Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 1360 ggr
Lexie82
2016-01-18 12:10
0

Tips, tack!

Det är inte lätt när man vet att drömhunden inte passar mig.. Men någon här kanske kan ge mig tips?

Jag vill ha en hund till sällskap, mys, bus och lek. Jag har en golden retriever nu, 3 år gammal, och jag vill så gärna skaffa en kompis till honom, men jag vet inte vilken ras jag ska skaffa.

Utseendemässigt älskar jag schäfer, herdehund, canaan dog.. den typen av hundar. Men efter att ha varit fodervärd åt en FM schäfer som jag visserligen älskade, så vet jag att jag inte kan erbjuda vad en sådan behöver.

Jag vill ha en hund som inte skäller för mycket eftersom jag bor i lägenhet. En hund som är lätt att ha lös i skogen och som inte drar för mycket i koppel.

Jag är ute i skogen med hunden lös 2-4 gånger i veckan, minst en timme åt gången, och på sommaren så blir det även bad i sjö nästan varje dag. Men jag behöver en hund som fixar att periodvis bara ta det lugnt.

ilenna90
2016-01-18 12:22
0

låter som mycket jag också söker hos en hund, så håller koll här jag med :)

Boltens
2016-01-25 16:28
0

Vad är de med Golden som gör att du letar efter en annan ras på hund nummer 2?

Vad är de du vill träna och vad har du för ambitioner med träningen?

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

Lexie82
2016-01-25 16:51
0

#2 Personlighetsmässigt, eller vad man ska kalla det, så har jag inga problem med golden. Jag tycker bara att goldens har så lite variation i utseende, och jag vill gärna ha två till utseendet olika hundar. Sen skulle det ju inte skada med en hund med kortare päls.

Vad gäller träning så är det som jag skrev, jag vill ha en hund till sällskap, mys och bus. Jag har försökt leka lite med Agility hinder med nuvarande hunden, men han vågar knappt gå i närheten av dem, för han är rädd för allt som han tror han ramla (måste blivit skrämd av nåt som valp). Men jag har inga ambitioner alls. Visst skulle det vara kul med Agility, freestyle eller liknande, men jag är inte intresserad av att tävla.