Vinterträning
Hur ser er träning ut på vintern? Kör ni en sport som funkar lika bra att köra på vintern som sommaren eller behöver ni rodda om lite? Kör ni någon vintervila (eller lägger ni in längre vila vid någon annan period på året?) Finns det något ni kan träna på hemma (som ni har direkt användning för i er sport)? 😊
Kör ju själv en "materialsport" (agility) som är svår att köra när det är snö. Bokar hall ibland men brukar ta en liten paus från agilityn i december/januari och fokusera på riktig ordentlig fysträning. Lite tråkigt nu bara när man har en ettårig hund som börjar bli redo för lite mer avancerad banträning.
Johanna - Instagram
Skyddet går att köra men blir oftare lite dyrare inom hallhyran också.
Spåret blir lite svårare.. får vara väldigt noggrann med vart jag spårar så det finns många som har gått där om det är snö så han inte får för sig att gå på synen.
Lydnaden är skit samma för min del. Är bra att träna i olika väderförhållanden:) så länge man inte glider när man ska belöna hunden som jag lyckades förmå förra året 😅🤣
Annars kör jag lite småövningar som jag även gör året om. Ordförståelse, fjärr och fysträning :)
Vi började igår med WP vilket ska bli toppen träning året om 💪🤩
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag styrs mycket av hur jag mår rent allmänt.
För tillfället går det mesta på halvfart, inte beroende på vintern utan det har andra orsaker.
Annars har vi relativt ofta hyrt inomhushall, när jag tränade Agility mer aktivt så brukade vi hyra in oss i något ridhus under vintersäsongen.
Jakt och apportering går ju att köra året runt såvida inte vädret är extremt och här i Västsverige brukar spår mm också funka.
Fysträningen får ett stort avbräck när simningen går bort men där får vi hitta på annat istället.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vintern är vår bästa tid egentligen. Springa i skogen, drag..
Men hans jäkla tå är fortfarande inte helt bra. Tror vi ska börja springa "fritt" i terräng iaf, tror inte han tar skada av det. Och mycket längre inaktivitet kommer han nog klättra på väggarna ordentligt av.. Man märker det hemmavid att han inte direkt sover djupt numera..