Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 1580 ggr
CayKantos
2016-02-16 23:23
0

Funderingar

Hej, Jag bara undrade lige hur ni ser på det där med att skaffa Bruks som första hund. Jag ska förhoppningsvis skaffa en kromissar, ingen brukshund, till vintern 2016 men är lite less att jag inte kan köra lika mycket bruk som jag hade velat. Vet ni hyr det funkar med dessa lite mindre och inte bruksraser, brukar dom vara bra på bruk? Hur känner ni för folk som skaffar bruk som första hund? Vad är bra att tänka på när man skaffar Bruks? Är det egentligen nödvändigt att träna inom bruksgrenar med brukshund? Kan man inte aktivera dom nog med andra träningssätt? Nu skriver jag "bruks" en del, dom raserna jag vart inne på är Kelpie, Aussie och Malle, mest Aussie och Kelpie då jag ansåg mallen var för krävande på vissa punkter för mig. En av dom två bliver nog min nästa hund om intresset för Bruks fortfarande är där :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2016-02-16 23:37
0

Glömde skriva att jag gärna vil köra IPO-R Bruks, alltså räddningshund samt sjöräddningshund men gärna testa på skydd evt. Sök är som sagt ett intresse.

Instagram

RedMonsters
2016-02-16 23:47
0

Ja, man kan skaffa brukshund som första hund, så länge man är väl insatt i vad det är man köper och förstår vad en brukshund kräver. På din fråga om man kan aktivera sin brukshund på annat vis än Bruks, självklart kan man det. Men frågan man bör ställa sig är varför vill man ha brukshund om man inte tänkt köra Bruks? Mani har över trehundra andra raser att välja på. På vilket sätt känner du att du blir begränsad i bruksträningen med framtida valp?

Medarbetare på brukshundraser.

CayKantos
2016-02-17 00:00
0

Jag är inte helt säker, men tycker jag har läst något om vissa storlekar och vikter hunden bör vara, som en Kromfohrländer inte lever upp till tyvärr :/ Det med om man kan aktivera med annat var mest bara nyfikenhet, men även om det nu va man skaffade för att man kände allt passade så himla bra med just den rasen c;

Instagram

RedMonsters
2016-02-17 00:30
0

Du kan tävla i sök och IPO-R med en kromfohrländer. Du kan även utbilda den till sjöräddningshund, storleken är ingen begränsning regelmässigt.

RedMonsters
2016-02-17 00:32
0

Tävla i skydd får du inte göra med en kromfohrländer. Att träna går ju, men kan vara väldigt svårt att finna en figge som vill figga till en sådan ras. Vill man satsa på skyddet är en kromfohrländer inte att föredra ändå.

CayKantos
2016-02-17 00:35
0

Jaha verkligen? Vad glad man bliver nu :D mina ögon måste ha lurat mig när jag läste på SKK då ;D vad roligt, skydd blir det kanske inte, får se, men räddning och sök blir det IAF! Tack för det! ^^ om det verkligen är något jag fastnar för får brukshund en komma sen :D

Instagram

RedMonsters
2016-02-17 00:42
0

Inte enkelt att hålla koll på alla regler. Till och med jag blir förvirrad ibland. Vad kul, den rasen är inte så vanlig. Har inte träffat så många alls!

CayKantos
2016-02-17 00:48
0

Nej hade inte träffat några när jag föll för rasen första gången :o men då under två praltolperioder mötte jag då två, i te så bra exemplaret, av rasen. Ena var på klinik och gillade det VERKLIGEN INTE.. Andra var på dahis och var inte sådär jätteförtjust i människor utöver matte, låtsas bet även efter mig. Mötte då med uppfödare som har två, dom var så undrbara!<3 ska nu möta en dam som var två släthåriga varianter av rasen vilket verkligen är sällsynt! Trodde bars utseendet var olikt men hon berättade även om hur den strävhåriga hade lite mer typiskt terrier utseendet. Så beroende på hur olika dom är och vilken jag då känner passar bäst ska jag då ha antingen slät eller sträv. Om dom är såpass lika blir det helt enkelt bara när önskad kombination poppar upp och när det passar in i mitt liv, oavsett hårlag :D

Instagram

Ambrose
2016-02-17 01:16
0

Jag skaffade Rottweiler som första hund. Vi hade inte haft hund i familjen eller liknande (de var kattmänniskor), men jag hade drömt om en Rottweiler i över 10 år. Det var väldigt nervöst, och jag trodde inte att någon uppfödare skulle vilja sälja till mig. Man läser ju väldigt mycket om hur Rottweiler absolut inte är en förstahund. Jag fick napp hos den första uppfödaren jag pratade med. Jag gav mig fan på att jag skulle leva upp till alla de krav som en Rottweiler skulle kunna tänkas ställa på mig, och bara några veckor senare flyttade en tikvalp hem till mig :) Hon var världens enklaste valp. Blev väldigt snabbt rumsren och ensamtränad… och älskade allt och alla. Väldigt orädd och självsäker. :) Visst la jag mycket tid. Betydligt mer än vad mindre seriösa ägare gör… men resultaten blev ju därefter. Bästa beslutet jag någonsin tagit att skaffa brukshund med en gång istället för att bara nöja mig med en Labrador som förstahund :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
2016-02-17 12:15
0

#9 Vad roligt det gick så bra! Förstår vad du menar med "nöjer dig" men jag nöjer mig inte med en kromis, det är bara helt enkelt en ras jag vill ha därför den passar mig så bra. Men eftersom jag ska utbilda mig inom hund var jag inte säker på att den just nu var "nog" för allt det jag vill köra med den, hade gärna velat ha lite mera driv, storlek, mm. Men tror det kommer gå bra efter #4 RedMonsters kommentar :)

Instagram

Turast
2016-02-18 10:21
0

Skaffade Kh Collie som första hund, hade just fyllt 17 då

Andra hunden skaffade jag förra året, skulle fylla 19, då blev det en Aussie :)

Skulle säga att det beror mer på vem man är än vad det är för hund.. Vad man vill göra, kunskap, hur villig man är att skaffa kunskap om man inte har så mycket osv :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
2016-02-18 10:34
0

Är bara lite rädd att jag skaffar en och inte kan ta hand om den och får omplacera.. Jag planerar ju egentligen att ägna det mesta till hela min fritid till hund. Jag vill ju ffa köra Agility men också sök och bruk, alltså räddningshund. Men ska flytta till danmark och bo i lägenhet där, och kommer inte lika ofta kunna ge hunden möjlighet att springa lös och så. Efteesom jag planerar att ha kromis nån gång ändå tänkte jag det kanske var bra att starta ut med det, och hoppas på att hen vill köra lite Bruks iaf.

Instagram

Majken!
2016-02-18 11:23
1

Det spelar ingen roll om det är den första, tredje eller sjuttonde hunden man köper som är brukshund. Det man måste förstå är att en hund med mycket kamplust, social kamplust, jaktlust och intensitet är mycket besvärligare att leva till vardags med än hundar som inte är avlade för att ha mycket av de här egenskaperna.

Förstår man att man behöver lägga några år på att få styrning på reflexer som gör att hunden vill bita tag eller jaga allt som kommer i dess väg, gapa och skrika när den blir frustrerad, att den kan bli arg på saker som man själv inte begriper - då kan man ha brukshund. Tycker man att det är besvärligt med brötiga hundar som behöver lotsas genom livet med tydlighet, då ska man låta bli att köpa den typen av hund. Du kan träna de flesta grenar utan att behöva ha en hund av brukstyp.

CayKantos
2016-02-18 12:46
0

Jag tycker inte det är jobbigt eller besvärligt direkt, jag är mera osäker på om jag har kunskaperna till det, speciellt jakten. Min största rädsla är att dom kommer springa iväg efter vilt. Därför kände jag det kanske var bra att få en lite "lättare" hund för att få in hundvana då jag som sagt aldrig haft egen. Bara tränat lite med andra hundar och gått lite hundämnen i skolan. Då av eget intresse läst på mycket. Kände att jag kunde ge hunden och vår framtid bättre förutsättningar om jag hade lite mer vana. 

Är 99% säker på jag startar men en kromis, men hoppas då på att hen är intresserad av lite Bruks så att vi kan prova på och att jag känner jag får förutsättningarna för en lite mer aktiv/brukshund i tid med den utbildningen jag planerar att ta 😃 Men det får jag se till den tid, fortfarande lite mindre än et år till jag ska ha första hunden, ska kontakta uppfödare till sommar 😎

Tak för all hjälpen, Bruks blir det nån gång! Men nog inte första omgång 😉 Vill helt enkelt inte riskera det 😟

Instagram

RedMonsters
2016-02-18 13:12
0

#14 Skall jag vara helt ärlig, så var jag livrädd när jag skaffade mig en malle, trots tidigare erfarenheter av tre hundar varav en av dem är av bruksras och en annan är otroligt reaktiv, innehar en enorm portion skärpa (nåväl, inte i jämförelse med vad en malle kan ha) tillsammans med stora rädslor. Med det i bagaget vet jag att jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna styra en malle med stora drifter, men känslan var annan. Än så länge går det hur bra som helst, trots att hon har ett temperament utöver det vanliga, som hon gärna tar till så ofta hon kan. Om du vet att du har erfarenhet nog att kunna hantera det du får, kör på. Livet är för kort för medelmåttiga hundar, om det är annat man vill ha!

CayKantos
2016-02-18 13:24
0

#15 det kanske är en medelmåttig hund, men det är en hund jag vill ha. Det er exact på grund av att jag inte känner jag har nog kunskaper och erfarenheter till en så krävande ras. Men jag ska "låna" min kompis hund eller min mammas pojkväns pappas hund som båda är några uttröttliga hundar som kan ge mig ett litet hint på hur det kan vara.

Instagram

CayKantos
2016-02-18 16:57
0

#15 lite funderingar bara, vad ser du för skillnader på Kelpie och Malinois? Är Malinois inte mycket mer på och krävande. Mer brukshund så att säga?

Instagram

Denna kommentar har tagits bort.