Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 493 ggr
Jojaton
2020-08-31 00:46
0

Brukshund vs brukshundras

Det diskuterades väl lite om detta i en annan tråd, men tycker det är lite intressant att höra vad folk kategoriserar som brukshundar. Räknar ni bara brukshundraser (raserna som SBK har avelsansvar för), bara hundar som sysslar med bruksgrenar, alla hundar som används i ett jobb (tex jakt, drag, tjänstehund osv) eller har ni någon annan definition?

Johanna - Instagram

Hornslandet
2020-08-31 09:11
0

Jag tycker termen som sådan är lite förlegad. Av det jag sett är inte "brukshundar" en slags egen kategori med hundar som kan jobba på nått sätt som andra raser inte kan, iaf inte numera. Vissa av dem, absolut, men inte alls nära alla som räknas in i kategorin.

Så jag tolkar definitionen som raserna som ingår i SBK helt enkelt, som en del av en klubb, men inte att det i sig definierar arbetsförmågan inom bruksgrenar/hundträning jmf med andra raser. Jag anser att det finns ett gäng raser utanför brukshundsraserna (dvs utanför SBK) som är minst lika arbetande.

Majken!
2020-08-31 09:36
0

Brukshundraser räknar jag de raser som SBK har avelsansvar för, sedan använder jag uttrycket sporthundar för de som tävlar på högre nivå och som ändå inte har alla de egenskaper som en tjänstehund har. Jag tycker inte att en hund som tävlar lägre spår år efter år är en brukshund bara för att den startar i bruksklass, däremot kan det vara en spårhund, sporthund eller tävlingshund!

Hornslandet
2020-08-31 10:16
0

#2 Hur ser du på de brukshundsraser som tillhör SBK men generellt knappast kan sägas ha särskilt bra bruksegenskaper/tjänstehundsegenskaper? Dvs, inte bättre sådana än vissa raser som inte tillhör SBK?

Majken!
2020-08-31 10:23
0

#3 Som slöseri med tid 😅

Hornslandet
2020-08-31 11:03
0

#4 Haha ja det vet jag 😂 men eftersom du räknade bruksraser (och därmed koppling till tjänstehundsegenskaper) som alla raser som ingår i SBK menar jag. Tycker du verkligen att alla de raserna är brukshundar då?

Majken!
2020-08-31 11:09
0

#5 Ja, så länge SBK inte ändrar sitt ansvar så är de brukshundar. Men det är en skam och inga raser jag krigar för givetvis, men det blir så svårt att särskilja vad man pratar om när man gör egna tolkningar baserat på tyckande. Använder man den kategorisering som finns så pratar alla om samma sak, men det betyder ju inte att man tycker det är rimligt ändå.

Hornslandet
2020-08-31 11:23
0

#6 Det jag undrar då är vad en sporthund som du säger då saknar som en brukshund har? Eller pratar vi bara beteckningar nu? :)

Majken!
2020-08-31 11:46
1

#7 Ingenting, jag jämställer eller jämför dom inte. En sporthund är avlad för tävling, kan vara allt från sheltie till malinois. Men en bichon, nja…

Valpen123
2020-08-31 20:08
0

Jag tycker en bruksras är raserna som SBK har avelsansvar för. Dock så tycker jag en brukshund är en hund som tränar inom brukset på en högre nivå, inte lite hobbysök någon gång ibland liksom. Så även om man skaffar en bruksras, så måste den inte vara en brukshund. Låter lite konstigt kanske, men så jag tänker.

Jojaton
2020-09-02 20:24
1

Intressant vad folk tänker om det. Jag tänker nog också att bruksraserna är de som SBK har avelsansvar, och brukshundar är de som håller på med Bruks - kanske inte nödvändigtvis på elitnivå men satsande. Men skulle inte räkna jakthundar, vallhundar och draghundar till brukshundar, även om de brukas i arbete.

Tycker ju annars att sporthund är ett väldigt bra begrepp som borde få större spridning.

Johanna - Instagram

JoannaLi
2020-09-02 22:17
1

Jag kör också på brukshund - en hund som används inom brukset. Brukshundsras - de raser som SBK har ansvar för. Så en hund kan i mina ögon vara både brukshund och av brukshundsras. Eller antingen eller! En schäfer är inte automatiskt en brukshund tex. Så mina, som jag satsar inom lydnad och IGP med, kallar jag sporthundar. För mig är brukset det klassiska, spår, sök, rapport och svenskskydd. (Patrull skapar för mig en patrullhund, som också kan vara en brukshund och av brukshundsras. Den hunden får många titlar 🙊)