Hundläger
Har ni varit på läger med era hundar någon gång?
Nu i Coronatider är det förstås inget att rekommendera men annars tycker jag att det är kul, vare sig det är ett läger som är mer inriktat på träning eller lite mer "lättsamt".
Hittar ni inget som passar? Arrangera ett själva!
Vi har fixat ihop med inriktning på viltspår, (bruks)sök och jakt (fast då kallas det av någon anledning oftast "internat"🙃).
Det är faktiskt inte så svårt, det knepiga kan väl vara att hitta en instruktör om man inte har bra kontakter men någon brukar känna någon som…
Beroende på vad man ska träna så kan man behöva tillgång till marker, ett tips där kan vara att kolla med den lokala brukshundsklubben. Många instruktörer har ställen de känner till, man kan ju lika gärna lägga lägret nära instruktörens hemtrakter som att göra tvärtom.
Boende förstås, vi har både haft lösningen att hyra en anläggning, bo på vandrarhem och hyra in oss på camping med stugor/husbil.
Matfrågan måste också lösas förstås men det brukar inte vara så knepigt om man inte drar ihop ett jättegäng.
Kontakta dessutom Studiefrämjandet, om ni uppfyller vissa krav så kan ni ha möjlighet till ersättning. Man får inte kontanter men kan använda ersättningen till tex facklitteratur eller träningsmateriel - vi köpte bland annat utrustning till söket.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Bra ideer!
Har vart på några, bla har min jätteduktiga uppfödare läger varje år för alla som har hundar från dem (och nån som haft förut ). Rätt coolt att se 15 briarder på en gång, förra gången intog vi en camping, gången före tältade vi i skogen. På dagarna åker vi ut och tränar nått tillsammans, som uppletande, spår, sök, patrullstig, och lite roliga tävlingar som brukar kunna vara apportering av konstiga föremål, små lydnadsmoment - allt möjligt. Och sen grill/middagar gemensamt. Jättetrevlig och lärorikt, och man brukar ha en trött hund sen..
Folket på campingen tyckte det var lite spännande att se 10-15 + briarder på caféet (där hundar var tillåtna, men vi tog liksom över..). Många har ju knappt nånsin sett en.
Jag var på ett (Corona-anpassat) agilityläger i somras, det var sååå roligt och givande! Två små inofficiella tävlingar på kvällarna, sen två träningspass för instruktör/dag. Supermysigt ställe utanför Borås, planerna låg precis bredvid en liten sjö och det var nära till skog att promenera i. Absolut någonting som jag vill göra igen. Fanns både tillgång till camping och rum. Vi var indelade i 4 olika grupper beroende på kunskapsnivå så det var dessutom väldigt roligt att kunna titta på när de andra grupperna tränade och få med sig tips från det.
På min Instagram finns en video med highlights från vår träning, och där kan man även se lite av utsikten vi hade! 😍
Johanna - Instagram
#2: Åhå!
Var var ni någonstans? Lämpliga ställen i Västsverige är alltid bra att ha tips på!
#4: Aha, tack!
Vi har varit i Backamo, på Stättareds 4H-gård nere i Fjärås någonstans och på Stormvallen utanför Vårgårda.
En del av lägren har vi pusslat ihop själva med husbilar mm.