Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 2110 ggr
Niji
0

Vilken ras?

Hejsan!

Jag är ute efter att kolla efter en ev blivande hund och vill tävla i lydnad med hunden. Jag vill helst ha en stor hund men liten funkar också. Jag är inne på Schäfer och Rottweiler men vet inte 100% om det är någon ras som passar mig. Jag är 16 år gammal och brinner för hundar och har tänkt jobba med det när jag gått ur skolan. Jag älskar att vara ute och gå med en hund och går gärna långa rundor. Hemma har vi en spaniel men han är mer husses hund. Hunden kommer få följa med mig till alla ställena som den kan. Jag har även tänkt gå på en naturbruks skola och bo internat och gå hundlinjen. 

Vad tror ni här inne? Vilken ras tycker ni passar? :)

Mind of a queen, heart of a warrior

[melowi]
1

Skulle gärna vilja höra varför du är inne på just schäfer och rottweiler, skulle kanske vara lättare då att ge förslag på raser som kan passa om man vet vad det är du vill ha i hunden ;)

Niji
0

Är mest inne i Schäfer :)

Ronja&Ila
1

Vilka egenskaper är du ute efter ?:)

Niji
0

Oj, hm. Jag vill kunna tävla i lydnad och satsa på elit. Jag vill även kunna gå långa som korta rundor men mest långa. Hunden ska även kunna bara ligga och mysa. Helst även älska att vara med mig och arbetsvillig. Min enklaste förklaring är en vän för livet som vill tävla i lydnad med mig :)

Ronja&Ila
1

Med egenskaper menar jag tex dådkraft , kamplust, självständig eller mer behov av dig? Påhittig ? Osv Förstår att du vill ha en hund med bra av- på knapp och förig men vilka fler egenskaper söker du?:)

Niji
0

Den ska vara både självständig men ändå lyssna väldigt mycket på mig :)

Turast
0

Ett tips är att intensiva hund innan du börjar linjen :) man får otroligt mycket hjälp med sitt hundval i skolan, jag va inne på aussie först men det blev en kh collie tillslut och Jag kan inte vara mer nöjd :) Så jag tycker inte man ska skynda, man läser massor med ras kunskap :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Niji
0

jo, dem rekomenderar på linjen att man har en hund med sig och innan jag får ta med mig hunden måste den vara 6-7 mån gammal och dessutom klara av ett litet prov för att se om hunden kommer kunna klara av att bo och vara på gymnasiet. Just nu värkar det luta mer åt Schäfer då det är den rasen familjen godkänner mest.

Turast
0

det är ju lite taskigt :o jag kom utan hund i höstas när jag började och köpte en i oktober :)

Niji
0

Okey!

Hm, det är ju det att dem rekommenderar. Sen känner jag med att jag vill lära känna min valp innan skolan börjar :)

Turast
0

jo det förstås! :) tänkte bara på att det var mycket jag inte visste innan som fick mig att ta ett heeeeelt annat beslut :) men du gör ju såklart som du vill och om skolan rekommenderar det så :P 

lycka till iallafall :D ser fram emot en biltråd på valpisen sen iallafall :)

Niji
1

Det kommer nog bli MÅÅÅNGA bilder på den vovven :D Älskar att fotta djur och hundar speciellt då man aldrig riktigt kan förutsätta exakt vad dem ska göra :)

Turast
0

ja att fota djur är riktigt roligt :) speciellt när det är lite action ;)

Niji
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha aa :) Bifogar en bild på familjens springer/cocker spaniel, en bild jag fotat :D

Turast
0

snygg :D vilken blick ^^

Niji
0

Tack :D

Haley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Schäfer är ju väldigt krävande hundar. Både aktivitetsmässigt och vardagsmässigt. Säker på att det är det du vill ha?

Jag har en schäferhane på 4 år. En underbar individ med massor av arbetslust, förighet och självständighet. För min kille är fysisk och mental träning ungefär lika viktig. Och jag brukar dela rätt 50/50.

Vi tränar spår, sök, uppletande, lydnad, patrullering, testat lite skydd och har även använt honom lite till djurhantering. En normal dag är vi aktiva 2-4 timmar. Vissa dagar är det hela dagar och ibland har vi vilodagar. Arbetslusten är verkligen stor, och verkar aldrig ta slut. Bäst mår han när han får mycket aktivering. 4-5 timmar känns egentligen rätt idealt för honom.

Han har hjälpt till en del i stallet med hästar som rymt samt hållt de innanför nerrivet staket. Det är mycket hund, som inte backar för en hästspark utan snarare går på hårdare och står pall för 7 trängande hästar vid ett 5-10 m stort hål i staketet medans jag hämtar material för att laga det…

Det är mycket hund, otroligt kul att jobba med men det är även lika mycket hund i vardagen. Och är man bara medveten om det och känner att man vill ha det så kör på :)

Niji
0

Okey :) Jag funderar fortfarande men velar hela tiden fram och tillbaka mellan Amstaff och Schäfer :)

Haley
0

Vad vill du ha för egenskaper hos hunden? Gilla människor/vara reserverad? Gå lätt ihop med andra hundar? Skällig? Vaktig? Pälstyp?

Niji
0

Gud, vet inte riktigt men det jag vill ha är en, snäll och trevlig hund. Den ska helst vela vara med mig men också kunna klara av att vara ensam hemma under en lagom stund. Den ska helst gå ihop med andra hundar. Ska helst inte vara jätte skällig men får gärna vara lite vaktig. Helst korthår, vill inte ha jätte mycket pälsvård på hunden.

Haley
0

Jag tycker att korthårs collie verkar mer passande. Enklare kring andra djur/hundar. Och de känns som att de är lite mera lagom att börja med :) Nästan bättre att börja med en lite enklare hund och sen om man får sug för mer och vet precis vad man ger sig in på så skaffar man en till som är mer hund. Känns roligare än att sen stå där med en hund som man kanske inte trivs med för att den kräver mer än vad man själv vill.

Niji
0

Okey :)

Turast
0

om du ska ha en kh collie se till att hitta från en uppfödare som avlar på god mentalitet och inte utseende! 🙂

har du frågor om kh collie kan jag försöka svara så gott jag kan, har en kille på 11 månader :) 

Eller så är du välkommen in på collie i fokus :)

Niji
0

Okey Tack! :)