt så skulle jag inte börja experimentera med foder om du har något som din hund fungerar och mår bra på. Det är inte kul att hålla på och kämpa med en hund som spyr och är dålig i magen stup i kvarten och det kan ta många månader och kräva massa tillskott, specialfoder och veterinärbesök innan man får bukt med problemet igen. Inte värt det om du frågar mig. 😰
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#10 Håller med dig och "din vet" ang Dentastix… och massa annat sådant "bra för tänderna" skräp som finns… som ändå bara försvinner på 2 minuter…
Han får inte Dentastix för tänderna. Utan vi har vissa rutiner pga vårt jobb som innebär något xtra gott
…………………………………..
#12: Kanske det finns något annat litet, magrare och nyttigare han kan få då som också är extra gott? 😀
Eller går det att kanske ge en del av hans foder vid den tidpunkten i en aktiveringsleksak? Jag har en aktiveringsleksak (gummiorm) som jag fyller med köttfärs ibland åt min elaking som han kan ligga och slicka och kämpa med ett tag för lite extra aktivering, speciellt på långtråkiga dagar, men när han åt färskfoder så fick det jättebra att fylla med färskfodret också. Kan det vara något?
Ja, hjorthorn (eller renhorn, ev även älghorn, vad vet jag) är ju magert… mohahaha
Såg att du ger honom medecin för epilepsi. Har samma problem på min dvärgschnauzer som går inte ned i vikt pga medicinen och får bara äta foder med fisk i pga epilepsi som inte är epilepsi utan något annat som startat anfallen. Jag hänger inte ens själv med vad som händer i hennes kropp och veterinären vet inte heller.
Tipsar också att ge något magrare tugg. Men sen ärligt talat, jag själv har accepterat att hon är lite tjock nu. Med mediciner känner jag att det nästan alltid kommer en negativ påverkan och jag tror man får tänka "okej jag ger det här till min hund så den ska få ett bra liv. Ja det kan hända att den kommer få en annan konsekvens som påverkar hunden negativt men vad väger tyngst"
Gör det du kan göra och gå efter magkänslan. Vill bara skriva att du inte är ensam i din sits
#15: hej.
Tack för svar. Skönt att man inte är ensam i denna situation.
Eftersom allt funkar o han mår bra så är det väl bara att gilla läget. Han har inte haft ett anfall på 1 år 👏
…………………………………..
Det är dessutom skillnad på "tjock" och "TJOCK".
Tyvärr tenderar vi ju att ändra vårt synsätt och många hundar har problem med övervikt. Om han så att säga inte är TJOCK utan mer på övre gränsen av "smal" så tja, då hade jag absolut kört vidare på samma foder eftersom det verkar funka bra.
Dock är ju färskfoder ofta ganska fett och även proteinrikt, mina labbar blev i princip feta bara av att titta på det.
Skulle det funka att byta ett av fodertillfällena mot tex Magnussons, tro? Det finns väldigt olika uppfattningar om det där, om man överhuvudtaget kan blanda, om man kan ge det i samma giva och så vidare men min personliga uppfattning är att man mycket väl kan ge både färsk- och torrfoder.
Däremot kan det nog bli lite knepigt med ett foder som innehåller relativt mycket kolhydrater i kombination med ett foder som ligger högt i fett och protein… Jag vet ju hur jag ser ut om jag äter LCHF och slarvar med kolhydraterna.
Det kanske inte alls är samma sak iofs.
Vad gäller Magnusson så äter mina hundar det just nu. Jättefina i päls, hud, öron, kondition…och går ner i vikt vilket inte var tanken. De behöver massor för att hålla vikten uppe och då är det ändå två kastrerade hundar som är lättfödda.
De äter och skiter en hel del så det går nog till viss del rätt igenom.
Annars är jag väldigt nöjd med det och det kanske är bra om din hund tenderar att lägga på sig?
Dentastix ser jag mer eller mindre som godis. Mina hundar får det emellanåt fast mer som en god tuggbit än för tänderna.
Gillar han morötter? Mina hundar får varsin rå hel morot mitt på dagen, gärna en rejäl som tar lite tid att tugga på. Bukfylla som dessutom har bra effekt på analsäckarna. Råa morotsbitar åker mer eller mindre processade genom mag- tarmkanalen så det är kalorisnålt och hjälper till att tömma analsäckarna när hunden bajsar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag hade nog testa byta ut Dentastixen mot något annat! Min mosters hund (kastrerad hane) fick Dentastix dagligen vilket resultera i att han fick massa fettdepåer i kroppen (enligt veterinären ett vanligt problem med Dentastix). Det blev mycket bättre efter att hon sluta ge dem.
Till vår kastrerade labbetik bruka vi ge råa morötter som extratugg och bukfylla! Det älskade hon. Hon åt även Magnusson stor del av sitt liv och funka väldigt bra på det (fick ofta beröm för sin päls och bajset var superfint och luktfritt)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#17: jag väger honom regelbundet och han ligger oftast på 33 kg. Borde kanske ligga på… 31,5-32 kg.
Men som sagt. Pigg, aktiv, motionerar mycket, tränar. På helgen tar han lördagen för att vila upp sig. Söndagen for vi oftast cykla för att hålla honom nöjd utan alla hund kompisar
Det är just som du säger, Färskfoder är väldigt fett och rejält. Kanske för fett för honom.
Jo, han äter grönsaker 🙈
Men bara jag om jag tuggar först och har delat i stavar.
Skulle jag ge en hel morot så skulle jag få en blick som, "du, nu har du tappat det helt 🤪"
Skulle jag lägga i maten plockar han högt o ljudligt ur det o spottar på golvet.
Han har bestämda åsikt0 och andra skulle säga bortskämd
…………………………………..
#19: Men visst är det gött att de är lite lagom bortskämda?😉
Det låter ju inte som en jätteövervikt, Nikka kan pendla mellan 21-22 ungefär, beroende på "dagsform".
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#20: nej herregud. Utan har det där lilla, knappt märkbart.
Lite bortskämd 🙈 han har väldigt bestämda åsikter hur allt ska vara.
…………………………………..
Nu har det gått flera månader.
Vi har bytt foder till klass med 9% fett.
Igår vägde han 31,4 kg. Han är i sitt livs form. Bara ett muskelpaket.
…………………………………..
#22: Fantastiskt! Han ser så fin ut. 😍
#22: Härligt med en uppdatering och skönt du hitta en lösning som funka som önskat. Han ser väldigt fin ut!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#22 Ser kanonfin ut.
Hans päls är otroligt fin nu. Så blank.
Det är svårt att se hur hans kropp ser ut under all päls.
Vi har även kunnat öka mängden mat.
Nu får jag ha koll så han inte går mer i vikt.
…………………………………..
Nu väger han 30,8 kg. Så nu får jag nog öka fodret. Nu börjar höftbenen kännas.
Tur att jag väger honom regelbundet då all päls förvilla.
…………………………………..