Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettskötsel
Läst 250 ggr
Emo
0

Matglad hund

Det diskuteras mycket om mat till hundar. så jag tänkte fråga er om det finns någon maträtt eller annat som vi äter, som er hund inte vill äta.

Nelly har än så länge inte tackat nej till något hon erbjudits.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Chinesecrestedlover
0

#0 Min förra hund sa "är du tokig…det där är ju inte mat" till ex. sallad och gurka🤣 men så var han en kinkig hund som inte ville äta sin mat alla gånger ens. Man fick truga och locka osv. för annars kunde han låta bli att äta vilket ledde till en hund som kräktes för att han var tom i magen sen. Han kunde t.o.m. lämna ex. köttfärs (som han ibland fick som lite extra gott av min pappa) om han kände sig mätt (det hade inte nuvarande hundar gjort…).

Nuvarande hundar…nja, de har ju ätit både det ena och det andra (även sådan som de absolut inte ska äta dvs. sånt som är farligt) så kan inte komma på någonting de skulle tacka nej till.

Nu är ena hunden extremt känslig i magen (kroniska mag-tarmbesvär) så han får ju inte gärna äta något annat än sin mat. Det hindrar ju dock inte honom från att sno åt sig diverse saker om jag råkar tappa det på golvet eller om något annat djur lämnat sitt käk obevakat/kastat det på golvet (eller…🤮 har bajsat, kaninbajs och marsvinsbajs är godis enligt mina hundar…).

Andra hunden har ätit en del farliga saker i sitt liv vilket resulterat i veterinärbesök (eller konstant övervakning under ett dygn) vid ett antal tillfällen (avokado och tuggummi = xylitol t.ex.). Hon tackar inte nej till någonting hon erbjuds heller.

Försökte få henne att sluta gnaga sönder möbler osv. när hon var valp och hade läst att ättika (och andra starka saker) kunde fungera…hon tuggade på som om det inte var någon skillnad alls. Testade på kul att ge henne en citronskiva som valp också, hon slickade flera gånger innan hon gav upp (såg jätterolig ut, haha)…så det är väl möjligen det hon inte skulle tugga i sig i alla fall.

Hon har även ätit sin portion mat och sedan ätit den andra hundens portion ovanpå det (förra hundens då, han tyckte hon var läskig och vågade inte säga ifrån utan lät henne ta hans mat). Hon som bara väger 2 kg åt då alltså först en portion för henne och sedan en portion för den betydligt större hunden också (han vägde ca 5,5-5,6 kg). Trots detta försökte hon sedan tigga frukt av min pappa. Detta trots att hon då redan låg i soffan och gnydde (och fes, haha) för att hon hade ont i magen…är huvudet dumt och det där (jag hann inte stoppa henne, den andra sa inte ifrån och då fick hon lida för det sen…men hon hade tydligen inte ens fått nog då).

/Chinesecrestedlover

flocken
0

Sigge äter allt.
Det jag äter ska han äta

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Hornslandet
0

Massvis. Nu pratar jag om annat än hans mat då…

Min Briard gillar inte blåbär, melon, ibland inte tomat (men oftast), sallad, gurka, vill inte tugga vanliga tugghudar, osv.. :P

Lona
0

Citron och chilifrukter… 😁
Min kompis brukar odla både tomater och chili sommartid och hundarna stjäl tomater när de kommer åt. Uppenbarligen har inte alla insett att det är skillnad på tomater och chili så det ligger halvätna chilifrukter lite här och var.

Annars äter mina i princip allt. Charlie var lite tveksam till en del saker i början men bor man med ett gäng labbar så gäller det att ta för sig!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emo
1

Spännande att citron nämnes. Min omplaceringshund gillade citronklyftor. Min son brukade äta dem som vi andra äter clementiner och Pricken tiggde och åt.

När det gäller clementiner var han riktigt rolig. Han tog själv sina från soffbordet i stora rummet, bar ut clementinen i hallen, skalade den där och åt upp klyftorna.

Visst har vi många roliga minnen av våra hundar.

Jag har köpt hem citroner till julbaket, så jag får väl testa hur Nelly reagerar. Spännande.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jojaton
0

Cay äter typ allt man ger henne utan att fundera, trots att mat inte har ett superhögt värde för henne - är lite som att det kvittar om det är en torrfoderkula, en salladsbit eller en köttbit, allt bara sväljs ändå.
Sam däremot, som skulle kunna äta sin egen kroppsvikt i mat utan att tveka, kan vara vääldigt kräsen. Alla grönsaker går fetbort (gurka i små mängder kan gå om det innebär att ingen annan får) Vissa dagar älskar han clementin, andra dagar tittar han på en som om han är dum i huvudet om man erbjuder honom en klyfta.

Johanna - Instagram