Lydnad och sök
HejHej!
Undrade om någon kunde hjälpa mig lite med hur och vad ni startade att träna in när ni lärde era hundar lydnad och sök?
Har lite problemer med kompisens hund när hon ska gå fot, så snart jag svänger hänger hon liksom inte med 😟
Så hur startade ni med lydnaden? Vilka moment är det i? Vad är bra att tänka på?
Hur startade ni lära in att söka? Hur lär ni "markerings beteendet"? Vad är bra att tänkta på? Moment?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Oj, svårt att specifikt svara på vad jag börjar med i lydnadsväg. Det viktigaste i alla grenar är ju att ha belöningar som fungerar, så jag ägnar den första tiden åt Belöningsutveckling för att sedan börja shejpa. Vad gäller tappat fokus i svängarna- är det både i höger- och vänster svängar? Jag skulle göra en halvhalt innan jag svänger. I högersväng skulle jag belönat redan efter ett halvt steg, för att sedan avancera. I vänstersväng: Förbered hunden genom att vrida axel + huvud åt vänster. OBS. Var försiktig med att använda hjälper för länge. I söket har jag använt mig av "dyk-upp"-metoden. Den går ut på att en figurant går ut en bra bit i sökrutan. Tar fram hunden till stigen och riktar den åt den riktning figuranter är i, figgen dyker upp och visar sig för hunden ett kort tag. Därefter släpper man hunden ut till figgen. Det är den absolut första övningen jag gör med mina hundar. Vilken markering är det du är intresserad av?
Medarbetare på brukshundraser.
Menar du markering av att hunden har hittat figuren? (Sorry är ganska ny på sök och håller fortfarande på att läsa på, svårt när man inte kan öva med hund ;D) om det är det du menar vill jag gärna ha skällmarkering med stående eller sitt
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography