Balansbollar/utrustning
Alltså. Jag vill köra mer regelrätt balansträning med hunden. De små 30-cm-balanskuddarna vi har funderar för vissa saker, men jag vill ha nått större, uppblåsbart typ..
Men de som är gjorda för hundar (fitbone etc) kostar ju MASSVIS! Måste finnas billigare sätt att få till en ~60cm bred uppblåsbar grej..
Nån som har nån idé? Funderar på typ luftmadrass för barn+nått runt så det inte går hål av klor tex?
#0: Luftmadrass för barn låter ju supersmart, tack för tipset!
Borde funka att bara stoppa ner i ett påslakan eller liknande om man nu inte är pysslig och syr något själv. Ger kanske bättre fäste för klorna också?
Jag klurade annars på att sätta ihop två pilatesbollar (eftersom jag redan har två) men kom inte på någon bra lösning för att få dem att sitta ihop stadigt.
Till hästarna har vi den är från Ikea men den kanske är lite för stadig för en hund? Luftmadrassen har dessutom fördelen att den går att justera "svikten" i.
https://www.ikea.com/se/sv/p/plufsig-gymnastikmatta-hopvikbar-bla-10404557/
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Ja, den där mattan ser liknande ut som vissa "balansplattor" som finns på typ XXL. Men alldeles för stabila då.. Tror jag ska skaffa en luftmadrass, de är iaf billiga på tex Jysk. Inte det smidigaste formatet kanske (onödigt stort), men funkar för ändamålet iaf!

#2 Finns inte de i barnstorlek
Stolt ägare till tre La permer
Det finns ju diverse uppblåsbara vattenleksaker också.
Är det viktigt att den är helt jämnt "fördelad"? Jag tänkte att om man har en halvfylld luftmadrass som man viker på mitten och sätter typ ett spännband runt? (Samt ett överdrag av något slag så den inte bara snäpper upp vid belastning.)
Det måste ju finnas nån lösning som man inte blir ruinerad av…
#3: Har inte hittat nån riktigt billig i barnstorlek..
#4. Smart där, det kan jag absolut testa! Fördelen är ju annars att den går att stuva undan o-uppblåst iaf.
Jag köpte en fullstor luftmadrass på Jysk! Drog på en filt och ett resår-lakan runt, SKITBRA! Väldigt bra för stor hund, kan tänka mig bra för liten å dock!
Pumpade den inte helt hård med luft, så det blir lite mer "vingligt". Har honom gå ovanpå den, av och på, stanna, sitta, ligga, stå… känns som ett lätt sätt att träna stabilisatorerna! Första gången hoppade han på glatt men tyckte det var konstigt att stå på den. Andra tillfället hade han en helt annan kläm på det, tycker alltid det är så spännande hur fort de lär sig!
#6: Åh, vad bra! Dags att åka till Jysk med andra ord. 👍
#7: Köp en med pump/fixa en pump är dock mitt råd.. jag blåste upp den mha lungkraft - inte att rekommendera :D:D
#8: Nyttig träning i dessa Covid-tider! ;-)
Skämt åsido, jag har nån handpump nånstans. Lite jobbigt med den med men det går ju - och så länge jag bor hos mamma så finns det plats för en luftmadrass i nåt skrymsle så jag slipper tömma den mellan gångerna.
(Hur tusan ska jag få plats i en liten lägenhet sen?!)
#9: Kolla ventilen bara.. jag har två handpumpar och ingen hade nått som passade den här konstiga på madrassen :P
Men visst, träning är det nog..man blir lite yr på kuppen med :D
Ja, det är inte så smidigt i min lägenhet heller även om den är på 60kvm, men vad gör man inte för att smidigt kunna träna lite hund..
Här är lite exempel på vad vi gör med madrassen (bl.a.):
https://www.youtube.com/watch?v=ptV0kX91dkU&ab_channel=Eightfiftysix
#11: Vad roligt att se er! Nu blev jag inspirerad, får ta och rota fram diverse grejer både till hundarna och hästen. 🙂
#12: Tack!
Gör det! Måste vara skoj att träna sånt med hästar å kan jag tro! :D
#13: Det är roligt att träna liknande saker med hästar och hundar, inte minst för att det ställer krav på ens flexibilitet som tränare. Traditionellt så har man ju använt väldigt olika metoder och synsätt i vad hästar respektive hundar kan och bör göra, kul att utmana sig själv lite.
Vad gäller balansövningar tycker jag dessutom att det är intressant att jämföra likheter och olikheter när det gäller anatomi och rörelser.
#14: Intressant! Jag hörde förut att man använde klicker till hästar också? Det var helt nytt för mig, men iofs är väl allt inom hästträning helt nytt för mig :D
Svårigheten med balansträningen på madrassen för mig är att hejda hunden lite.. han blir så taggad så fort jag lägger fram madrassen att allt ska gå SÅ FORT.
#15: Jadå, man använder klicker till hästar också men inte i samma omfattning och jag tror att många mest använder klicker till rena trick mm, inte i grundträningen.
Hehe, Charlie tycker också att det är superkul - allra mest att åka skottkärra vilket vi har som någon slags balans/fysträning. Det går inte att går förbi en utan att han hoppar i. 😁
NUUUU kollade jag på den här videon och läste här i tråden.
Absolut något jag kommer att vilja göra, men senare då Boriz är helt tuggfri på nya saker.