Australian Kelpie
(Samma inlägg ligger på Hundar.iFokus och Vallhundar.iFokus)
HejHej!
Jag är bära extremt förälskad i denna ras och vill gärna veta mer om den. Inte något jag skall ha nu, kanske om en 10 år?
Så undrade bara lite ..
vad era synpunkter på rasen va
vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni knner någon som äger rasen, vad dom tränar
om dom är svåra att ha lösa
om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti

om dom går bar med andra hundar, och andra raser
hur är dom vid hundmöten?
har dom lätt till skall?
funkar bra med små och stora hundar
funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet
och allt annat ni skulle kunna komma på, en del "vet jag" redan, men vill gärna ha era synpunkter. Vill inte ha länk till skk elelr rasklubbens hemsida då jag redan har vart och läst det noga igenom 
Tack på förskott
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hej!
Jag har en AK på 4 1/2 år och kan nog svara på dina frågor. :)
- vad era synpunkter på rasen va
Det jag gillar med Kelpien är främst storleken, arbetsviljan och att de är lättlärda. - vad ni tränar med er hund av denna ras eller om ni knner någon som äger rasen, vad dom tränar
Jag tränar främst lydnad men även spår och vi har även börjat "nosa" på NoseWork. ;)
De används inom räddning, servicehundar, terapihundar, rally, Bruks, agiltiy, tjänstehund mm. - om dom är svåra att ha lösa
De flesta jag vet om går alltid lösa så jag skulle inte säga att de är svåra att ha lösa. Min Kelpie kan rusa iväg 20 m men kommer genast tillbaka för att se var jag är. Han är även skvallertränad på promenad. - om det finns stor skillnad på tikar och hanar, inte like mycket det utanpå som det inuti
En del säger att hanar är mer samarbetsvilliga, jag vet inte för jag har bara tränat min hane. - om dom går bar med andra hundar, och andra raser
Jag har inte haft problem med vare sig andra hundar eller raser men de har väldigt lätt för att känna igen sin egen ras. :) - hur är dom vid hundmöten?
Inga problem alls. - har dom lätt till skall?
Ja, min skällde sig igenom både valp och fortsättningskurserna men har lugnat sig betydligt mer. Det går ju att träna på. - funkar bra med små och stora hundar
som sagt, inga problem - funkar det att bo med en i stan? ingen möjlighet att släppa lös i skogen asså, bara om man skulle åka nånstans, vilket inte ofta kunde vara en möjlighet
Ja, var du bor spelar egentligen ingen roll bara hunden får jobba och främst med huvudet.
Den hänger gärna med på cykelturer efter HD-röntgen så då får den ju springa. :)
Var bor du?
Jag bor i Småland men känner folk lite runt om som också gärna gör reklam för rasen. :)
Du kommer inte att ångra dig. :)
#1 som sagt inte något jag ska ha nu alls :P Älskar bara rasen så himla mycket, bor i Köpenhamn, Danmark men bor tilfälligt i Billdal, Sverige nära GBG. Tack för alla svaren! :)
Instagram
#1 #2 Men hoppas verkligen på en i framtiden!
Instagram