Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Läst 98 ggr
Hornslandet
1

Söktråden

Hejsan!

På det andra hundforumet skapade jag en söktråd där man kan prata om saker som ingår i sök/sökträning. Tänkte att vi kan ha en sån här också.

Startar med en fundering:
Min hund är som jag skrivit förut lite slarvig med rulle. Vi tränar inte alltid med den, just nu direktbelöning när vi tränar mer på att få till skick på ett visst sätt.

Men han är egentligen bra på att apportera. Det har varit en del tugg alltid med honom, men han brukar inte tappa eller komma av sig, och blivit ganska duktig med träapporten osv.

Men med rullen i sök är det slarvigt. Han kommer med den (förutom 1 -2 gånger när han tappade den i skogen förut) till mig, men sen är hans rulljobb liksom gjort tycker han, och vill tillbaka till figgen fortast möjligt. Har börjat köra med att han måste fram och sätta sig vid mig så vi kan köra kopplat påvis, känns som det är en tydligare signal och rutin. Han har MYCKET FART mot figgen oavsett sen. Men när jag kopplar honom så spottar han ut rullen ba, plopp. Skitsamma, den är inte viktig längre då. Visst, kan ta den före jag kopplar, men problemet är fortfarande samma, han håller den inte bra.

Antar att vi kan träna rulle separat och bara apportera den 1000 ggr så han är mer van att hålla den? Men vad specifikt kan jag göra för att få honom att hålla i saker bättre tills jag ger kommando att släppa? Särskilt rullen. Svårt i vardagssituation, han är ju inte lika "uppvarvad" då och håller saker bättre.

JoannaLi
0

Tipsade jag om att i avlämningen lära in handtarget? Så målet för hunden blir att apeinga fort som fan till förare och sen sitta och aktivt trycka hårt i handen. Det var ett tips jag fick för jaktapporteringen med Arrak.

Hornslandet
0

#1: Jag kan ha missat det, ursäkta isf! Hm, inte så dumt, då blir det tydligare att han ska ända fram. Men jag hade gärna viljat ha att han håller hårdare i det han apporterar så att säga. För jag tror det du säger kan hjälpa med att han inte stannar och släpper apporten 3m från mig och sticker tillbaka till figge… men det kanske inte gör att han slutar slarva med att hålla i apporten ordentligt vid mig, eller på väg till mig?

• Redigerat 2020-09-07 13:03 av Hornslandet
JoannaLi
1

#2 det jag upplevde var att hunden på ett annat sätt "glömde bort" att han hade något i munnen, och därmed höll av bara farten.

Hornslandet
0

#3 ok! helt klart värt att testa mer handtarget då!

Har du nått tips om tuggande också? :P

JoannaLi
0

#4 haha! Nä, inte egentligen. Beror väl på varför hunden tuggar. Mina hubdar har tuggir i uppgiftsosäkerhet, så när det blivit tydligt för dem vad målet är så har de lugnat sig. Framförallt min kära träflis, Arrak, som faktiskt lugnade sig via handtargetmetoden bara för att han då blev säker och lugn.