Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettraser
Läst 3046 ggr
ipopuma
0

Beauceron

Är det någon här i fokus som kan något om Beauceron eller kanske äger en? Om ni kan berätta lite hur det är tex. om nerver, har de mycket drifter (kamp osv). Hur föriga är de? Är det mycket krut i dem? Hälsa? Vad är deras personlighetsdrag? Och hur många finns det i Sverige och finns det aktiva kennlar?

Ambrose
0

Jag känner en Beauceron från kenneln Grand Lutin. Hon är helt galen!
Förig och älskar att träna men med en enorm räv bakom örat som dyker fram när man minst anar det. Fast helst på tävling.
Ena sekunden går hon fot och i nästa dyker hon rakt ned i gräsmattan och rycker upp en enorm tova som bara ska dö!!!

Över medel kamp. Mycket krut och humör. Smart (kan lätt träna matte till det mesta).
Samma ägare hade även en äldre tik, men den var gammal och selektivt döv. 😂

Finns ganska få kennlar i Sverige eftersom det är en väldigt liten ras. Grand Lutin är nog en av de mest aktiva och bästa kennlarna.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

panini
1

Jag brukar gå kurser hos hon som äger kennel Grand Lutin (bor typ 5min med bil ifrån henne) som #2 nämner och vad jag har förstått från hennes beskrivningar av sina hundar så är det väldigt förig hundar som älskar att arbeta, vad man än gör så hänger dom på och kämpar tills det inte finns en enda droppe med energi kvar i kroppen. Har bra kamplust och det är en ras som man arbetar med och inte emot.  

Tipsar verkligen om Grand Lutin, kvinnan som äger kenneln är den klokaste hundmänniska som jag någonsin har stött på!

ipopuma
0

Tack så mycket :) Så det är lite terrierstuk över dem?

Ambrose
0

#4 Nää. Jag skulle inte säga att de är ettriga och envisa.
Mer lika en Riesen med egna idéer, men med mer allvar bakom. Typ?
Mycket kraft, kamp, arbetsvilja och djävulskap.

//Ambrose

Fialialej
0

Lämpar sig väl för bland annat vallning, står det hos SKK. Används de  vallning i sverige?

"På natten är alla katter svarta"

apportbocken
0

Förlåt att jag lånar tråden lite, men jag bara undrar om de hör till den kategori av brukshundar som kan användas till skydd och IPO?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Ambrose
0

#7 Ovanlig att se dem på tävlingsbanan(kan bero på liten ras), men kennel Grand Lutin tränar aktivt IPO, och hundarna verkar duktiga(i alla fall i skyddsarbetet) :)

//Ambrose

vallhund
0

#6 Knappast då de inte avlas på vallningsmeriter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ipopuma
0

tror ni det finns bra satsande kennlar utomlands?

vallhund
0

#10 Satsande på vad?

ipopuma
0

#11 för arbetande hundar och utomlands finns det väl bara ipo och lydnad (tänker söder ut och väst)

vallhund
2

#12 På kontinenten finns även en tävlingsgren som heter Mondioring.

Ambrose
2

#12 Jag tycker att du ska kontakta Grand Lutins kennel och fråga dem. Finns nog ingen som är mer expert på ämnet än de :)

//Ambrose

ipopuma
1

#13 ja såklart tänkte inte på det #14 tack så mycket tack alla för ni har tagit er tid för lilla nyfikna jag :)

HystrixEpic
0

Jag känner en beauceron..en import från Belgien om jag minns rätt. Från en välkänd och omtyckt kennel jag ej minns namnet på nu. En nätt tik med ett otroligt go! Hon är förig och älskar att arbeta. Helt galen! xD Skulle nästan vilka säga att den påminner om malle :) Denna hund kör går räddningshundsutbildning och passar väldigt bra in där. Hon backar inte om hon har en figge i nosen på söket utan då går hon genom allt för att komma fram! Lyssnar bra, matte tränar också lydnad och det är den också riktigt duktig i. Och funkar fint i vardagen. Vad jag har fattat det som av de jag träffat är de svenska mycket grövre/större och inte alls samma go. Utan är lugnare även fast de har arbetsglädje. Denna hunden jag länner har också tränat lite smått ipo och har en otrolig kamp! Hade nog gått långt där om hon inte valde att satsa på räddning istället :) Men väldigt trevliga hundar (av de jag träffat) och jag själv har blivit väldigt kär i rasen av de jag träffat :) Friska har jag också fattat de som men de har iallafall på agria en väldigt hög försäkringskostnad. Dubbla månadskostnaden än på min tervtik trots samma ålder och kön och utan skadehistorik :s (Bättre prismässigt på folksam! Ett rips bara)

ipopuma
0

#16 tack så mycket att du delar med dig av din erfarenhet 😄 låter som en supertrevlig ras om du plockar fram rätt indivud o linjer ;)

HystrixEpic
0

Det är det verkligen! :)