Valpfoder en djungel
Jag kommer i slutet av juni få hem en liten schäfervalp och sitter nu och slösurfar och tittar på olika hundfoder och inser vilken djungel det är.
Självklart kommer jag att följa uppfödarens rekommendationer angående foder, men jag skulle gärna vilja lära mig mer om foder. Vad ska det respektive inte innehålla? Och vilka siffror på näringsvärdet ska man titta extra på när det gäller valp, unghund eller vuxen?
Acana all the way skulle jag säga! Jag har en Schäfertik på drygt 9mån idag och började med Iams Puppy Large. Hon ratade det direkt och rasade i vikt. Hon tog inte åt sig ett dugg tyvärr. Provade sedan Royal Canin Actriv Puppy Large, heter något liknande, för aktiva hundar. Då blev hon jätte fin i hullet och tog åt sig bra. Dock försämrades hennes päls. Tappade glansen och mjällade något sjukt mycket! Men sen läste jag på om Acanas Puppy Large foder och gav det ett försök. Ganska saftiga summor på fodret i butik. Men på tex zooplus.se kan du hitta rimliga priser. Jag tycker det är super bra att dom säljs i 18kg säckar! SÅ, avföringen är idag fast och fin, med lagom mängd (Ja, jag håller koll dagligen på mina hundars avföring haha), pälsen är len, glansig och mjuk. Schäfrar är ju kända för krasslig mage, så ett tips är att framöver ha koll (Om du nu inte redan är som jag) 😋 Foder är ju viktigare än vissa tror! Lycka till!
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com