Nybörjarspår?
Hej!
Vill försöka mig på att köra spår med min hund. Hur ska jag börja!?
Har provat på spår men den instruktören var inte så bra. Jag vill gärna lära in min hund rätt så jag senare kan tävla honom i det!
Hur lär man dem att markera pinnarna som senare kommer att ligga i spåret (om man kör bruksspår) och om man kör IPO spår.
Därav min nästa fråga, i IPO spåret ligger det pinnar som dem sak markera eller inte!?
Tacksam för svar!
Min blogg
• http://minhoffeathos.blogspot.se/ •
- Redigerat 2024-05-08 12:31 av Niklas
Det finns många olika sätt att lära in spår. Personligen så kör jag IPO-spår eftersom det är vad jag ska tävla i så småningom. Jag kan därför berätta hur jag började.
**Detta är en otroligt lång text, men här får du varje moment, mer eller mindre steg för steg. Har du frågor, behöver illustrationer, eller filmer, så hör av dig!
**
Godisrutor
Jag började med att göra så kallade "godisrutor". Dessa innebär att man går ut på en rät linje, och sedan tar ett stort skutt åt sidan. Där trampar man upp en 2x2 ruta som man sedan strör full med godis. Var noga med att trampa hela rutan, och att ha godis i hela rutan. Inget godis utanför rutan.
Därefter hoppar man tillbaka till sin linje. Går en bit till, och sedan gör man ett nytt hopp utåt, och en ny ruta.
Varför?
Poängen med godisrutor är att hunden ska lära sig att den bara får belöning där det finns markbunden vittring. Hunden kommer att spåra och komma "utanför" rutan. När den då upptäcker att det inte finns något godis där, så vänder den snabbt tillbaka och får träff inuti rutan. Man gör detta för att hunden så småningom ska lära sig att spåra exakt i spårkärnan( Precis där menniskan har trampat. Varje fotsteg)
Godisspår
När godisrutorna fungerar så går man vidare till att göra riktiga spår. Lägg spåret så att du har vinden i ryggen. Detta hjälper hunden att vara markbunden. I godisspår så börjar man med att sätta ned en spårflagga i marken och göra rejält dubbeltramp bredvid den. Däri strör man sedan lite godis. Därefter så börjar man gå. Trampa ned ordentligt, och lägg en godisbit under tårna i varje fotsteg. I början gör du spåret väldigt kort. Kanske 30-50 steg, sedan utökar du detta.
När du sedan släpper på hunden så är du någa med att ni ska vara lugna i spårstarten, lägger kopplet under magen och mellan benen på hunden, och sedan(om det behövs) så visar du det varje fotsteg(Detta behöver du förhoppningsvis bara göra första gången). Håll kopplet kort, och se till att hunden äter varje godis i varje fotsteg, låt den inte springa iväg, utan var noggrann.
Ju mer tid du lägger på grunderna här, desto bättre och lättare kommer det bli i längden.
Varför?
I IPO-spår är det oerhört viktigt att hunden är noggran, går i spårkärnan, och följer varje fotsteg. Godiset hjälper hunden med detta. Då hunden går fint, och med ett lugnt tempo kan du börja göra uppehåll med godis. Börja smått och utöka. Du kan även börja göra vinkar och serpentiner. Serpentiner är ett utmärkt sätt att öka hunden noggrannhet. När den väl har förstått att den ska följa fotstegen så är det vara att börja med serpentinerna.
Avhopp och vinklar
Innan man börjar göra vinklar(90 graders svängar etc) så är det bra att göra något som kalla för "avhopp".
Dessa gör du genom att gå rakt fram, godis så ofta som du behöver(beror å var du ligger i träningen) sedan gör du ett rejält dubbeltramp. Däri strör du lite godis. Sedan tar du ett steg snett bakåt åt antingen höger eller vänster och gör ett dubbeltramp där. Gör ett såpass långt steg att hunden kan nå det med nosen, men inte så kort att du går för nära dina fotsteg där du gick innan dubbeltrampet. Strö lite godis även i det andra dubbeltrampet, och fortsätt sedan rakt fram som vanligt. Variera avhoppen åt både höger och vänster.
När hunden spårar, var noga med att det först tar dubbeltramp nr1, sedan står helt still med framtassarna(du kan behöva hjälpa till med att hålla emot), medans det sniffar marken runt omkring sig efter dubbeltramp nr2. Du kan mjukt styra hunden åt rätt håll i början med en hand fram på bogen.
När hunden tar avhoppen lugnt och metodiskt så kan du börja gå iväg i andra riktningar efter avhoppet. Så att det faktiskt blir en vinkel.
När dessa sedan fungerar fint, så börjar du vinkla. I börjar förstärker du vinklarna. trampar lite extra i fotstegen, och sedan kan du börja göra dem mer och mer tävlingsmässiga.
Varför?
När en hund kommer till en vinkel, där spåret rakt fram plötsligt tar slut, så vill man inte att hunden börjar springa runt för att hitta spåret igen. Man vill istället att hunden stannar upp och lägger all sin energi i näsan för att hitta spåret. På detta viset får man en hund som har långt till stress, och istället går över i fokus och arbete då den stöter på problem!
Föremålen!
Jag har lärt min hund att först markera föremål utan att de ligger i ett spår. Jag slänger en grej(pinne, enkrona, spårapport etc.) som luktar mig, på marken, och sedan lär jag hunden att liggmarkera denna. I IPOt är även sitt, stå och apportering av föremål tillåtna, men jag tänker utgå ifrån liggmarkeringar. Jag vill att hunden ska lägga sig med föremålet mitt mellan frambenen och därefter frysmarkera apporten. Alltså ligga och stirra på den tills jag tar den. Detta är lättast att lära in med klickar, och med att man "droppar" ned belöningar på hunden, vid dess mun. På så vis får man inte en hund som kollar upp på föraren för att få sin belöning, utan belöningen dyker magiskt upp vid apporten.
I IPOt har man föremål som är 10x(2-3)x(0.5-1) cm långa längd x bredd x höjd. Dessa kan bestå av trä, läder eller filt.
När hunden kan markera förmålen som du slänger iväg så är det dags att börja med föremålsstigar!
Föremålsstigar
En föremålsstig är ett relativt kort spår, helt utan godis, men med föremål i istället. I IPOt läggs föremål mellan fotstegen.
Börja med det vanliga dubbeltrampet och gå därefter rakt fram i ca 10-20 steg. Lägg där ett föremål, och fortsätt ytterligare 10-20 steg varefter du lägger ned ett nytt föremål. I börjar brukar jag köra föremålsstigar med 3-4 föremål, men du kan snart öka både antalet föremål och avståndet mellan dem. Laborera gärna med olika sorter och storlekar på föremålen. Jag använder mig t.ex. av enkronor, pistolshylsor, papperskvitton, plastbitar och riktiga IPO föremål.
Varför separera, och när ska man sammanfoga?
Anledningen till att man separerar föremål och spår är för att det är motivationer som lätt kan konkurrera med varandra. Hunden kanske tycker det är så roligt att spåra att den struntar i föremålen, om den inte har lärt sig att man får otroligt mycket beröm när man markerar dem.
Du du känner att hunden kan spåra nästan helt utan godis, och du kan göra långa föremålsstigar, men många föremål, och hunden slänger sig på backen och markerar som en gud(Njaa… ok.. nu överdriver jag lite) Då är det dags att börja lägga in föremålen i det riktiga spåret!
Att tänka på
Några tips som jag själv vill dela med mig av är:
* Börja ganska tidigt med att spåra på olika underlag. Gräsmattor och ängar är det enklaste att börja med, men så fort grunderna funkar så är det bara att bege er ut i skogen, köra på grus, asfalt, stuff, jord. Allt du kan tänka dig! Kom bara ihåg att du behöver förenkla det lite när ni tacklar ett nytt underlag.
* Tänk på vinden. I alla fall lite! Börja med att lägga spåren så att ni får vinden i ryggen. Detta gör det mycket enklare för hunden, men var inte rädda för att avancera. Hunden ska kunna spåra i alla olika typer av vind, och du vill inte curla den!
* Lär dig älska förledningar! När man spårar så vill många gärna ha så orörda marker som möjligt, men då skjuter du dig själv i foten. När hunden har gjort sina första små godis spår, så ska du strunta i om någon annan har gått på din mark innan dig. Lägg dina spår tvärs över stiga, och viltspår. Lär dig älska alla människor som ovetandes klampar runt i dina spår, med sina hundar som har fest och äter upp all din näring! Det kommer göra din hund mycket säkrare i längden.
* Ta det lugnt och jobba med grunderna, men var inte rädd för att hitta på knasigheter. Prova att låta din hund spåra med kopplet släpandes i marken sammtidigt som du går brevid den, eller varför inte korsa ditt eget spår, eller min egen favorit. Ställ dig mitt på spåret med benen isär och se om hunden kan spåra under dig utan att bry sig. Har du en spårkompis så kan ni dessutom lägga parallella spår, eller låta båda hundarna spåra ett spår samtidigt. Lite konkurrens kan höja motivationen och noggrannheten!
Sist men inte minst. Spår blir vad du gör dem till. Om du går omkring och tänker på hur långtråkigt det är, så kommer du ha det riktigt tråkigt. Se det istället som en utmaning, och klura ut nya knasigheter att utsätta hundstackarn för. Spår är kul, och otroligt lärorikt!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tack för en väldigt informativ text! detta ska sparas till framtiden🙂👍
#1 Tack själv! Jag älskar att spåra. Det kanske märks ;)
//Ambrose
#1 Otroligt bra text! Jag har själv tyckt att IPO-spår känns lite för inrutat och tråkigt, men det där fick det att låta roligare!
Tass Josephine
Det har smugit sig in ett fel i texten som jag inte kan ändra längre. Men Godisrutorna ska vara 2x2 meter
//Ambrose
Oh vad bra förklarat!
Ska absolut prova. Har aldrig fått någon förklaring på hur jag ska börja men det här lät ju jätte bra! (Förutom om man tar den lilla spårkursen jag gick på, som inte alls var så noga med hur dem skulle spåra och ligga i spårkärnan).
Min hund är väldigt på och kanske vill göra saker lite väl fort, och hamnar ofta utanför själva spåret (provade lägga ett spår på fotbollsplanen för ett tag sen) men det hade kanske med att vinden bar min doft åt sidan. Kan man ha 2koppel för att hjälpa honom att inte förflytta sig? Såg det någonstans, där dem hade 2 koppel under magen på hunden för att hjälpa den vara rak!
😃
Min blogg
Javisst kan man ha 2 koppel. Det är inte speciellt ovanligt, men jag ser på det såhär: Antingen så.. 1. Vet hunden inte vad den ska göra än. För du har inte lärt den det med hjälp av godisrutor och godisspår, och då är det inte så konstigt att den inte håller sig i kärnan. Hundar är lata av naturen och gör det som gagnar dem mest. Om den fort lyckas ta sig fram till en belöning så skiter ju den i hur. I bruksspår så är det helt ok. Om hunden tar sig från A till B så har den gjort sitt jobb. I IPO så bedömer man hundens "spårarbete" och där vill man att hunden ska vara så noggran som möjligt. 2. Du har en hund som är helt ointresserad av mat. Då kan det bli svårare, och det kräver mycket mer skicklighet av dig som förare för att lära hunden hur man spårar lugnt och sansat. Personligen använder jag inte 2 koppel för det är ytterligare hjälper som man behöver jobba bort, och oftast används de för att föraren är lat och inte har jobbat tillräckligt med grunderna :)
//Ambrose
Ah okej!
Men då ska jag kämpa med godisruta och godisspår :D
Min blogg