Valptiden
Vet inte om det var härinne det fanns liknande tråd, men jag gör en ny iaf.
Vad "ångrar" ni mest från valptiden? Ångrar är kanske ett starkt ord, men ni kanske skulle vilja ha passivitetstränat mera, vilket jag vet många glömmer bort lite. Annars kanske ni ångrar ni inte kollade upp linjer lite bättre, vad hade ni önskad ni hade kollat mer på i så fall? (Det har IOFS inget med "valptiden" att göra, men det är fortfarande intressant!)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
¨följer tråden
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Jag önskar att jag slappnat av mer och inte oroat mig så mycket för att misslyckas med saker. Kunde vara saker som rumsrenheten eller så bara.. Så i efterhand väldigt onödigt, skulle passat på att njuta lite mer! sen finns det såklart andra saker jag skulle gjort annorlunda, men jag är väldigt nöjd! ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Ångrar inget då vovven jag har just nu kom hit vid 11 månader.
Däremot är jag noga med när jag har valp att miljö/passivitet träna mycket och sätta grunderna ordentligt.
Måste påminna mig själv om att njuta av valptiden mer än vad jag gjort tidigare :)
Ångrar att jag inte fotade mer också! 😁
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag ångrar att jag inte lät valpen vara valp. Som så många andra nu för tiden så började jag tidigt lära in kommandot. Sitt, ligg, platsliggning, fot etc. Och krävde stadga och precision i de grejerna. Ett lätt misstag att göra med sin första hund, men jag har lärt mig och nästa hund kommer att få vara fri fram tills den är 1 år. Den ska inte ha några krav på sig alls, och dessutom är det ju 100ggr lättare att lära in momenten korrekt när hunden väl är mogen för det. Under första året så ska det bara vara lek, kontakt och relation som gäller! Självklart då även miljö och passivitetsträning. Lära hunden att "vänta på sin tur" etc :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se