Rottweiler
Tips mottages:
Har en 4 månader gammal rottis valp som börjat med att morra, visa tänderna, försöka bita mig och skälla mot mig vissa gånger - detta när jag ska ex kolla han i munnen bara för att exempelvis titta tänderna eller ta bort något som han inte får ha när han inte lyssnar. Eller när han ligger ivägen och behöver flytta på sig. Men inga såna beteenden mot min sambo.
Inomhus när det gäller leksaker så släpper han när man säger "loss" och "nej" när man hinner se att han är på väg att ta något som han inte får. Ute är det raka motsatsen och samma med morrandet och att visa tänder = försvarar de man ber han släppa eller försöker ta ifrån ex. stenar eller annat som han kan skada sig på.
Detta är helt nytillkommet mot mig.
// Förtvivlad matte
Jag har inte många bra råd så kan inte uttala mig om allt här.
Men den saken jag kan tala om är just detta "ta bort något han inte får ha". Hur har du gjort det?
Jag är definitivt en förespråkare för byteshandel och att träna valpar till att apportera föremål. Dvs, från valpålder så tycker jag man alltid ska belöna att valpen hämtar och överlämnar föremål till dig som ägare, mot en riktigt schysst belöning. Jag tycker aldrig du ska bara "ta" en sak från valpen utan att den får en belöning i utbyte, det är ett bra sätt att lära valpen att det är väldans positivt att ge dig grejer.
Förutom att detta är bra för att de inte ska vakta föremål, så är det jättebra att ha en hund som gillar att apportera föremål i massvis av olika typer av träning! Plus att det är roligt att kunna peka på en grej och få hunden att hämta. Men det ska vara en BRA belöning. Riktigt bra!
#1: Om de ex. Varit något som han legat och tuggat på som han inte får låt säga en sko eller liknande då har vi bara sagt "Nej" och tagit bort den - ingen belöning. Men exempelvis leksak som han släpper eller kommer med då har de blivit massa bus/kasta iväg leksaken så att han får hämta igen.
Ben/godsaker har vi bara tränat att sitta bredvid när han tuggar och att få hålla i det samtidigt som han tuggat (gått hur bra som helst) och om han morrat åt oss när vi varit bredvid så har vi lyft bort benet bara en liten stuns och sen gett tillbaka det för att markera att "morra" inte är ok (aldrig kampat eller så för att ta bort de) utan vi har bara kunnat lyfta de utan problem så att han tagit ögonkontakt och sen fått tillbaka den. Det här har gått hur bra som helst framtills för någon dag sen då det vände från ingenstans och bara mot mig som sagt men inte sambon.
Ska börja med att ge något extra gott i utbyte och se om det hjälper ☆
#2: Förstår. Men jag ser inte varför ni inte skulle kunna byteshandla även med såna saker, det gör bara gott och orsakar inga problem. Varför skapa en konflikt när det finns ett sätt som både löser problemet (hunden ska låta en ta / helst överlämna föremålet) och gör att man inte orsakar konflikter? Så ser jag det.
Jag ser detta som extra viktigt när det är föremål som hunden ligger och tuggar på/ som hunden haft ett tag i sin "ägo" så att säga.
Om man ska lyckas med "Nej" och förbud så ska det hända innan hunden gör felet, IMO. Dvs, om hunden är på väg mot ett föremål den inte ska ta och man kan bryta det med rösten "nej!" och sen belöna att hunden kommer till dig istället, till exempel. Men då ska man använda nån slags säkerhet i den träningen tycker jag, tex koppel, så att man inte misslyckas och hunden ignorerar kommandot och får vinning (skiter i "nej" och tar saken ändå = blir belönad för att den ignorerar dig).
Angående ben så kan jag tycka lite samma. Har varit med om liknande. Den bästa lösningen där anser jag vara att ha en bättre belöning än benet som man kan byta benet mot. Så man kanske får se till att inte ta det bästa benet nånsin, iaf inte först, så man kan ha nått godare att byta mot. Men när hunden HAR benet så tycker jag den ska få ha det. Dvs mitt mål är att den ska veta "har jag benet försöker ingen sno det av mig. Men när de säger att de vill ha benet så ger jag det för att då har de nått ännu godare åt mig". Detta gjorde att jag fick min hund att apportera sitt tuggben till mig på kommando, eller ge upp det när jag kom fram till honom, för då hade han förväntan på en rejäl bit färskfoder. Detta plus att man sitter tillsammans med dem utan att försöka ta benet, ger nån klapp i förbifarten utan att försöka ta benet, osv.
Att markera att morra inte är ok - detta ska jag inte uttala mig kategoriskt om, men PERSONLIGEN håller jag inte med om att det är en bra metod. Som jag ser det morrar en hund för att markera nått den tänker/känner. Hundar brukar väl i princip alltid morra innan de markerar med hugg i luften eller faktiskt hugger för att skada? Så med den logiken känner jag att jag hellre har en hund som har kapaciteten att morra när den vill markera nått den känner, än att den kanske skippar detta med morr och tar till hårdare tag direkt. Det känns lite som att när man bannar morrande så attackerar man ett symptom istället för problemet. Jag vet helt enkelt inte om markerande mot morrningar tar bort grundproblemet alls. För det är ju inte morrande som EGENTLIGEN är problemet, utan det är VARFÖR den morrar som är problemet som jag ser det. Det är hur jag ser det.
Detta med att hunden har sån respekt för just en ägare att den egentligen vill skydda det den har, men inte vågar pga att det är just den personen som tar saken… är det bra? Vad händer då om en annan person försöker ta grejen, brukar jag tänka. Eller kommer för nära.
Oavsett:
Det skadar ju aldrig om hunden apporterar/överlämnar ett föremål och får en fet belöning. Det i sig kan BARA hjälpa saker till det bättre. Den värsta effekten som just det kan få är att man får en hund som gärna vill komma med grejer till en och få vill ha godis för jobbet. Det är nått jag tycker man kan leva med alldeles utmärkt :) Så när min hund överlämnar nått till mig, vad det än är, i vilken situation som helst, så får han ALLTID nått.
#3: Tusen tack för att du tog dig tid till så långt svar.
I många fall ignorerar vi morrandet (gör infen sak av det) ex när han behöver flytta på sig när han ligger i vägen (rottisar pratar ju även mycket genom att morra och har sina olika toner i ljudet så man hör om de är för att varna eller bara "prata" ex vissa missnöje eller när dom är glada)
Det är just vid det med ben och godsaker som vi har problem och som sagt skräp/saker han inte får ha, eller snarare jag. Håller med dig det är inte bra att den respekten att få ta bara är för en av ägarna, precis av den anledningen som du beskriver. Så ska absolut börja med byteshandling, mycket bättre att han har att han kommer fram och/eller vill frivilligt byta ut än att man ska hamna i en konflikt.
Får en helt annan syn på morrandet av din beskrivning också helt klart bättre att han varnar och morrar än att han agerar(hugger) direkt.
Än en gång tack ☆
#4: Ja, sen är det förstås bara mina åsikter och jag är ju inte den som träffar hunden :) Jag vet inte om det jag skrev räcker alls, men det jag tänker är att det aldrig skadar att utföra byteshandel.
Det kan ju krävas MER, förstås, men det i sig tror jag inte skadar alls. Att en valp gillar saker / har stort föremålsintresse är ju bra. Det som inte är bra är när de ska äga och vakta saker.. och då ser jag det som en väldans bra sak om de istället lär sig att det STORA värdet finns i att ge grejerna till människan.
Men sen är ju vissa hundar mer vaktiga osv. Då gäller det ju att veta om det, träna utifrån de förutsättningarna. Och att respektera hunden, veta att det är ett djur.
@Jazzyjeff, kloka svar! 👍
I synnerhet med rottweiler som har relativt lätt att gå i resursförsvar och även att ha hög integritet vad gäller hantering kan det vara extra viktigt att få de här bitarna på plats.
(Det är tex inte helt ovanligt med morrning vid hantering på MH.)
Undvik att hamna i konflikt genom att förebygga och träna på ett genomtänkt sätt!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com