Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 1562 ggr
Turast
2015-05-03 22:22
0

Rastråd

Halloj! 

Jag söker ju efter min nästa tävlings/träningshund då min nuvarande har OCD och ED grad 2 och inte kan göra det vi skulle. 

Jag är rätt starkt inne på Australian shepherd och har varit det sen innan jag skaffade nuvarande hunden som är en korthårig Collie. Jag har väntat på 3 kullar med aussies sen i januari men tyvärr inte fått någon valp ut någon av dem. 

Tänkte se om ni bruksmänniskor kan komma på fler bruksare som passar mig, även om jag själv anser att Aussie är "the one". Bästa tiden för mig att ha valp är "just nu" och känns som alla bra aussiekullar är förbi och de "nya" inte kommer förrän om tidigast 1 år. Missförstå mig rätt, vill inte skynda på ett valpköp eller så, är väldigt noga med att planera saker osv men just nu är verkligen den perfekta tiden, eller hela halvåret som har varit har varit helt perfekt tid för valp. En 8 veckors i höst/vinter blir inte lika perfekt om det alls är möjligt (kan såklart ha hund oavsätt årstid men just en 8 veckors mitt in i slutspörten på gymnasiet…mja) 

Det jag håller på med är fysträning, lydnad och trickträning med Collien, ibland blir det lite uppletande men pga hans skador så tar vi det chill. 

Det jag vill göra med nästa är främst Bruks (då sök och lydnad), Agility för skojs skull, freestyle, drag och fys. Vill även utbilda den till terapihund. 

Jag har lite krav på storlek då jag tycker att min collie är i största laget och vill helst ha en mindre ras. Collien är 62 cm i mank och jag vill nog helst inte ha en högre än 55 cm som nästa :P 

Päls spelar ingen roll, bara det inte är supermycket pälsvård, någon genomborstning i veckan är nada problem. 

Har väl inte mycket andra krav.. helst en bruksras då det är det jag vill syssla med men andra förslag är välkomna. Ej retrivrar eller jakthundar dock! 

Är det något kriterie eller fråga jag glömt så säg till!

Vilken ras passar förutom Aussien? :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
2015-05-03 22:25
0

En liten riesenschnauzer hahahahhaha bara skämtar turast är för stor. Kelpie

ipopuma
2015-05-03 22:25
0
Turast
2015-05-03 22:38
0

#1 du med dina riesens! ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jetaime
2015-05-07 10:16
0

Jag är ju pro-aussie i alla lägen - så länge den blivande köparen vet vad den skaffar.

Aussien är ofta en bra "all around-hund" så att säga, men det är ju inte alla som passar till allt och, precis som med det mesta så beror det ju på vad man är ute efter, vad man har för krav på bland annat föräldrar/linjer och uppfödaren.

Jag är själv på jakt efter aussie nummer 2, men det kommer inte bli först tidigast nästa år :)