Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmänthälsafoder
Läst 85 ggr
Lona
0

Hundfoder med insekter?

Det börjar ju komma en del hundfoder och tugg som är gjorda på insekter, även om det inte brukar vara så hög andel.
Någon som har erfarenhet av dem? Vad tänker ni om att ge hunden ett sånt foder/tugg? Är det något ni skulle kunna tänka er att testa?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mitchika
1

Nej, jag kan inte tänka mig testa detta och det har inget med insekterna i sig att göra utan för att jag inte vet hur dessa hålls, utfodras, hanteras och dödas. Det vill säga, med vilka medel och annat.

Livsmedel för människor är någorlunda hårt reglerat med hur det sköts, hålls, hanteras och vilka medel, ämnen och kemikalier som får användas eller tillsättas. Hundfoder, hundtugg och annat görs oftast med delar/rester från djur som är avsedda för människor och därav är det ganska rejält kontrollerat.

Hur är det med insekter? Finns det liknande regleringar där eller kan en massa skumma, osäkra eller rentutav farliga medel användas vid hållning av dessa av olika skäl? Vad för problem, sjukdomar eller ohyra kan uppstå vid hållning av insekter i riktigt stora mängder och hur samt med vad behandlas det eller i förebyggande syfte? Hur kan det påverka hundarna när dom sen äter insekterna?

Det kanske finns hårda lagar och regler kring det här som jag inte känner till, men såvitt jag vet är det här en relativt ny industri och då vet jag inte vilka regler dom har att rätta sig efter. Men tills dess att det blir mer känt eller jag får orken, tiden och intresset att läsa på om det så får min hund klara sig på dom insekter han lyckas fånga och äta själv.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Lona
0

#1: Det där hade jag inte tänkt på faktiskt, hur de "odlas"/föds upp eller vad man nu gör med insekter. Eller rättare sagt, jag har tänkt ur etisk synvinkel att hellre insekter än tja, kossor eller grisar, typ.
Eventuella kemikalier, gifter och så vidare har jag totalt missat.
Sen resonerar jag att fodren gärna får ha funnits på marknaden ett längre tag innan jag testar. Det är inte helt ovanligt att en ny variant av foder blir hyllad för att den är innovativ och fantastiskt bra för att sedan visa sig inte vara bra alls vare sig för hundarna eller miljön.
Fast insektsfoder verkar många vara skeptiska till redan nu.
Dock har jag inget mot tanken i sig, om det visar sig vara ett fullvärdigt och sunt foder - och vi lär behöva ändra vår kosthållning själva också förr eller senare.
En knaperstekt gräshoppa hamnar nog inte på matbordet i första taget men som någon form av "köttprodukt", tja, kanske!

(Dock är minst ett av hundfodren på marknaden idag gjorda på mjölbaggar. Efter att ha haft total invasion av dem så går det bara inte, jag kan inte ge mina hundar det som mat. Kryper i hela kroppen på mig vilket de bokstavligen gjorde kroppen när de fanns i lägenheten.😝)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
0

Jag kan tyvärr inte tänka mig att mata min hund med insektsfoder idag, tyvärr.
Vet inte ens om jag har någon annan anledning än att det är äckligt. Sorry. Men jag behövde vara den som också belyser DEN sidan av saken.
En del insekter är fina, men det är inte DE som blir ett hundfoder. Det är de äckliga flugorna och kackerlackor och nej… det går bara inte… iiiiiihhh

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️