Babbeltråd 1
Ska vi se till att starta forumets första Babbeltråd?😊
Babbla på!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
- Redigerat 2021-06-04 09:04 av Lona
Idag fick vi hem lite grejer från Djurmaxi, en godisväska, en nya ID-bricka, en pipboll, en kon och en flossleksak.
Kira passar så bra i sin nya ID-bricka.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
#1: Fint namn på en fin hund! 👌
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Går tydligen kennelhosta på gården så är jättenervös att ha Jack i kvarteret. De stora tjejerna är ju fullvaccinerade men han får sista spruta på torsdag, så vi håller oss i parken tills dess.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#1 Jag har aldrig vågat handla från Djurmaxi. Läst så många dåliga recensioner samt vänner och bekanta som varnat…
Apropå namnbricka, så skulle jag vilja beställa ett halsband med hans namn på. Sidan där jag hittade fina halsband hade dock inga uppmätta utan bara small, medium, large, x-large. Kändes sisådär att beställa då…
Jag har beställt mina id brickor via CRT ZOO. Är jätte nöjd. Iof beställer jag väldigt mkt där ifrån.
Jag tror jag har stl medium. Large är stor.
Kommer inte ihåg om måtten stod.
Har gått i tanken att ordna nya brickor. Nu står bara hans namn och mitt mob. Men då han har epilepsi funderar jag på att få med det på brickan. Om han försvinner.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Svullen tå röntgad nu också… hoppas på "bra" resultat.
#6 Håller en tumme för din tå. (eller är det en hundtå?)
#7: Tack!
Ah, ja alltså det är en tå på min hund! Nån slags inflammation, han går på antibiotika, det har blivit lite bättre men inte bra. Nu röntgen så de kan se om de kan se nått mer. Börjar bli less på detta nu, vi vill ut och träna…
- Redigerat 2020-11-04 13:13 av Hornslandet
#8 Åh. Hoppas det inte är något jätteproblematiskt utan kan lösa sig snabbt.
Det är så svårt med rehab där hunden inte får röra sig… De fattar lixom inte… 😜🙃
(eller har du gjort något supersmart bandage så han kan röra sig ändå?)
- Redigerat 2020-11-04 15:11 av Grodan
Namnbrickor har jag beställt på Teba, de brukar ha bra priser på det mesta och har suverän kundservice. (Äsch, nu har smileysarna försvunnit igen!)
www.teba.se
#4: MR-koppel har väldigt bra halsband, jag vet dock inte om de går att få broderade eller om de ens går att brodera i efterhand?
Man måttbeställer, dessutom är halvstrypen ställbara. Perfekt för Charlie som är olika tjockskallig beroende på hur nytrimmad han är! :-D
Bra kvalitet också, det han har nu börjar bli lite slitet i kanterna och han har haft det dagligen i minst fyra år.
www.mrkoppel.se
Annars är jag helt säker på att Sol på Syredog kan fixa ett halsband precis som du vill ha det, hon är toppen.
www.syredog.se
Hehe, nu ser det ut som värsta reklaminlägget men det är företag som jag handlat av ett flertal gånger och varit jättenöjd med (och Sol känner jag men hade givetvis inte rekommenderat om hon inte hade bra grejer).
#8: Äsch då! Är det ett sår eller liksom inne i tån? Hoppas att ni fick ett bra svar på röntgen i alla fall.
Nikka bröt ju klon och tån för några år sedan, det var ett visst meck innan vi fick ordning på den.
Håller tummarna!
#9: Han kan och får trots allt röra sig, och haltar inte eller nått sånt. Men det måste hållas rent, så jag kör med både en vattentät ballong-sko och en lite tåligare tygsko ovanpå när vi är utomhus. Inne är det krage som gäller..
#11: Liksom inne i tån nu.. Var först irriterat/inflammerat/savigt precis där klon går in i tån också, men det har blivit snyggare där. Fortfarande lite svullen tå dock, inte blivit helt bra av antibiotika (och tvättande) på ett par veckor nu så vi åkte på röntgen idag också, så får vi se. Vet trodde inte på klobrott eller benbrott pga hur det ser ut och att han inte haltar eller nått, men det lär ju oavsett röntgen svara på hur det faktiskt är. Så det var ju bra att vi åkte och gjorde det nu tycker jag.
Det är en del meck ja, förhoppningsvis blir det bättre och bättre tills det är bra.. Tack!
#4: jag kan verkligen rekommendera Doberice. Måttsyr och specialdesignat utefter önskemål. Fusklädret är dessutom fantastisk om det blir blött och det enda halsbandet min hund aldrig har kliat sig/tycks var lite jobbigt början (han är inte så van med halsband då han ofta går lös)
Instagram
Vilket underbart väder vi haft idag. Lite svalare men solsken.
Långpromenad med sigge o dagishundarna.
Igår återbesök hos veterinären för att ta nya prover för att se så att medicinen ligger i rätt nivå. Tummen upp och nästa besök om 6 mån.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#14: Här har det regnat, varit solsken, haglat och varit ett riktigt aprilväder. Varenda gång jag har gått ut så börjar det regna…
Vad skönt att proverna var ok, är det Fenemal han får?
Jag har lyckats vrida till knät, tror att jag har skadat ett ledband eller nåt. Sketakul med tanke på att jag mina fötter äntligen börjar bli bättre från inflammation i senorna under hälarna. Gah!
Nåväl, hundarna mår fint i alla fall och Nikkas svans ser lite bättre ut.❤
#15: han får epirepress morgon och kväll.
Vi har även stesolid om han får ett sånt kraftigt anfall som inte slutar.
Det är vanligt att de kan bli trötta av medicinen, men det har jag inte märkt. Han blev ist sig själv igen. Var väldigt låg mellan de senaste anfallen.
…………………………………..
#2: Tack! Visst är hon fin!
#4: Jaså? Vad har du hört för dåligt?
Så startade man morgonen kl 04:30 av en hund som kräktes 🤢
…………………………………..
Hoppas era sjuka vovvar kryar på sig, så livet blir bättre både för dem och er.
Min klipska vovve överraskade mig med att klara av att sätta i alla bägarna i rätt ordning när hon fick göra det en bit upp från golvet. Hon fick bägarna en och en i rätt ordning.
Däremot förvånar det mig att hon inte kan fånga godsaker i luften om jag kastar något till henne.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#20: Haha det kan inte min heller. Det är så illa att det är ett partytrick i sig, ser så roligt ut när han försöker men är en mil från att fånga:)
Röntgade den svullna tån. De bra nyheterna är att det inte är nån infektion i klo/tåben och inget brutet! "Bara" mjukdel som är svullen/inflammerad, men det har börjat lägga sig. Så mer antibiotika och tid, ska tydligen lösa det tänker veterinären :)
Jack vaccinerades igår, och vetten var schysst och slängde till oss en gratis antihetsskål. Jack är inte imponerad, haha
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#23: så fina. Älskar vinthundar. Är uppvuxen med whippet o haft italienare. Mannen vägrar.
…………………………………..
#24 Ett liv utan Borzoi och iggy är inte värt att leva ;)
Jag är ju en inbiten vinthundsfan och kan inte tänka mig att leva utan minst en. Himla roliga och speciella hundar.
Speciellt min första tik, Ivana, hon var min once in a lifetime-hund
Hon var riktigt speciell.
#25: så vacker.
Finns inget vackrare än en vinthund. Älskar afghaner. Men whippet är något xtra för mig. Vem vet i framtiden. Just nu får jag drömma
…………………………………..
#26, de är onekligen eleganta hundar. Men jag tycker om det där väna och självständiga.
Jack är ju vår första brukshund, och trots att jag är uppvuxen med bruksschäfer så blir man lite förvånad ibland. Som att kunna gå lös i lina utan problem och komma på inkallning. Och det märks ju att han samarbetar på ett annat sätt.
Stöter han på problem söker han sig till mig. Vinthundarna vill gärna lösa pusslet eller situationen själva.
#27: ja det är skillnad på vinthundar och andra hundar 😉
Det är rätt trevligt med en hund som samarbetar
…………………………………..
#29: spännande. Lycka till 🐾🐾
Så fin hund
…………………………………..
#29 Hoppas det går bra och ger er båda en god erfarenhet. Berätta mer.
#29: Hur har det gått? Ni är ju skitduktiga ihop, jag har förträngt mina tävlingar med min första hund… 😂
Tsst, tsst, ni som har hundar som saknar bollsinne (eller förmåga att fånga godis i luften), samma lösning som på det mesta: skaffa labrador.
Hon är faktiskt den första av mina hundar som fattat grejen med att fånga godiset när det kommer flygandes, Raskva brukade få den mitt i skallen eller så studsade den i munnen och ut, trots att hon var den glupskaste hund jag stött på.
#25: Hon var så otroligt fin!
Jag är ingen vinthundsmänniska egentligen men det är klart att man kan fastna för enstaka individer.
Trots att de är så olika funtade så tror jag att vinthundar och terriers faktiskt har en del gemensamma nämnare. Det där att de gör lite som de känner för, går sin egen väg, är smarta men att det inte innebär att de är lättränade.
Vill inte en terrier göra något så gör den det heller inte, om man inte hittar ett sätt att samarbeta på. Det kommer liksom inte gratis som med mer utpräglade bruksraser och andra raser som är avlade för samarbete.
#33 Det är nått med såna hundar som tjusar mig så mycket ändå. Just att de har sina egna åsikter och därmed basta, ibland. Även om det kan frustrera mig, så är det ändå nått jag uppskattar!
#34: Ja, precis! Inte så kul om man satsar på SM men jag tycker att det är lika roligt att få Charlie att överhuvudtaget apportera som att få Nikka att göra en supersvår dirigeringsapportering.
Faktiskt lite roligare med terriern ibland, man får vara ganska klurig medan labbarna gör som man säger.
Å andra sidan sliter jag mitt hår emellanåt och undrar varför i h-vete jag frivilligt har en hund som gör allt precis tvärtom.😉😁
Haha, näe alltså Jorun är ju sådär typisk ouppfostrad som fungerar ändå. Jag grät när hon lärde sig sitt (och då är det bara ner i en halv sekund ingen stadga inte), Jack gjorde det samma dag, plus att han satt kvar. Och han låg och han kom och jag undrade lite hur dum man var som valde att skaffa vinthundar först, haha.
Men det är ju en annan charm, jag är ju uppvuxen med bruksschäfer och när morfar fick reda på att vi skulle skaffa Borzoi blev han tyst en minut innan han konstaterade "Jaaa… En sån kan ni inte köra riktigt Bruks med"
Och nej det var ju varken tanken eller meningen. Ivana hade nog däremot kunnat vissa framfötterna i Rallylydnad för hon var väldigt följsam.
#37: Ja, jag tror att Rallylydnad passar dem betydligt bättre än bruks- och tävlingslydnad som är mer strikt. Likaså dagens träningsmetoder som är lite mjukare än de var när jag skaffade hund, då var det mycket korrigeringar av olika slag som användes.
Min ridgeback kunde till exempel aldrig fatta detaljerna i lydnaden, "Vadå 'sitta rakt', jag sitter ju?!" även om det var på tvären. Likaså i söket, jag fick nöja mig med att vi var överens om att det var just sök vi höll på med och vilken sida av stigen hon skulle vara på så fick hon sköta resten själv.
Varför hoppa över agilityhinder när man kan springa förbi om man inte känner för att hoppa just den dagen?
Tja, ganska logiskt egentligen. 😎
#38 Hehe, känner en sån hund i sök… Även om det inte direkt är optimalt så är det jäkla roligt, och de har väldigt roligt tillsammans.
Den hunden ser rätt ofta ett skick som"okej, då söker jag av hela, eller båda, rutorna då? Vi ses!!". Sen kutar den runt i HELA terrängen tills den hittar nån, eller fullkomligt blir för trött :P
Tack för alla lyckönskningar 🙆💙
Vi klarade oss precis!
73 på spåret och 70 i lydnaden. Minst 70 i vardera avdelningen för att få GK.
Vi kom sist av alla tävlande och kan knappt kalla vad hunden gjorde för ett fotgående.. men jag är iaf en erfarenhet rikare och det är bara o jobba på! Om 5år kanske jag vågar mig ut igen 🙈😬
Spåret var ffa mitt fel, gav inte Kantor ordentliga förutsättningar. Men lydnaden… 😧 va ska man säga. . Kan fan inte tävla i något som har fotgående som moment 😬
Instagram
Så roligt att det gick så bra. Lycka till i fortsättningen. Om ni båda hade roligt, så var ju tävlingen lyckad. Man får sätta uppnåeliga mål och trivas tillsammans. Målet för min smålandsstövare-labradorkorsning var att vi skulle trivas med träning och klubbtävlingar. Jag fick ju höra att andra deltagare frågade ledaren varför jag gick på tävlingslydnadskurs med henne. Hon var godkänd eftersökshund. Det passade henne. Agility gillade hon också.
#40: Så sjukt vacker hund.
#41: tyvärr var kul nog det vi hade minst av. Därav min största besvikelse. Men bara att kämpa på. Han har börjat att verkligen jobba bra i träningen vilket är superkul men vi saknar tyvärr detta i tävlingssammanhang.
Instagram
#43 Att hitta samma känsla på tävling som i träning kan vara sååå svårt… Jag kämpade jättelänge med Sams känsla på tävling, han är i träningssammanhang helt galen med en fantastisk kamp och träningsvilja, men tyckte att tävlingsmiljön var så jobbig att han inte ens kunde ta godis som belöning (han skiter i vanliga fall om han får med en fingertopp med sin godbit, så skillnaden är liksom enorm) och det är så svårt att veta hur man ska hantera det… Hoppas ni hittar verktyg för att få en go känsla även på tävling, för hittar man den så är det SÅ kul att tävla! 😄
#45 corgis 😭😍
Här fyllde Cay ett år förra veckan, så sjukt att tiden gått så fort! Känns som att vi inte hunnit med någonting samtidigt som hon utvecklats så otroligt fort.
Johanna - Instagram
Nu har tån ändå blivit en hel del bättre. Hoppas bara den sista svullnaden fortsätter gå ner, antibiotikakuren är färdig och enl. veterinär är det bara att vänta och hålla koll nu.
Röntgen visade inga brott eller infektion i klo/tåben, så det ska bara ha varit själva mjukdelarna, och eftersom det blivit såpass mycket bättre så ser de inte att det ska behandlas nått mer i nuläget.
Är så sugen på att komma ut och springa igen, det är sån action på honom! Här är en video från en sval morgon i somras!
Det såg trevligt ut. Så skönt att ha en hund man kan motionera ihop med.
#48: Ja det motiverar en att ta sig ut! Och gör att jag får upp farten vare sig jag vill eller inte i början.
Inlämning av Nikka för renovering. En liten juvertumör som ska väck samt eventuell tandputs.
Mycket upprörd labrador som inte fått någon frukost!
#50 Oh no, ingen frukost!!!!!!!!!!!!!! Haha, söt hon är.
Hoppas allt går fint då :)
Ni vet när ens vänner knackar på spontant på dörren. Alltså hatar det, skriv ett meddelande innan för tusan, ska det vara så svårt. MVH Introverta jag
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag hade jag inskolning av en liten Labradoodle tik. Det kan inte vara lätt att komma in ny i en flock på 7 st. Vi har inte haft någon ny på 1 år.
Men flocken imponerade. Som vanligt. De vet hur de ska bete sig och göra en nya stjärna trygg.
Tiken var även hon jätte duktig
…………………………………..
Vad gör ni om lördagarna då? Själv har jag först gått prommis med hunden, sen har han fått söka prylar på en skolgård (en socka, en tandborste, en del av en tvättsvamp…osv). Sen har jag varit ute och sprungit och klättrat rep och nät! Sen blev det lugnt här hemma med kaffe, bullar, mat…
#56: Coolt! Det kommer garanterat bygga muskler..! :D
Förvisso inte lördag längre men här väntar Nikka-tvätt inför morgondagen. Efter mycket funderande fram och tillbaks och ha pratat med två olika veterinärer (som dessutom konfererat med varandra) så blir det operation där de tar bort 2-3 juverdelar.
Lagom kul med en motspjärnande labrador i duschen som dessutom av någon anledning alltid känns betydligt blötare än terriern och tar evigheter på sig att torka.
#58 Drygt. Hoppas det går bra med operationen däremot! :)
Alltså, hur får man en nyopererad labrador att ta det lugnt? Dag två efter op och jag har fått ta bort alla leksaker så hon inte ska skutta runt med dem.
Vi fick stränga förmaningar av veterinären att hon inte får hoppa, hon "verkar ju vara en livlig hund".
Hehe, jo, det märks inte att hon fyller 10 på måndag, förutom att hon är grå om nosen och på tassarna.
Hon kanske är normal när hon blir 15?
#60 Ge den lugnande?
Fullt friska hundar är ju så. Glada och aktiva. Oavsett ålder.
#60 Känner igen det där, hade en gråhund som hade svårt att ta det lugnt efter en borttagning av livmodern (p.g.a. livmoderinflammation). Minns när vi var in på efterkoll efter någon vecka, fick tillsagt att hon fortfarande inte fick hoppa. Näedå svarade jag, väl medveten om att hunden hoppade glatt in och ur bilen själv till det besöket ;P
Kan tipsa om en grej som fungerar när jag vill att min glada golden ska vara lugn ett tag, jag gjorde en fläta av en gammal fleecefilt (klippte ca 1 dm breda remsor) och pular ner små godisbitar däri. Hon brukar bli liggande med den flätan ett bra tag innan allt godiset är uppätet.
#52: Ja, visst är det hemskt?! 😲
Jag skulle gärna vara den där typen som glatt öppnar dörren och slänger fram nybakt fika på bordet men jag tycker att det är jobbigt till och med när vi har planerat en träff hemma hos mig.
Nikkas operation gick bra men det har inte läkt som det ska så nu blev det återbesök och antibiotika.
Också ett j*vla sätt att fira sin 10-årsdag…☹️
#63: Nikka var en riktig bajsrullare förr, värst var grävlingskit. Då var det skönt att bo vid en sjö!
#61: och #62: Det har gått bättre än väntat fast tyvärr beror det nog delvis på att hon haft ont trots smärtstillande och sedan har hon varit lite lullig när hon fick starkare värktabletter.
Hemma från en kväll och två heldagar på djursjukhuset. Onsdags kväll så kunde plötsligt min hund nästan inte ställa sig upp, kunde sen stapla sig framåt i saakta mak. Rejäl smärta i hasleder och några tår, visade det sig på akuten.
Sen 2 heldagar av tester, prover, röntgen och utredning. Känns som jag bott på SLU i en halv vecka.. Äntligen hemma och hunden mår lite bättre.
Det sannolika är att det var/är reaktiv artrit. Visste inte ens att detta var en grej, men det troliga är att det är orsakat av magen, då jag vet att han tuggade i sig nått ur en buske när vi var ute på dagen innan han blev dålig. Men helvete vad ont han fick. Nu går han betydligt bättre och kan ställa sig upp med mycket mindre besvär än tidigare. Men herregud vad rädd jag blev.. även om jag inte känner det säkert än så känns det bättre nu efter tester, utredning och att han faktiskt verkar må bättre med betydligt mindre värk. Hoppas nu på att han kan behålla skonkosten i magen och börja få ordning på den igen..
#67: Men lille gubben! 😲
Hoppas att han kryar på sig nu, det är ett helvete när de är sjuka.❤️
(Dessutom med helgerna i antågande, det finns trevligare saker att göra på jul och nyår än att spendera tiden på Ultuna eller Blå Stjärnan!)
#68: Ja.. Ska dock VERKLIGEN ge Ultuna en eloge. Jäklar vad duktiga alla var som hjälpte oss. Ja, allt tar en massa extra tid, men de är så sjukt tidspressade just nu med en extrem jäkla personalbrist. Springer mellan patienter som tättingar. Min hund fick ett superbemötande (och gjorde förhoppningsvis bra reklam för rasen, jättestolt över hur han hanterar alla undersökningar så jäkla bra! :D)
Till slut var han även rätt uttorkad idag. Så de slängde in dropp till oss i ett rum. Så medans veterinären blev tvungen att kuta iväg och operera så fick vi hänga där en bra stund. Till slut kom en sköterska in med en dyna som jag kunde sitta på. Nä, jag låg på den. Så där låg vi till slut, jag och han med sin dropp. Och somnade en stund haha :)
Han är inte helt bra än, inte alls, men definitivt betydligt bättre idag än igår. Och bra att veta (iaf rätt säkert) vad det är. Och att han inte har nått skit som är fast i magen eller liknande. Röntgen av hela magen utan sedering var spännande, var osäker på om det skulle gå bra. Men såklart gick det ju jättebra.
Känner mig som i ett töcken, senaste halvveckan har liksom försvunnit och jag har "bott" på Ultuna i olika rum.. Han sover på golvet och har inte ätit nått mer än. Men det kan han få försöka göra när han vilat ett tag.
❤️
Känner med dig och hoppas att allt går bra så ni får en fin jul tillsammans.
#67: usch då! Vad skönt han är bättre :/
Instagram
Tack alla för omtanken!
Idag känns han betydligt piggare i kroppen. Han har ju knappt ätit nån mat senaste par dygnen+spytt igår så magen är inte igång än dock. Lite gnäll som jag trodde var att han behövde göra sina behov, men nä, bara nosa och kissa ute ändå.. Men sålänge han verkar piggare och så, då är jag ändå inte mer orolig.
Nu reser han sig utan särskilt märkbara problem, lägger sig bättre. Och hoppade över ett litet räcke ute.
#67 Gah vad läskigt.
Vad tusan var det han åt?
#74: Ingen aning. Min första tanke var typ en död mus eller nått. Allt var inne i munnen, han tuggade lite, sen var det väck. Det går fort och knappast så man kan stoppa in armen ner i magen och dra ut det då.
Det var inga förgiftningssymptom han hade.
Nu verkar han faktiskt mer eller mindre bra, även om inte 100% kanske. Han har gått på toa igen, hyffsat fast. Har energi och värken i bakbenen märker jag just inte av längre på hur han rör sig..kanske LITE, men inte påtagligt. Det kom fort, och verkar försvinna rätt fort ändå..
#75: Tack för omtanken :) Verkar rätt okej nu!
#76 Ja, jag VET… tugg tugg och man hinner inte…
Boriz tuggade på något igår och jag reagerade först inte. Han har ju så många olika ben. Men så slängde jag ett öga dit ändå för att se att han tuggade på ett stearinljus. Jag tog snabbt upp alla smulor och googlade. Ok inte giftigt… men ändå…
Gissa om jag var glad idag är bitarna kom ut i bajsen…
Jazzyjeff, hoppas att han fortsätter krya på sig!
Ja, det slinker onekligen ner både det ena och det andra, kompisens hund har de fått öppna två gånger pga stopp i tarmen.
#78, Min förra cairn Skroffan satte i sig ett antal värmeljus, vilken panik jag hade innan jag pusslat ihop formarna och kollat att hon inte fått i sig metallen!
Skönt att det gick bra för Boriz, även om det inte är giftigt så kanske det kan bli stopp?
#79: Han verkar vara helt återställd nu, tack! :) Hungrig som attan.
Nu är det bara uppföljning på irritation i örat vi måste få till. Och tåjäkeln. Men det verkar rätt bra iaf!
Vet inte vad han fick i sig. Inget som stoppade upp i tarm eller dyl, men det satte tydligen igång reaktionen med inflammation i leder och gav honom kräkning/diarré.. hrm. rutten mus?
Nu får Nikka röra sig ganska obehindrat igen, hon får inte springa omkring som en tok ute men inne studsar hon runt med sina leksaker. Skönt att ha min hoppetossa tillbaks!
#81: Härligt att höra!!
Jag och några vänner har bestämt att vi ska ta (minst) en del av Skåneleden varje månad under det här året. Igår tog vi första vändan, och även om man var lite slut i kroppen efter 4 timmar ute så får man SÅ mycket energi av såna turer! Vacker natur, fantastiska vänner, och en massa hundar. Livet är bra härligt ibland 🥰
Johanna - Instagram
#83: Vackert!! Men var är snön ? ;)
#84 Vilken snö? Den hade inte kommit då. Kolla datum!
#85: Trög är jag :P

Är så sjukt sugen på att komma igång med hundträning igen.Hur ska jag kunna vänta tills valpen kommer.Den som inte ens är tillverkad ännu.
Stolt ägare till tre La permer
Är typ i extas - i onsdags kom typ 20-30cm snö (och även om det inte var så roligt då pga trafikkaos, välkommen till Skåne liksom) så var det HELT underbart nu i helgen! Var ledig fredag och lördag och prickade verkligen in rätt dagar. Sol, blå himmel, -7 grader och perfekt pudersnö! Vi njöt alla tre något kopiöst på först en egen runda i fredags, och sen två mil igår ihop med några vänner 🥰
Johanna - Instagram
- Redigerat 2021-01-17 23:06 av Jojaton
#89: Fantastiskt!! :D
Älskar det. Har bara haft så jäkla svårt med isbitar som bildas i tassen på mr Briard här.. Gör långpromenaderna i skogen lite dryga när man måste stanna och fixa det!
#89: Underbart!
#89: Jag har en kompis på 75+, hon gnager av isklumparna på sin schapendoes om hon inte klarar det med händerna… 😁
Vår Borzoidam på nio åt har fått en juvertumör, och ska opereras den första februari. Gissa om vi är nervösa och stressade.
#92: Aj då! Ska ni ta bort hela juverdelen eller "bara" själva tumören?
Håller tummarna, både för att op går bra och att det är en snäll tumör. ❤️
9 år är väl inte så gammalt på en borzoi?
Innan Nikka opererades nu i december (en bekräftat malign tumör, två juverdelar togs bort) så gjordes en lungröntgen plus ett basblodprov i och med att hon är 10 år. Veterinären ville ha lite koll på tex njurar och lever för att använda rätt narkosmedel, smärtstillande osv.
Hon lämnade blodprov i slutet av November och allt var inom normalvärden, lugnröntgen gjordes idag och vi väntar på svar.
Nej nio år är inte särskilt gammalt, men av tio valpar är det tre kvar i livet och hon är dessutom opererad för magomvridning så man blir ju lite nervös.
Det är tumören och en tumör på benet som ska tas bort, båda i storleken av en ärta, men man blir ju ändå nojig med narkosen.
Även som yngre har hon ju alltid varit en magerskrika så…
#94: Ja, det är ju alltid nervöst med narkos men jag har faktiskt aldrig råkat ut för något med mina hundar. Önskar Lycka till en extra gång! <3
#90 Har du provat med något tassimpregnering/glansspray eller liknande? Har lite samma problem med Sam trots att jag klipper ordentligt under tassarna, men vi har ju inte så många dagar/år där det är ett problem - men jag ska nog ändå investera i ett bra spray för han störs väldigt tydligt av det.
Åh, jag håller tummarna att allt går bra Magrat!
Johanna - Instagram
#92: Håller tummarna för er! Förstår att det måste kännas väldigt oroligt.
#96: Har testat med spray som Arken rekommenderade.. näe, gav ingen större effekt tycker jag. Kanske att det ger visst motstånd mot snöbollar på benen, men det är inte problemet (det blir bara extravikter för honom haha). Det är isbitarna som bildas inuti tassarna som är problemet, och där verkar inte medlet göra nått särskilt. Iofs vore skor som sitter kvar rätt skönt här i stan ändå, när det är slask och helsike.. Lite jobbigt att duscha efter varje promenad.
Kanske inte är så många dagar..men det är just de dagarna jag vill gå riktiga långpromenader i skogen, och det är störande att behöva stanna stup i kvarten och fixa det där.. Tänkte tälta om nån vecka också, och då vill jag slippa hålla på med massiva snöbollar när vi slår läger:S Men svårt att hitta bra tossor!!
- Redigerat 2021-01-19 23:15 av Hornslandet
Är det för mycket begäran att få en egen gård med en fullutrustad IGP plan med massa spårmarker till?
#98: Tycker jag inte :P
#98: Och en stuga som du kan hyra ut till Lona med två hundar? 😀
#100 Men absolut ;)
Hur ska IGP-planen se ut?
#102: stor kortklippt gräsplan med 6 skjul 😏
Instagram
Nästa vecka, vet början veckan efter, vet vi om det ligger bebbar i magen 😍
Instagram
#104: Åh, så spännande!
Jag är rätt trött, första tanken var "VA, är hen gravid!" 😂
Bebbar dessutom.
#103: Inte för att vara petig, men heter det inte "skul"? Vet att jag hakade upp mig på det i början.
#102: Lite OT men jag har en bekant som har ett hundträningscenter.
En vår råkade hon ut för "asfaltsläggare" som slog läger på appellplanen.
Det är definitivt inte så en IGP-plan skall se ut!
Polisen kunde inte hjälpa henne men någon kläckte den ljusa idén att hon naturligtvis hade kompisar som körde olika typer av skydd.
Jamen, självklart behövde de träna på hennes plan, precis vid husvagnarna.
Kanske liiite slarvig träning, kanske hundar som såg lite "farliga" ut och Häpp! Asfaltsläggarna försvann fort som fasen. 👍😁
#105: Jo det heter skul.. men ser så jävla fel ut.. ska fan stavas skjul 😂
Instagram
#106: klockrent ju😂😂🙌
Instagram
Vad är skul? Jag har inte hört det förut, så jag undrar hur ett sådant ser ut.
Detta känner jag till:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skjul
#106 Det gäller att komma på en bra lösning. Berätta det på Inget, där finns flera trådar med sådant, som är kul.
#103 Jaså, då räcker det inte med 4 hus och en lekstuga.
Tack! Jättefin beskrivning. Inte så svårt att ordna en sådan, värre med tillräckligt med människor nu i dessa tider.
Det blev ju mycket enklare än med 6 skjul.
Kunde vara kul att ordna om vi kan leva normalt igen.
Behövs det stor fri yta eller gör det något om det står några hus där också?
Haha man kan ju inte ha hus mitt i planen ;)
Men hus bredvid funkar ju om resten är ok med skällande hundar 😂🙌
Planen ska vara rätt stor. Sen kräver det mycket skötsel om den ska klara sig. Mycket slit på gräsmattan. Speciellt om man har fasta skul som man ej tar upp o ner. Men ja sen vill man ju ha ett brett hopphinder, A-hinder, apportställ, apporter, skulen, mm. Det är många pengar tyvärr 😬
Men någon dag 😍
Instagram
Nelly får nog vara glad om jag klarar av att göra en agilitybana till henne.
Själv vill jag ha en STOR lada där vi kan köra både personsök, nosework, föremålssök.. :D
#118: Jag bot ju nära polisens lilla stuga vart dom har en liten inomhushall, där kör dom personsök, nosework och föremålssök. Inte isolerad men någonlunda vindtät IAF och ett tak över huvudet vid tex regn. Så jävla lyxigt!
Instagram
#119: Ja, det måste ju inte vara isolerat och beboeligt liksom. En gammal stor lada med högt i tak och loft vore perfekt! :D
#117: Ni har ju i alla fall världens sötaste agilitybana även om den är lite för liten för en rottis! 😍
#118 mfl: Vi hade himla lyxigt i vårt förra sökgäng, en av killarna hade tillgång till en stor lager/industrilokal.
Inte världens bästa träningsarena kanske men dög absolut för diverse aktiviteter - och det var kul att hitta udda gömställen för både figgar och föremål. 👍
#121: Så sjukt bra ju! Älskar att köra sök på såna ställen. Vi hade nått liknande en period, gamla slakterilokaler som var utrymda och en maskinhall! Letar då och då efter nya möjligheter.. Man kan ibland få tillgång till intressanta ställen om man bara kontaktar en massa folk, heh.
Mkt roligare att vara figge på såna ställen å! Förutom när man (som jag) lägger sig uppepå en ingång och drar en filt över sig.. för att inse att man ligger på en "bädd" av råttskit. -.-
Jag är glad att min trädgård är så stor att den går bra att använda för att leta upp föremål och även för att lägga mindre spår. Precis utanför tomten finns en stor skog där jag tränat några av mina hundar i spår och uppletande av föremål. Figge har jag fått vara själv och det blir ju lite annorlunda när man sätter hunden och sen gömmer sig själv, så det var roligare när några vänner från klubben också hade sina hundar här.
Nu kommer vi ju inte till klubben, så jag får ordna så mycket jag kan hemma.
#116 vi får ha en tillsammans
Fy fabian, skulle behöva råd och tips om någon här inne har det. Min mentala hälsa är just nu nere på botten och har såååååå svårt för skolarbetet. Blir så uppstressad att jag inte kan göra det. Kan bryta ihop av att öppna ett dokument. Ser typ bara rött att jag inte hinner fast jag har mycket tid över.
Några erfarenheter och hur gjorde ni?
#125: Svårt när det är så individuellt hur man hanterar stress bäst..
Men det som brukar funka bäst för mig när jag känner att jag har 435435435 för många saker att göra och det bara känns som kaos är att välja 1,2 eller 3 saker och enbart fokusera på att göra dem - sen utvärderar jag och väljer ut 1,2,3 andra saker. Och tvingar mig att skita i allt det andra sålänge.
Kan även rekommendera att inte prioritera bort träning. Det är extremt stress-minskande att köra skiten ur kroppen. Alla problem känns plötsligt mindre om man tränat hårt en timme, IMO.
Tesla är opererad nu, hemma och hög som ett hus på tradolan som hon ska käka tills torsdag.
Allting har gått bra och "nybildningarna" är skickade på analys. Svar om 1-2 veckor.
Men det är en väldigt nere och groggy hund som vi har hemma. Tack och lov så äter och dricker hon helt okej.
#125 Jag kan inte hantera stress för fem öre, önskar att jag hade ett vettigt råd.
#125: Lite ofin fråga men pluggar du något som är svår för dig eller är det något som du egentligen inte behöver anstränga dig så mycket med?
Det kan ju bli skitjobbigt i vilket fall bara för att man måste men kanske kräver olika inställning.
Jag tänker annars ungefär som #126: ta en bit i taget. Fokusera på EN grej (eller ett par till), inte hela skiten. (Ursäkta uttrycket.)
Försök dessutom att prioritera vad som egentligen är viktigt. Kan du släppa efter lite på något annat? Tex hur du sköter hushållsarbetet, annat som du "ska" eller "bör" göra men som inte måste göras egentligen?
Nu vet jag inte hur mycket du satsar på hundarna för tillfället, kan du kanske minska kraven lite där? För en del är det en hjälp att gräva ner sig i hundträningen, för andra blir det ytterligare en stor sten på lasset.
Det funkar ju faktiskt att ha dem i "halvfart" ett tag så att säga.
Tappa ändå inte pauserna! Att ta en kravlös hundpromenad, en stunds meditation - det finns massa appar och poddar man kan använda.
Inte så mycket hjälp kanske, jag är inte så bra på att hantera sånt här heller.
#127: Skönt att op gick bra!
Nikka tyckte det var skönt att ligga på rygg med något svalt mot magen och såret, eventuellt få lite snäll massage av bakbenen för att undvika svullnad. Veterinären tipsade även om att röra på bakbenen "som om hon går" om hon ligger på sidan.
Hoppas hon kryar på sig fint nu. <3
Vi lekte lite med kameran en av kvällarna i skogen, ville se om jag kunde få till lite känslan av skogspromenaderna. Och tog med spritköket och gjorde kaffe också, ganska mysigt där ute, man är rätt ensam!
(förutom att jag nyligen lärde mig hur LYSANDE GRÖNA ÖGON rådjur har i mörker…att jag aldrig vetat om det!!)
Abropå bilder på herr briard - här är när vi sov utomhus för några veckor sen. Eftersom det ändå var typ 3-4 minus så la jag faktiskt en filt över honom och tog på ett par raggsockor på framtassarna som var svåra att få helt torra efter promenaden till vindskyddet..
(Antar att han vikt in dem under sig om han frusit annars, men ibland undrar jag om han är för dum för att fatta att han kan frysa.. :P)
- Redigerat 2021-02-02 21:09 av Hornslandet
Tiken gick tom.. känns som att världen inte vill att jag ska ha valp 😶😭
Instagram

#132 Nej vad trist.
#132: Så tråkigt! Ibland känns det totalt hopplöst att hitta rätt valp. Fördelen med malle, HH och liknande raser är väl i alla fall att de inte påverkats så mycket av det allmänna trycket efter valpar just nu. (Förhoppningsvis inte, rätt läskigt om de vräks ut på marknaden på samma sätt som diverse doodlepooar!)
#132: Trist :/ Jobbigt sånt där, minns hur det var när jag letade valp och det verkade som att alla tikar gick tomma eller så få valpar att man inte fick köpa :/
Ja det är tråkigt. Hoppas dom för rasens skull lyckas ta kull på henne 💪☺️ då kanske man ta ett barnbarn sedan 😇
Nu kanske det blir en Malle ist från en uppfödare jag känner 💪 får se helt enkelt ☺️
Instagram
WOW gick in på hundarifokus. Ladda vapen och på med krigs hjälmen XD fy tusan, denna sajt är mycket trevligare
#139: Tycker också det är fin stämning här!
Ja, jag hänger ju hellre här.
Vi fick svar på Teslas tumörer, den i juvret var malign, men de sa att det är ca 3% risk att det återkommer då de fann det såpass tidigt. Så, tyvärr det vill man ju inte tänka på, dör hon troligare av ålder än att det kommer tillbaka.
Men vi känner oss ändå lättade, allt annat visar ju på att hon är frisk och kry, och hon är ju fortfarande pigg, så förhoppningsvis hänger hon med i minst 3-4 år till.
Däremot är det ingen höjdare att ha Borzoi som ska gå korta, lugna promenader i två veckor…. På måndag ska hon få springa!
Jag är ju fortfarande blockad så 😂
Vad händer därinne denna gången nu då?
Instagram
#141 ååå så skönt att höra
Verkar inte så 😱.
Hera har bytt nick till Nina, tror att hon fortfarande är Sajtvärd?
#141: Vad tråkigt! 😢
Men det låter ju som en ok prognos ändå. Tror de att de fick bort hela tumören?
#145: jaha okay. Därför. Heter hon bara Nina?
Instagram
#147: Ja, bara Nina.
Gårdagen blev snurrig för oss allihop. Jag fick ett krampanfall hemma och hamnade på akuten, två väldigt ledsna hundar kvar hos mamma.
De sov PÅ mig inatt, matte får förstås inte försvinna på det sättet! ❤️
#148 Usch då. Hoppas allt blev bra till slut.
#149: Tack!❤️
Jag mår bra även om jag är väldigt trött och har "träningsvärk" i hela kroppen.
Fick remiss till neurolog, det är såklart ganska oroligt att inte veta varför det hände och framförallt om det kan hända igen.
Vilken tur att det hände hemma och inte när jag körde bil…
Jodå, de hade fått bort allt och uppfödaren sa att vi kunde känna efter små "gruskorn" i juvret om vi var oroliga, men vett lät väldigt säker så det känns lugnt. Jack är glad att få tillbaka sin springkompis nu, haha.
#150 Men fy vad hemskt, hoppas de hittar vad det är!
#148: Oj!! Vad jobbigt :/ Vad trevligt av dina hundar sen iaf.. Vad skönt att höra att det känns bättre, även om det är väldigt förståeligt att du vill veta varför det hände.
Fina hundar du har💛 men läbbigt med krampanfallet. Har det hänt förr?
Instagram

Så segt att vänta på att valpen vi ska ha ska bli till.
Så trött. Vet igen, öronen har nån slags lite irritation så han går och skakar på huvudet ibland, tex när han legat en stund. Tydligen var det dock inte så illa, inte nån särskild svamp eller bakterier. Men nån slags synlig irritation. Nu ska vi testa med lite kortison och vidare örontvätt och se.
Sen det tråkigare, han har en ful prick på ett ben. Nu ska vi boka tid att operera bort den och testa. Vill inte tänka på vad det kan innebära, tar bara en sak i taget.
Är så sjukt trött av allt själv vissa dagar å, gillar inte att gnälla men ibland behövs det fan. Allt fix med hunden+jobbet=ingen avslappning och konstant stressnivå=suger.
#155 Känner med dig. Vissa perioder är hemska.

#155 Jobbigt med sjuka djur.
#158: Tack tack! Herr hund är pigg och gla' iaf, men väldans kissnödig på kortisonet haha, stackarn.
Vet sa att man egentligen inte behöver anpassa nån aktivitet eller så när han käkar det, men hur skulle ni tänka? Skulle ni kunna köra nån hårdare fysisk träning då ändå? De sa mest att vi skulle vara som "normalt". Kanske menade de lite lagom..
Nu är han inte kissnödig längre. Osäker på om örat är helt bra, inte fått tid för operation av fläcken på benet än…
..men herreminskapare, energi har han. Tror färskfodret ger en hel del, måste ut och spänna honom framför cykeln snart igen!
Såå att JAck är tydligen könsmogen. Inte visat ett enda tecken på det, inte varit särkilt intresserad av den löpska hyndan, men vi har ändå hållit lite koll eftersom hon varit väldigt på. Så råkar en av oss gå in i köket när den andra var på toa. Vad tror ni inte bi ser när vi kommer tillbaka i vardagsrummet en minut senare, jodå en fin hängning.
Så nu ska det bokas tid för att kastrera Jorun. Hon har jobbiga löp, hon har en svansknick, Italiensk Collie är ingen ras som ska existera. Så det blir en kastration när hon löpt klart och veterinär har konsulterats.
Så
Tesla -Cancer
Jack - behövde kräkas efter att ha hittat ett gäng fimpar
Katten, Elmer - Kronisk Njursvikt
Och nu Jorun, Troligtvis dräktig.
Det är så kul med djur ibland =D…

Igår natt drömde jag att vår älskade Vic som vi toh bort för snart ett år sen kom hoppandes in i vårt sovrum och voffade att han inte alls var död.
Senare på dagen berättade min son som bor kvar hemma att Vic hade hoppat upp i hans säng under natten.Sonen visste inte om min dröm.

Nu tycker jag att de tre tikar som uppfödaren som vi väntar valp hos ska se till att börja löpa.
Jorun har fått sina abortsprutor nu och tid är bokad för kastrering. Bara hoppas att det inte sätter igång ett nytt löp…
Håller däremot tummarna för att de tikarna #164 väntar på ska löpa snart.

#165 Håller tummarna för att allt går bra nu.
Tråkigt att höra så mycket skit händer alla just nu :/
Själv har jag äntligen fått bekräftelse på valp då om lite mindre än en månad flyttar en Malle in 🥰
Instagram
Åh vad kul! Tik, hane?
Tik!
Instagram

#167 Vad roligt.
#169: Åh vad roligt, GRATTIS!!! Vill se massa bilder, mallevalpar är ju för söta 😍
Sam kastrerades idag, och han var så duktig. Som de flesta sheltiesar är han väldigt reserverad, och har mycket integritet (han är inte jätteglad i att ens jag rör honom i de flesta situationer) Men han sa inte ett ljud på kollen innan, även om han var obekväm så tillät han allt utan protester. Lite orolig pga smärta och groggyness nu på eftermiddagen men allt gick väldigt bra - så skönt 🥰 Han är även extremt gullig i sin body (eftersom han snabbt kom på hur man krånglar sig ur tratten) 😉
Johanna - Instagram
- Redigerat 2021-03-17 18:50 av Jojaton
#167 Grattis! Roligt med valp, även här flyttar det in ett nytillskott om en dryg månad.
#173: Inte denna gång, ska importera en BC från Norge 😊
#174: sedär! Hur kommer det sig det blev en BC? 😍👏 Kul med ny ras!
Instagram
#175: Vill ha en lite mindre hund att köra sök med, då är BC det bästa alternativet för mig!
#177: Ja det ska bli kanon! 😊
#178 grattis, roligt!
#179: tack!

Tiken vi skulle ha valp efter gick tom.Så nu blir väntan ännu längre.
En söt ascii jag stal på fairyland (ojdå, den blev inte som jag ville)
☀️
.-""-.
// • • \\ 🦋
(/(_♥_)\)
..╬♥.╬═╬╬-(,,)-(,,)-╬╬═♥╬╬..
..╬-🌼♥╬╬..🌼♥🌼-╬╬♥🌼╬╬
- Redigerat 2021-04-09 14:45 av Grodan
Har nytt dragbälte, ett non-stop canix! Betydligt smidigare för mina ändamål, och snyggt (jag har en stor förkärlek till deras design i typ..allt de gör)! Nu är jag sugen att dra ut och kuta, nu när hans stygn äntligen läkt också.
Men tro om inte fan att han lyckades få ett litet fukteksem på kuppen. Tror det kan ha hänt när han blev duschat före operation..och sen låg och var blöt hela jäkla dygnet. Det blir inte värre, men jag måste ju hålla honom från det och hålla honom torr hela tiden. Vet sa att det borde bättra sig av sig självt, och att det inte såg så illa ut.. Men! Finns det inget jag kan göra?!
:/
#186: Ingen stor grej, han hade en hudförändring, som en liten prick som stog ut på ett ben. Vet tyckte man skulle ta bort den och ta prov så det inte var nån cancer, vilket vi gjorde. Testet visade på att det var helt godartat och ingen fara! Och nu har det såret precis läkt ihop färdigt ungefär :)
#185 tvätta med klorhexdin och se till att han inte slickar så kommer det lösa sig självt :)
-
#188: Jasså? Veterinären sa inte att man skulle tvätta med nått alls, bara hålla det torrt.. hmm. Men visst, jag tykcer nog faktiskt det ser bättre ut nu. Han får ha tratten på sig hemma när jag inte kan ha full koll.
Det mesta som faktiskt syns nu är pälsen (även om jag klippt den superkort där) som blivit mörkfärgad av det precis där. Huden ser faktiskt inte så illa ut alls..
#189: Håll koll så att det inte sprider sig eller poppar upp någon annanstans i alla fall.
Är han långhårig eller nerklippt? Kan ju vara idé att snagga honom inför sommaren annars, om han brukar bada mycket?
Å andra sidan kanske han behöver hyfsat med päls om ni är ute och "friluftar" mycket?
Kompisens labbe fick något supermedel från veterinären, ska se om jag kommer ihåg vad det hette!
Vad mycket skit det har varit den här våren för många av oss!
Nu håller vi tummarna för ett gäng nya valpar samt friska hundar, hussar och mattar!
Valpar är så söta (och busiga).
#192: Sötnos!
Vad gött det är när man känner att man fått en riktigt bra valp som har precis det man önskar. Det skiljer förstås från valpköpare till valpköpare men när det stämmer direkt!
Fast jag har svårt att tänka mig dig med en bc, även om vi aldrig har setts så är du liksom schäfer, riktigt inrotat. :-)
Lycka till med nya familjemedlemmen!
Usch, en kennelkompis hund fick leptospiros för ett par veckor sedan och var nära att inte klara sig.
Jag har velat länge om jag skall vaccinera hundarna eller inte men det här avgjorde saken.
Så, på måndag blir det vaccination för båda två.
Läskigt med alltfler sjukdomar som dyker upp hos hundarna, i synnerhet när de även smittar till människor.
#197: Agility?
#199: Lycka till på tävlingen! 👍
På Måndag ska vi träffa en kennel och en tik som eventuellt ska användas till avel sen!!
Lite nervöst är det allt!
åh håller tummar för er alla
#201: Åh, vilken ras? Vi är ju några som funderat över olika raser, jag har lite dålig koll. 😁
Hoppas att det klickar med både uppfödare och hund!
Jag har förresten en helt fantastisk veterinär!😉😁
Nikka har ju varit lite halt och haft ont i ryggen av och till, i måndags enades hennes veterinär och jag om att det vore bra med att kolla upp henne hos en specialist.
Det räckte med att M skrev remissen, Nikka har inte rört sig såhär bra på länge. Ingen hälta och ingen större påvisbar smärta eller neurologiska problem när vi var hos ortopeden igår.
Hon är förstås inte riktigt lika fräsch som när hon var ung men ok-stämpel i rumpan och inga direkta förhållningsorder. Känns skönt att det inte var något elände på gång!
#204: Vad härligt att höra! Och visst är det super när man har bra veterinärer. Vi har haft tur med det senaste året vi å!
ååå vad roligt att höra :D
En aussiekennel faktiskt. Är ganska nervös och är svinnervös att aussien har dålig kamp
#205: Ja, verkligen! Nackdelen är att nästan inga andra veterinärer når upp till samma klass och vår veterinär går snart i pension. 😐
#206: Spännande! Jag tror att en bra aussie kan vara en riktigt rolig hund att jobba med, skönt att se att det finns kennlar som tar bruksbiten på allvar och inte bara avlar fram rädda pälsmonster. (Jag tar för givet att det är en från brukslinjer! 😉)
Det är en sån där ras jag har kikat på lite av och till, när jag går i bruks- eller vallningsfunderingar…
#207 Ja alltså jag ät riktigt tveksam just nu. Pratat med några stycken och tror nästan det blir för lite vovve för pengarna. Och den jag vill ha är nog in princip omöjlig att hitta… känns bättre med en till malle eller ev. En bc istället då 😅. (Tiken var riktigt trevlig så inget fel på henne. Jättefin tik)
Får nog inse att jag vill tävla och vill ha en hund som orkar klättra i klasserna 🥴. Finns ju ändå de mentala stabila vovvarna
Låser tråden och hänvisar till nästa babbeltråd:
https://brukshundraser.ifokus.se/discussion/1503897/babbeltrad-2