Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Läst 400 ggr
Hornslandet
3

Dragtråden

Kan vi ha en tråd här dedikerad till drag? :) Vore kul att höra om fler som gillar det! Kanske dela erfarenheter, tips och trix?

Jag kan presentera mig först lite snabbt:
Har kört en del Canicross med min Briard, han har en naturlig draglust kan man väl säga, det var aldrig nått jag behövde träna in med honom. På med sele, peppa, så springer han framför och drar. Däremot finns det ju massa finlir att få till. Canicross har varit det enklaste att köra där man har kontroll, men rätt tungt att pinna på i hans takt så det blir inte så ofta jag vill. Har stora tankar på att köpa en Kickbike eller dyl snart, så vi kan köra på ett annat vis än att jag måste springa (springer och tränar annat själv ändå.. vill köra drag med honom på "vilodagar").

Briard är kanske inte den vanligaste rasen man tänker på när man tänker draghund, men jag tror många inom rasen är ganska lämpliga, känner ett flertal som är jättepepp på att få dra. Men de flesta ägare av rasen är helt enkelt inte intresserade av det, så det är nog därför de inte förekommer så mycket, tror jag.

Såhär kan det se ut när vi springer Canicross:
https://www.youtube.com/watch?v=G2rvQeai7vw

När vi tar i och springer fortare (aka jag gör vad jag kan för att inte bromsa honom i onödan):
https://www.youtube.com/watch?v=vbEZhBdIh9s

Och när vi leker med kassa leksaksskidor på ospårad mark med nysnö (han får kämpa..):
https://www.youtube.com/watch?v=42dTd-yBalU

Skulle vara jättekul att se vad ni gör! Och höra erfarenheter av kickbikes, om nån har.. funderar själv på märke/modell/hur man får med sig på bilen… När jag väl känner att jag kan motivera kostnaden (de är ju inte gratis direkt). Har även funderat på att testa på skikes (hybrid mellan rullskridskor och rullskidor kan man väl kalla det), men då måste jag verkligen köpa hjälm och sånt först..

Med canicross kör vi med en Non-stop Freemotionsele och en Baggen softbelt race. Lite otympligt bälte, men skönt och fungerar fint. Selen är den han drar bäst och rakast i, har även testat ZeroDC Faster och Dragråttan X-back, men i dem krabbar han (och i ZeroDCn verkade den hamna lite på halsen också!).

Running canicross with my Briard Halde, a fun forest loop with some different trails!
  • Redigerat 2021-02-12 19:54 av Hornslandet
Lona
1

Vad härligt det ser ut! 👍
Kul att se er på YT.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
2

Jag vill ju köra drag, ffa cykel då jag hatar att springa..
Men man har ju blivit rätt sugen på att testa längdskidor nu i dessa tider 😇

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
0

#1 Det är skoj! Jag måste verkligen komma igång med cykel/kickbike dock.. Tränar annat, och vill köra drag på mina "vilodagar"… Då är det rätt kämpigt att springa med honom i hans takt… :S

#2 Tycker ju självklart ni ska prova om hunden gillart! Det är en så jäkla härlig känsla. Längdskidor vore toppen..men det måste vara skate då om det skulle funka för oss, och det är sällan så jag hittar några såna spår så ofta där jag bor. Om jag flyttar upp i norr nån dag så..

Är i VALET OCH KVALET om man ska satsa på en MTB eller Kickbike. Är ju inte direkt gratis oavsett. Vettefanken om jag får med mig kickbike på bilen (har en bil som jag inte kan ha "cykelställning" bakpå, måste ha på taket eller inuti baksätet..). MTB på taket funkar. Men tänker att kickbike är smidigare/känns säkrare i draget.. dock osäker på hur det funkar på lite sämre stigar! Svårt..men vill komma igång och inte vänta längre!

Lona
0

#3: Jag kan varken springa eller cykla (kass fot) och tror inte att det är någon hit med drag när jag rider! 😁
Hade ett tag funderingar på en vagn när jag hade ridgeback men det föll på priset (och att jag förmodligen borde ha fler hundar).
Annars kan jag tänka mig att RR tycker att det är kul med canicross, åtminstone när de delvis får bestämma själva.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
0

#4: Är med i en facebookgrupp för canicross, har sett en snubbe där som springer med sin RR. Den älskar det! :P

Jojaton
0

Jag är grymt sugen på att prova drag med sheltien, tror han hade älskat det! Han fick en dragsele i julklapp, men har inte vågat mig ut ännu eftersom vintern kom. Har aldrig stått på längdskidor eftersom vi inte brukar ha snö här nere, och tänker absolut inte ta premiären med honom framför 😂 Utan blir nog framför cykel när det blir barmark. Blir nog till att introducera Cay för drag också om jag kommer igång, men tror Sam har det naturligt i sig mer än vad hon har, även om jag tror hon kan uppskatta det om hon kommer in i det :)

Johanna - Instagram

Hornslandet
0

Lutar åt att jag köper en begagnad MTB snart… sen måste jag köpa hjälm, men efter det så jäklar ska vi se hur det går (wish me luck) :P Tänker ta på mig vissa gamla MC-skydd i början iaf.. kan inte skada att vara lite skyddad på vissa viktiga leder =D

#6 Skoj! Nått jag insett med drag är att hundar i olika storlekar kan köra! Sett mängder av videos på folk som kör canicross med allt från 40-50kiloshundar ner till taxar och borderterriers mm. Så coolt med dragsele på småhundar!

Jag har fått för mig på nått vis att jaktlust hör i hop med draglust, men har ingen källa på det. Det skulle dock förklara varför min hund har nån slags automatisk grej i sig att vilja kuta på och dra rakt framåt utan vidare.. (inte med det sagt att en hund som inte vill jaga inte kan dra!)

CayKantos
1

#3: jag var i samma val och kval och fick tipset om att starta med MTB.. är lättare för både hund o förare, cykeln går att använda som transportmedel och funkar bättre ifall man vill köra lite svårare och roligare terräng!

Instagram

CayKantos
0

Hade gärna testat längdskidor men dom är svindyra och omöjliga att få tag på såhär års.. hade även bara helst velat testa innan man köper NGT såpass dyrt..

Instagram

Hornslandet
0

#9: Samtidigt tycker jag kickbike verkar enklare och "säkrare" än MTB med tanke åp att man lättare kan hoppa av bara, cykel känns mer "vurpa". Men friskt vågat! :) Har en MTB beggad jag ska åka och kolla på snart, verkar absolut passande.

Fördel jag också tänkte på var att den är bättre på sämre stigar, även om jag inte lär börja med dem med tanke på hur min hund kan kuta och dra ibland.. Å andra sidan springer han lugnare och mer metodiskt ju krångligare stigen är, så.. Ska iaf se till att ha skydd & hjälm då.

Klar fördel att man kan använda en cykel även utan hund, såklart. Och för mig nog den största fördelen att den är lätt att ta med sig på takfästet på min bil.

Förstår dig om skidorna! Men har du ingenstans du kan hyra? Iaf därikring jag bor finns det ställen man kan dagshyra skidor.

• Redigerat 2021-02-16 10:13 av Hornslandet
CayKantos
0

#10: Jo men då är hunden ej välkommen ;)
Men har hittat ett par för 600,- som jag ska hämta på torsdag 😁🙌

Jag vill ju köpa en MTB oxå för att ha till sommaren. Jag har testat kickbike. Höll på att skita ner mig 🤣🤣 det var fan så läskigt. Balansen och fjädringen är så konstigt. Cykla är man IAF van med 🙈🙈

Instagram

Hornslandet
0

#11: Jag menade alltså ställen man kan åka och hyra skidor, ta med sig dem till vart man nu vill åka och lämna tillbaka på kvällen/dagen efter.. då vet ju ingen om man ska köra med hund eller ej!

Men vad bra att du hittade ett par billiga då!

Haha !! Aha! Äsh kanske lika bra att jag kör på MTB nu då. Måste bara hitta bra körvägar sen, vill verkligen inte ha hästar eller dyl runtridandes omkring när jag ska lära mig köra, så inte där jag brukar springa.. :P Starten var det svåraste första gången jag skulle ha honom dra mig på cykel för nått år sen. Tog några försök, men sen väl igång så gick det fint! På vanlig grusväg då med 60-talscykel.

Hornslandet
0

Jag köpte en dragantenn till slut! Sket i att köpa ny MTB nu och tänkte att jag börjar med att köra med min cykel (som jag dock fick fixa upp först pga punka o sånt), även om den är odämpad så går det ju.

Riktigt skoj, och den här hunden drar ju det man spänner honom framför så…

Här är en video från i morse:
https://www.youtube.com/watch?v=tBd3sgP3Ncg

Bikejoring with the Briard Halde, the road had almost cleared up. Some icy spots, but overall not so slippery. The pot holes were worse!I will call this our ...
Hornslandet
0

Var ut i morse igen! Gick lika bra, om inte snäppet bättre! Kul att se hur han är med på grejen! :)

https://www.youtube.com/watch?v=1bLaY2Ccwn8&ab_channel=Eightfiftysix

Bikejoring with the Briard dog Halde. Getting the hang of it :D
Sasha W
0

Jag är ganska avundsjuk på er med hundar som har draglust

Min drever tror att han ska springa brevid

Och han älskar att springa själv….

Ingen aning om hur jag ska få honom att gå framåt när han är framför mig för när jag är bakom honom står han bara och tittar oavsett hur mycket jag hejar på honom 😅

Hornslandet
0

#15: Så känner jag lite när jag ser de som har hundar som är väldigt kontaktsökande och inte är lättdistraherade i lydnad :P

Det finns ju olika sätt att träna med såna hundar som inte riktigt fattar att de kan dra framåt…Men jag är ingen expert på det tyvärr. Folk kör ju med harar och allt möjligt (nått framför att springa efter!). Med min hund gjorde jag liksom inget alls särskilt, bara sele på och "okej då springer vi då". Så där hade jag bara tur.

I helgen sprang vi ett 3km canicross-virtuellt lopp. Såhär såg det ut!

https://www.youtube.com/watch?v=eDz-q8HbO9s

Today we ran a 3K virtual canicross race for fun. It was Boden's Draghundsklubb IF that arranged it here in Sweden. I live far from the club, but since it wa...
Sasha W
1

ååh, jo då min hemmasydda skräpsele nu gått sönder för 6e gången slösade jag mina precious money på en Neewa sele, hade endå en rabattkod på häromi så kändes inte så jättehemskt ;) han kanske får mer motivation när han inte har trashy hemagjort stuff som gissningsvis inte är lika bekvämt som de som säljs i butiker ;>>>> vet ju inget om drag men skulle gärna lära mig mer om de, tycker själv det är kul med hund och att kombinera det med springa och skog låter finfint så canicross skulle nog vara för mig(min astma håller nog inte med om det uttalandet)

// @zokkathedrever

Hornslandet
0

#17: Haha men nog motiveras man om man har bra grejer! Jag tänkte köpa hett Non-Stop Canicross-bälte nu eftersom det jag har är så stort och tungt. Det funkar men det är så jäkla bylsigt.. Skönare att springa om man har lättviktssaker på sig!

Plus att det ger lite extra motivation haha.

Men med dragsele så är det viktigaste ju att det passar just din hund, så prova det noggrannt!