Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettträning
Läst 181 ggr
Grodan
0

Träningsgodis

Det går åt en jäkla massa godis här.

Jag föredrar att köra så rent naturligt som möjligt, men om det ska vara "godisregn" kan jag bli lite sur om mycket går till spillo ifall det är en dyr variant.

Har köpt några påsar med billig mat (utan skräp förstås) och det har funkat ok. Ibland blir han dock pruttig i magen av det.

Gör ofta godis själv, men med tanke på tiden det tar att göra och hur snabbt det försvinner behöver jag nu lite tips.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hornslandet
1

Mina bästa tips är att hitta en affär som säljer alla dedär billiga köttstyckena som ingen vill äta som människomat (även fast det egentligen går fint att äta).

Där jag bor är det Citygross. Jag menar då tex hjärta, lever, njure, senbitar av nöt och gris! Det brukar kosta 29-39 kr/kg, och ofta finns det bitar till nedsatt pris. Och det är ju rent kött (och organ) !

Enklaste sättet att skapa godisbitar av det är att helt sonika slänga ner allt i största häxkitteln man har, koka det en lagom stund, lägga upp det på en skärbräda och skära upp det i små tärningar. Sen kan man frysa in tärningarna i lagomt stora påsar och ta fram när man ska träna - de tinar fort upp i fickan!

Man kan förstås torka och så också, men det tar mer tid/är mer jobb tycker jag.

Vill man dessutom öka värdet på godiset så kan man köpa blodpulver på tex Arken Zoo eller annan djuraffär och bara röra ner lite i påsen med frysta kött-tärningar. Det blandas enkelt då, och blir högvärde-godis (men något kletigt).

• Redigerat 2020-11-02 23:06 av Hornslandet
Grodan
0

#1 Bra tips! Tack.

Har verkligen varit dålig på att gå i kötthyllorna sedan illern flyttade.

Hornslandet
1

#2: På min lokala affär verkar de ha förstått vinken. Slarv/fula-bitar av lever brukar ha en etikett med "lever för hundgodis" ibland nu ;)

Men man kan känna sig lite konstig när man kommer till kassan med en korg full av hjärtan. :P

• Redigerat 2020-11-02 23:40 av Hornslandet
Grodan
0

#3 haha… min hund älskar sitt färskfoder, kom på nu att den även finns i frystorkad variant… det kan ju banne mig kanske vara något

ska träna på hundmöten nu lite mer frekvent och behöver verkligen något gott som är godare än att blänga på andra hundar

Lona
1

#3: Min kompis och jag stod på Ica och skulle handla käk varpå hon utbrister "Åh, vi köper något gott åt barnen också!" och lassar ner märgben i varukorgen. 😁
Vi fick liiite konstiga blickar om man säger så…

Grodan: Nej, jag har missat att illern din har flyttat! ☹ Vad hände? (Om du vill berätta.)
Jag är i ärlighetens namn inte så kinkig med vad hundarna får i sig, är jag lat så händer det att de får Frolic.
Annars så har #3 bra tips, lite halvbra är väl att ta blodpudding utan socker, skära i kuber och torka i ugnen på låg värme. Kortare tid -> mjukare godis men med sämre hållbarhet, längre tid -> torrare och knaprigare godis med bättre hållbarhet.
Beroende på hur stor sats jag gör så förvarar jag det i burkar i frysen el kylen.

Ett annat alternativ är att ta tomma, väl diskade snusburkar och frysa in lämplig burkmat eller dyl. Ta fram några i taget och låt hunden slicka/äta vid belöning.
Jag körde den metoden med Skroffan, hon fick ju bara äta specialfoder.
En fördel med det är att man även kan kasta burkarna som belöning eller ha dem som target.
Det som smäller högst här är dock mjukost på tub, helst med någon form av köttsmak. Hundarna gör vad som helst för att få "snutta" på tuben och just vid hundmöten och liknande situationer så är det positivt att det även är lugnande att slicka. 👍

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
0

Det där med frystorkat vet jag inte om det var så bra. När jag läste om det så ska det tydligen blötläggas…

#5 Han fick flytta tillbaka till uppfödaren. Vi hamnade i en svår situation han och jag, som jag inte lyckades lösa och då kändes det bäst att han fick komma tillbaka till uppfödaren. Han har det superbra där och jag ångrar det inte. Det var givetvis ett svårt och tungt beslut. Jag har aldrig omplacerat eller lämnat tillbaka ett djur tidigare, men en hybridiller var faktiskt för svårt för mig. Jag vill ha sådana där inne-illrar som är gosiga och snälla… 😜

Absolut. Torkad blodpudding och även torkad lever är superbra träningsgodis. Men det går fort åt när det ska vara "godisregn"…

Är mjukost-tuber det bästa hundar vet?

Idag fyllde jag spritsen med färskfoder och hade under promenaden. Det blev färskfoder på kläder, i håret, i ögat (på både mig och dobbis) men det funkade väl ok. Så tubgrejen gillar jag.

Lona
0

#6: Nej, vad tråkigt, men går det att lösa med omplacering på ett bra sätt kan det ju vara den bästa lösningen. Fint att uppfödaren kunde ta tillbaks honom!

Ja, åtminstone mina hundar älskar mjukost på tub. Favoriten är nog baconost, den luktar rätt mycket. En öppnad tub ska ju förvaras i kylen egentligen men såhär års håller de sig ett tag även i rumstemperatur.
Det kanske inte är bra att de sätter i sig en hel tub på en gång men man kan trycka fram liiite i taget, egentligen är det bra att de får anstränga sig lite för att få i sig.

Grodan
0

#7 Ja, jag är så lycklig över hur bra han har det nu. Känns gott i hjärtat.

Låter kanske inte som valpgodis då, han tröttnar om han inte får något och han vill ha mycket… jag behöver träna hundmöten osv och behöver mycket godis och GOTT godis då…

Jojaton
1

Man styr ju enkelt själv hur mycket mjukost de får, jag brukar ta en gammal (noga rengjord såklart!) tandkrämskork (typ den som Colgate har, med snäpplock) och skruva fast på mina mjukosttuber, då blir de supersmidiga att ha med sig :)

Johanna - Instagram

Lona
0

#9: Smart!

Idag körde vi med ugnspannkaka, det blev över från min lunch. Funkade över förväntan och är fräschare än kött tycker jag (när det gäller hantering, alltså).
Det förutsätter förstås att man inte har något emot spannmål men jag tycker att det är ok.

Agda
1

Zooplus.se har ofta erbjudande på sina egna fodermärken, man kan köpa 3-4 st 1 kg's påsar för ett visst pris av märket wolf of wilderness. Det brukar jag köra med som godis, det märket har också tre sorters foder i väldigt små bitar som är bra om man vill belöna mycket.

Grodan
2

Willys hade extrapris på kycklinghjärta, mage och lever så jag köpte sådant och torkade i ugnen.
Det är bra godis.

Annat träningsgodis jag kört med är rea hundmat, utan säd och allergiämnen, men för mycket av det gör honom dålig i magen. Främst pruttar han en hel del av torrfoder, men några sorter gav honom lite rännskita.
Nu försöker jag att hålla mig till kyckling, som han tål, och färskmaten i sprits + kycklingleverpastej på tub (utan skräp).
En bra sak är att han är mycket hungrig på mat och godis. Alla sorter, jämt.

Lona
0

#12: Gött med en matglad hund! Det är så mycket lättare både i träningen och i vardagen även om man naturligtvis kan använda andra belöningar också.
(För att inte tala om att det är skönt att slippa truga när det är matdags!)