Rapport
Hej Gais.
Är sugen att testa på rapport med min lilla dvärg. Men har absolut INGEN aning om hur man ska göra. Vet att det är mellan två medlare där hunden ska springa till punk A till B för att sedan springa till punkt B till C (fattar jag det rätt?)
Hur lär min grunderna. Vad ska man tänka på? Är verkligen newbie här så all hjälp uppskattas. Hittar liksom bara reglerna :/
En nära bekant till mig som har vunnit NM i rapport förklarade det simpelt som "Du tränar in budföring med hunden och ökar avståndet. Svårare än så är det inte." Kort och gott. Du + bekant går någonstans. Din bekanta går bort en bit. Du säger "Marsch" eller liknande. Hunden springer till din bekanta och får godis. sedan säger din bekanta "Marsch" hunden springer tillbaka till dig och får godis. Sedan ökar ni avståndet.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tack :)
Rapport låter som en rätt kul hundgren :D Men hur ska man lära hunden VEM den ska springa till? Det är ju lätt om man är två personer, men är man på en tävling, då finns det ju liksom fler att välja på. Hur särskiljer man dem för hunden? Hur ska den veta att den ska springa förbi massa eventuella måltavlor och vidare till en specifik?
Hoppas vi har någon här inne som kör rapport, hade varit kul att lära sig mer om de då även jag tycker de låter som en rolig gren :)
#3 Man lär hunden vem den ska leta efter. Oftast är det någon man känner, så man har en "hjälpförare" som man ofta tränar med, eller så lär man hunden att "Den människan som vi lämnade på station X är den du ska springa till".
Min vän som har tävlat åkte på typ Nordiska Mästerskapet utan att ha en hjälpförare. Han träffade en gammal gubbe i publiken och frågade denne om han ville hjälpa till. Det ville gubben. Så gubben får hunden och går iväg med den till stationen, när han kommer dit så måste han fråga de medtävlande vad hunden heter, för det har min vän glömt berätta :P
Jag vill gärna börja med Rapport och träna med min vän, vi har kört lite med båda våra hundar, skickat dem tvärs över en grund vik samtidigt mellan oss, men inte mycket mer än så :P
//Ambrose
#5 Är rapport något du kommer fortsätta med eller var de bara för skojs skull du testade på det?
#6 Hade gärna velat. Jag råkar ju ha en Rottweiler som faktiskt är snabb…
Men det är svårt att få tid när jag även vill hålla på med skydd, lydnad, spår, Agility, Rallylydnad, nosework, drag etc etc :S
//Ambrose
#7 Ah det förstår jag! Om du skulle fortsätta med de så uppdatera gärna hur det går! Tycker rapport verkar kul men har ingen större kunskap eller erfarenhet om det.