Måsta tävla?
Tycker ni att det är ett "måste" att tävla om man har bruksras? Eller räcker de att bara träna? Tänkte för såna som inte riktigt vågar tävla 😊
Nej man måste inte tävla med någon ras 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Måste måste man inte, hunden har ju inget behov av att tävla, bara träna :). Däremot kan det kanske vara svårt att få en riktigt bra valp från drömparningarna eftersom uppfödaren antagligen vill att valparna ska tävla.
Tass Josephine
Nej, man måste inte tävla.
#2 Nej, absolut inte, har inte stött på någon uppfödare(inte inom min ras) som har som krav att valpköparna ska tävla med sin valp när den blir äldre.
-
Dock kan en uppfödare aldrig kräva att den som köper ska tävla, ställa eller liknande. Köpt är köpt. De kan bara ha det som önskemål. Sedan om de väljer personer efter om de verkligen kommer tävla eller inte, det är upp till uppfödaren sen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Det är i själva urvalssituationen jag menar. :)
Tass Josephine
#3 Jag har många gånger stött på Rottweiler uppfödare där de "Gärna ser att valpköpare sattsar på tävling eller utställning."
Om det då finns många intressenter på en valpkull så kan jag mycket väl tänka mig att uppfödaren väljer de som har angett sig vara tävlingsintresserade före de som endast vill träna.
Man kan ju därefter bestämma sig för att man egentligen inte alls ville tävla, och när köpet väl har gått igenom kan uppfödaren varken säga bu eller bä om det hela. Fast det är ju kanske inte så ärligt från valpköparens sida :)
Självklart finns det ingen ras som man måste tävla med, men det kanske blir lite mer motiverat och med mer struktur om man har ett mål med sin träning :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Om man köper en hund från sådana linjer som kommer från meriterade föräldrar osv så är det ju en fröjd för uppfödaren om valparna går vidare och visar upp sig på plan. Men ett tvång kan det aldrig bli. Men sen är det så kul att tävla så om man har dåliga nerver så är mitt råd, träna upp dem 😃Träningen bli mycket roligare om man har ett mål i siktet, dvs att tävla.