Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettbruks
Läst 5476 ggr
LekGott
0

Skydd-nybörjare

Har en aussiekille på snart 11månader som jag skulle vilja köra skydd med. Bor i Göteborg och undrar hur man lättast går tillväga för att komma igång? Uppfattat det som att det är ganska svårt då det inte direkt hålls kurser som i ex Agility? Eller har jag fel? Viktigt är att det fortfarande används av positiva metoder!!! Alla tips, erfarenheter osv uppskattas!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Karolina-H
0

Jag bor strax utanför Göteborg och jag hörde av mig till en brukhundsklubb i omårdet som har grupp som håller på med skydd. Där hade de skyddsträning 1 gång varje vecka så jag åkte ut en av de gångerna och pratade lite med dem om man kunde få prova på och hur man skulle tänka. Det är nog det lättaste för att få in en fot dock är det ju viktigt att vara villig att hjälpa till och lära sig mycket innan då det annars kan vara svårt att få  komma in i en grupp.

Codeavalone.blogg.se

MelliPirelli
0

Vilken gren är det du vill pyssla med, svenskskyddet eller IPO?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Ambrose
0

Om det är IPO du är intresserad av så har de en träningsgrupp på klubben i Kallebäck (sbk göteborg) som tränar Onsdagar på kvällen runt 7 gissar jag.. samt Söndagar mellan 15-16 (gissar även där). Inom IPOt kan det förekomma folk som använder hårdare metoder på sina hundar, men ingen kan tvinga dig till att göra något du inte är bekväm med.. det är toppen att vara med i en träningsgrupp, och du behöver självklart endast använda dig av de metoder som passar dig och din hund :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

LekGott
0

Tack för svar 😊 självklart kommer jag bara använda de metoder jag själv vill ha. Hur gammal måste hunden vara för att få börja träna? Det hålls inga kurser inom denna gren eller?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Ambrose
0

Bitövningar kan man köra rätt så omgående redan med en liten valp, men du ska helst bara göra det med en utbildad/erfaren träningsfigurant för det är viktigt att det blir rätt. När valparna tappar tänder så brukar man ta det lugnt så att de inte får ont i munnen och inte vågar bita lika hårt. Riktigt arbete på en skyddsärm brukar man köra först när lydnaden sitter ordentligt. Alltså när hunden är äldre och mer välutvecklad.. närmare året. Vad det gäller kurser så vet jag faktiskt inte. Det allra bästa är att hitta en IPO grupp och kolla när de kör.. vara lite frågvis och visa att du menar allvar. Inte alltid helt lätt att komma in i dessa grupper. Speciellt med tanke på att du har en Aussie.. inte vanligaste skyddshunden direkt :) Det krävs ju människor som är utbildade och kan figga (figurera) och dessa är ganska sällsynta. Verkar finnas max 2-3 på Kallebäck.. och de är en grupp på 10-20.. ofta med mer än en hund var. Jag snackade med IPO gruppen i Kallebäck i Onsdags. Tiderna som gäller är Onsdag ca 19:00 och Söndag ca 15:00. Sedan finns det ju också Svenskskyddet… vilket jag knappt vet något om.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[TeamGolden]
1

Vad är planen med skyddsträningen? Tycker aussie inte är optimal för arbetet.

LuLeLo
0

#6 Varför inte? 

Varför får förresten bara bruksraser tävla i Bruks?
Jag såg en border terrier (jääätteduktig) på ett klipp en gång, som körde skydds i en jättelik tävlingsmiljö.
Är skydds tillåtet för fler raser än bruksraser i andra länder?

Tass Josephine

vallhund
0

På kontinenten kan du tävla i IPO o Mondioring med t ex Ambulls. I Finland klassas Amstaff som brukshund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Majken!
2

#7 Det är fel, alla SKK-registrerade hundar för tävla Bruks. Dock gäller andra regler i skyddet.

LuLeLo
0

#9 Åh, vad irriterad jag blev på mig själv nu. Menade såklart skydds!
Herre, tränar själv inför att starta i appellklassen nån gång med min spaniel, och så skriver jag fel …

Tass Josephine

LekGott
0

#6 Hur kommer det sig? Varför skulle den inte lämpa sig för skydd?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

neapeaw
1

#6 Varför skulle inte Aussie vara lämplig för skydd? jag ska tex själv prova IPO med min aussie tik och har du kört med en grå schäfer innan eller ja kör ju fortfarande med henne lite då och då. Tycker det är dumt att döma ras, man ska ju se till individen?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Ankilika
0

Har en mycket duktig tjej här i orten som tränar IPO med åtminstone 1 av sina 2 aussies. Hon går jättefint..