Bra valpbok?
Jag söker efter en bok som är rak, snabb och konkret. Det vill säga inte så mycket lull lull och ord bara för ordens skull. Förstår ni?
Jag har kollat lite på böckerna jag har liggandes. Flera mycket bra, men för många hundra sidor med lull och de handfasta träningspassen bläddras lätt förbi.
Jag söker en bok som kan still min oro, en valpskola för mig. Lättläst, konkret, rak och med bra träningsbeskrivning. Gärna ett litet schema över valpens utveckling vecka för vecka och när det är lämpligt att träna in ditten och datten.
Men också att tidigt se vad för hund man har. Vad lämpar sig den här hunden för? Och hur vet man det osv osv.
Jag har inte haft tillfälle att bläddra i så många böcker på sistone, utan köpt de flesta via klubben, så jag frågar här för att slippa köpa flera böcker som jag tycker är för tjocka och jobbiga att läsa. (Jag har inte lässvårigheter, jag är bara lite otålig, samt att några av de böcker som var så dyra inte alls innehåller några bra träningstips!)
Min favoritinstruktör på brukshundsklubben svarade mig till slut. Åh, jag är så glad. Hon tipsade om denna bok med tillhörande träningsbok
Nu har jag fått upp ögonen för Nina Roegners bok Från valp till unghund - utan problem!
Lite sur att jag hittade den så sent. Redan haft valpen 3v nu… nåja…
Jag vill minnas att jag tyckte mycket om Ingrid Tappers valpbok, var dock något år sedan, och jag kommer itne ihåg titeln. Men kommer ihåg en hel del tabeller, bla jämförelser mellan valpkullar av olika raser fast i samma ålder.
#3 Coolt. Jag hade velat ha något sådant. Efterlyste själv något schema med vad man ska träna när, vid vilken ålder osv. Men köpte andra böcker och nu har jag inte råd med mer böcker. Sen har jag lite problem som gör att jag inte orkar läsa just nu.
#3 hittade en bok av henne som hette "valp på väg : den unga hundens utveckling och beteende" är det den du menar?
Nu är jag ju sen på bollen men jag rekommenderar Härliga valptid av Curt och Ingalill Blixt. Curt är fantastiskt duktig på hundmentalitet, verkligen en person jag beundrar. Sen varierar det förstås vad man själv tycker, jag är inte så mycket för allmänna "träningsscheman" när det gäller valpar. Det viktigaste är att man anpassar sig efter individen (och till viss del rasen) när det gäller träning. Värre att gå fram för fort och pressa mer än vad valpen är redo för än tvärtom, det trillar på plats till slut ändå. (I synnerhet om du inte är på topp, känn ingen stress för valpens skull!)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6 Ja, men nu vet jag ju inget om valpar eller unghundar så för mig skulle ett schema hjälpa, men det finns tydligen inte.
Jag kände mig stressad. Ju mer jag lär valpen desto lättare har den för att lära sen osv… och jag kan prägla den så att den blir superbra som vuxen osv osv blah blah
har försökt få svar på vad exakt jag kan göra för att lära den bra saker och påverka den åt rätt håll, men får typ inga svar… så jag har slutat fråga nu…