Val av brukshund
HejHej!
Ni har nog sett mig en del härinne på det sistonde! Jag är som några kanske vet inne på Aussie och A-Kelpie i hopp om att kunna köra lite Bruks.. Men då det är så svårt att välga tänkte jag försöka släppa allt och börja om från början för att känna att det blir helt rätt!
Så nu undrar jag vad ni tycker passar mig! Det jag söker och kommer att göra med framtidiga hund är;Träna och tävla Agility och lydnad
- Träna (och evt tävla) sök
- Träna dogparkour, canicross, passitivitet och evt drag ( bara kanske, måste se om jag tycker det är skoj först, skydd) och klickerträning såklart😉
- Det ska vara möjligt att kunna träna in av och på knappen (passivitetsträninnngg!!!)
- Ska kunna ha vilodagar om man bliver sjuk några dagar
- Ska kunna träna in en av knapp på skällandet, inte för mycket skall alltså.
- Inte allt för lång päls, orkar inte sitta med en massa pälsvård och gillar bara inte lång päls. Genomborstning är ok en gång i veckan eller vid behov. Ingen trimras alltså
- Får gärna gilla andra människor men ska vara MIN hund, och hålla sig till mig, gärna ignorera främmande.
- Inte vara för stor resp liten. Gillar alltså Kelpie/Aussie storleken, lite medium/mindrestor storlek.
- Vill inte ha en dreglande ras
- Inte för mycket jakt, ska gå att ha lös, och eftersom detta är min första hund är det jag är mest rädd för jakten. Så gärna så lite jakt som möjligt, vet det går att träna, och det kommer det också bli, men precis på denna punkten känner jag mig så okunnig och osäker😟
Så många krav..🤔 Det går om inte alla faktorer är i rasen, kom med förslag ändå!
Får skriva mer sen om jag kommer på något😃
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Har du backat på kelpie och aussie eller funderar du bara på ifall de finns andra som också skulle kunna passa? :)
Har inte backat, funderar om andra skulle passa samt om folk ville rekommendera Aussie och/eller Kelpie :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography