Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettraser
Läst 1523 ggr
CayKantos
0

Val av (bruks)hund

HejHej!

Försöker igen då jag inte kunde hantera förra inlägget och tyckte det var satt upp dårligt.

Jag har som sagt vart lite inne på att skaffa brukshund, utav dom blev jag intresserad av Aussie och Kelpie. Utav icke-bruksraserna är jag intresserad av Kromisen, men eftersom jag vill köra brukslydnad och sök, visste jag inte riktigt om den hade nog driv. Så jag undrade om det kanske var en helt annan hund som passade mig och det jag vill bättre, så bestämde mig för att starta helt om för att känna efter en extra gång! 😎

Så nu undrar jag vad ni tycker passar mig, det behöver inte vara brukshund, så länge den passar mig! Jag vill syssla med;

- Träna och tävla Agility och lydnad. 
- Träna (och evt tävla) sök, 
- Träna dogparkour
- Passivitet och promenader såklart

Jag söker en hund som;
- Inte klättrar på väggarna om blir blir sjuk några dagar, men ha massor av energi när det gäller
- Arbets- och samarbetsvillig
- Föremål och matintresse
- Enmans hund (Ska alltså vara mig trogen och följsam, hälst ignorera främmande, iaf inte hoppa upp och dra emot dom)
- Ingen trimras eller ras med lång päls, gillar Kelpie pälsen, inte jätteviktig faktor så länge de inte är överdriven mycket pälsvård.
- Inte vara för stor, mellan/litenstor storlek
- Inte ha jättemycket jakt, alltså ska kunna gå att ha lös
- Helst inte dregla

Kommer ni på någon ras?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Boltens
0

Tycker både kelpie och aussie skulle kunna passa in på beskrivningen dock skiljer de sig mycket mellan linjer precis som alla andra raser också. 
Till exempel en kelpie som passar dig toppen kanske inte är rätt kelpie för en annan person. 
Vilken "typ" av kelpie/aussie är de du är ute efter? 

Hur känner du med att skaffa en annan ras en någon av bruksraserna? Är de något du helt undviker eller spelar de ingen roll om rasen går in i kategorin eller inte?

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

CayKantos
0

#1 Som jag skrev "Så nu undrar jag vad ni tycker passar mig, det behöver inte vara brukshund, så länge den passar mig" då är alla förslag välkomna 😃Jag letar helt enkelt efter den perfekta hunden, skiter i om det har titeln brukshund eller inte 😎

Vad menar du med typ av kelpie/aussie? Är ju iaf inte ute efter dom som avlar fram vallhundar, men vill gärna ha att dom har gjort valltest för att inte avla bort vallanlaget i rasen. Är nog inte helt ute efter den 100% genomavlade brukshunden, men Bruks ska det ju va! Men vet det finns dom som avlar fram dom till att bli typ 70% Bruks kanske, alltså ska gärna användas till Bruks men så länge dom blir aktiverade och stimulerade ordentligt är det inget krav 😉 Det är lite mera det jag är ute efter, den sistenämnda.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography