Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Läst 71 ggr
Hornslandet
0

Vinterspår?

Ja, varför är det egentligen man inte "ska" spåra i snö? Är det för att hunden inte ska få synhjälp med fotspåren?

Vi har faktiskt kört i skogen nu ett par gånger, tycker inte fotspåren blir särskilt tydliga i rejäl terräng, och ser inte ut som hunden går på syn heller.

MonicaLagerquist
0

Vi körde ofta snö spår.Det gäller att lita på hunden och inte styra för mycket

Stolt ägare till tre La permer

Lona
0

Förutom att det av naturliga skäl är kallt för hunden vilket man bör ha i åtanke så är det väl för att hunden inte skall lära sig att spåra efter synintryck. Det beror förstås på hurdan snön är, om den legat länge osv.

Jag vet faktiskt inte om det finns fler skäl?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
0

#2: Kylan spelar absolut noll roll för herr Briard iaf :)

Det andra jag hört är att det är lättare i snö, doften ligger starkare så att säga. Men det går ju att variera med liggtid och whatnot.

Synintrycket blir inget särskilt tycker jag det verkar som i tyngre terräng+att vi kör i mörker med pannlampa, haha. Men samtidigt ska vi ju inte tävla eller nått, så vi gör egentligen detta bara för skojs skull, så det spelar väl således inte sån särskild roll alls egentligen. Men var lite fundersam ändå!

Hornslandet
0

Ett spår för några dagar sen:
https://www.instagram.com/p/CKmvCoSgHII/

(glömde linan när vi gick ut.. så fick spåra med flexit. Och nä, vi är inte så bra, men han taggar till på doften iaf!)

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.