Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettbruks
Läst 2041 ggr
belliiboii
2016-05-04 22:12
0

Psyket

Har länge gått och undrat hur andra brukshundar är i psyket. Så det skulle vara jättekul om ni kunde berätta hur era hundar är i psyket och även då kanske säga om ni tror att det beror på personligheten eller om du tror att det är en rasegenskap? Det kan både vara negativa och positiva saker!

Kan börja med mig själv. Jag har en rottis som är väldigt envis/dominant , han är väldigt bra på att läsa av situationer och förstå om det är på skoj eller allvar. Han har haft ett resursförsvar när det kommer till mat. Jag tror att dessa grejer är en rasegenskap och är rätt vanligt hos rottisar.

Han har även väldigt lätt för att komma upp i varv och bli stressad och har sedan väldigt svårt att komma ner i varv och ta det lugnt. Han har ett överslagsbeteende när han blir stressad då har börjar bita, vilket inte är så jättekul med en stor vovve på 40-50 kilo :/// Men detta tror jag är en personlighetsgrej. Han har väldigt bra tålamod också när det kommer till barn, äldre och förståndshandikappade och det tror jag också kan vara en blandning av rasegenskap och personlighet :)

Självklart så vet jag inte dessa saker utan det är bara spekulationer, man behöver inte alls vara proffs på hundar och hundbeteenden för att våga skriva i det här inlägget! Som sagt så skulle det vara jätteintressant att höra hur era hundar är i psyket!! :D

Boltens
2016-05-16 10:23
2

Min grabb har en del rasegenskaper som lyser igenom väldigt tydligt, till exempel vakten. 
Han är en mycket alert och vaken hund (på gott och ont), ljudar en del när han är otålig och är inte alltid en snabbaste med att släppa saker som han sett/hört.
Han är envis och egensinnig men när man väl hittat knapparna så är han otroligt rolig att jobba. 
Han är för övrigt en dobbis grabb :)

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Fisherling
2016-05-16 10:37
1

Tinja har ett väldigt bra psyke enligt mig. Hon är nyfiken och äventyrlig, behöver inte alls vara med mig hela tiden utan kan gå iväg på egna små turer ner till vattnet på vår sjötomt, när jag är uppe vid huset. Det kanske inte låter som mycket, men hon är överlag ganska "mattig", så jag tycker att hennes förmåga att utforska saker och roa sig själv är guld värt. Hon är en liten problemlösare och kan jobba på med en uppgift (till exempel leta efter en boll i skogen som jag gömt) i tio minuter med lika mycket krut i första minuten som i sista. Hon är uthållig och engagerad, öppen och intelligent. 

Hon är även signalkänslig och förarvek, när hon vet att vi jobbar tillsammans (till exempel när vi övar lydnad) så lyssnar hon väldigt bra på mig och mitt kroppsspråk, försöker inte hitta på egna lösningar om jag inte ber henne. Dock gör även detta att hon är fantastisk på att plocka upp vad för humör jag är på - är jag det minsta irriterad så vill hon inte jobba, utan vill bara sitta i knät och gosa. Jag har fått lära mig att bara träna när jag är på bra humör :P

Den tydligaste rasegenskapen hon visar är att hon vaktar hemmet. Kommer någon som beter sig konstigt, det låter ovanligt utanför lägenheten eller i trapphuset, kommer någon gående där det inte brukar gå folk, då säger hon till. Inga skall, bara små gruff och enstaka morr. Hon vaktar inte leksaker, men köttben däremot, de får inte andra hundar ta om hon håller på med dem. Dock så har hon inga problem att de tar benet om hon typ ställt sig upp eller gått ifrån det. Dessutom får andra hundar (utom Benji) inte ta leksaker som hon har gett mig. Då säger hon ifrån. När hon var 10 månader sa hon ifrån till en 40-kilos okastrerad Labbe som försökte sno en isbit hon gett till mig. Lilla knas ❤️ Stackars Hovis som inte fattade någonting..