Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettbruks
Läst 1821 ggr
Ronja&Ila
2014-05-05 13:31
0

Rapport

Är intresserad av att börja träna rapport ska få vara med i en träningsgrupp så fort jag hittar en mottagare. Men när jag läser i reglerna så funderar jag över när hunden kommer mot en ska man ge något kommando , typ "fot" eller ska hunden komma in via sidan av sig själv som i Budföringen ? Vilja kommandon används? Något annat man bor veta ?

Nikkis
2014-05-05 23:16
0

Nej hunden behöver absolut inte sätta sig fot eller liknande. Mottagaren ska helt sonika ta emot, koppla och återgå till basen med inkommen hund.

Dom flesta har t ex retriverkoppel som de slänger på i farten och springer till basen med för belöning osv.

Vad kul att du ska börja med rapport förresten! Det är en fantastiskt rolig sport som allt fler borde utöva! =)

Jag körde det med min förra hund.

Ronja&Ila
2014-05-06 23:15
0

Åh vad roligt att du har kört det tidigare! Blev så glad när jag fick vara med i gruppen. Har tyvärr fruktansvärt dålig koll men tur att man kan lära sig och utvecklas !

Nikkis
2014-05-09 19:12
0

Rapport är egentligen väldigt enkelt att utöva, har man en bra och självständig hund som älskar det den gör, dååå kan man komma långt! :D

För glöm inte att hunden kan möta andra hundar på sträckan som också tävlar och människor samt vilt som kan uppehålla sig längst sträckan. Den ska verkligen ha fullt fokus och bara springa på.

Därför jag älskar sporten så mycket, den sätter verkligen hunden på prov och det är ju helt fantastiskt att se. :D

Ronja&Ila
2014-05-12 22:45
0

Ja vi provade idag och vilken jäkla fart, haha!! Inga problem att det inte var inom synhåll. Super kul att se!! Hon tyckte det var skit kul vilket kändes super kul!

Cerrolyn
2014-05-25 20:02
0

Jag är lite sugen på att prova det med Erox och i så fall dra jag med mig lillmatte (måste bara kolla reglerna om lägsta ålder…). 😉

**MVH Cerrolyn

nadilda
2014-06-03 08:43
1

#5 Jag har för mig att det är tolv år, men är absolut inte helt säker på det.

Jag tränar rapport med min lagotto och det är super roligt. Från början började jag träna det eftersom jag gick på kryckor så mycket och hade en uttråkad hund. Är så himla fräckt att se hunden skjuta i väg som faren ur en kanon! Tyvärr så har vi dock fått backa rejält i träningen sedan Dolly fick kennelhosta😕

Jag rekomenderar boken "Träna och tävla rapport" av Ingrid Bahlenerg. Den är dyr, men jätte bra. 🙂