Efterlyser rottweiler
Hej, min pojkvän söker efter sin gamla hund och undrar om det möjligtvis kanske finns någon som kan känna till honom. En 6 årig rottweiler hane som såldes för cirka tre år sedan forn Olofström i Blekinge till Ängelholm. En 20+ tjej som köpte honom och min amstaff. Hörde på omvägar att han hamnade i Stockholmsområdet och högg en människa tydligen. Så undrar om någon kanske vet något om han lever. Hette från början Basse om inte någon döpt om honom. Uppfödaren bodde i Hemmingsmåla i Blekinge. Bilder kan komma senare!
Har du kvar öronmärkning- eller chipnummret kan du söka i jordbruksverkets hundregister.
Är hunden registrerad så kan du kolla på avelsdata samt på jordbruksverket. På avelsdata krävs bara att man vet saker som när hunden var född eller vad den heter, på jordbruksverket behövs chipnumret.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det min före detta sökte med så fanns inte numret kvar. Men om han varit avlivad så ska numret ändå finnas kvar väl? Men han är utskriven ur registret, vet inte hur, men hans chipnummer fanns inte att söka efter i registret av någon anledning.
Till jordbruksverket tror jag att man ska anmäla om hunden dör så att den avregistreras.
I SKKs Avelsdata borde döda hundar finnas med så att man kan kolla stamtavlor bakåt i leden. SKK har ju även DjurID där man kan leta.
På SKK står det bara "hunden avliden", men alla uppgifter ska finnas om den. Såvida ni slog in numret rätt så ska han finnas där, förutsatt att han har stamtavla.
Ni kan inte kennelnamnet? Går också att söka på.