Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 2308 ggr
AkaiTsuki
2014-02-28 13:18
0

Undersökning!

Hej! Jag har en uppgift att få reda på något och skriva om det, men jag får absolut inte tycka någonting om det. Det är en faktauppgift. 

Jag har valt att fråga om varför man köper en ras som kan bli sjuk, som har ärftliga sjukdomar, rasbundna sjukdomar eller vars utseende kan påverka allmäntillståndet

Detta är enkäten och endast vissa raser gäller för den(raser som gäller står i enkäten)

https://docs.google.com/forms/d/1bjonH-bFCudigNX4M1prNPI-PMylciHDm5JDHahIAqw/viewform

Tacksam för hjälp! Alla svar är anonyma! 

Ni får gärna fråga saker i tråden om det är något ni undrar 

//Joanna

Dentaku
2014-02-28 17:36
0

Gäller det bara fysiska sjukdomar? Jag funderar eftersom jag har korthårig collie och collie finns med i din lista. Är det beroende på CEA(ögondiagnoser) eller mentalitetsproblem?. CEA tror jag nämligen knappast skulle hindra någon från att köpa en collie, även om det är väldigt vanligt hos rasen - i normalfallet påverkar det inte hundens hälsa alls. Det är bara en handfull hundar där ögondiagnosen är av den typen att den orsakar hunden lidande(t ex näthinneavlossning).

Mentaliteten däremot både orsakar lidande och är ett skäl till att många helt avstår från att skaffa collie i stället för att leta reda på en bra kull efter mentalt stabila föräldrar. Tyvärr upplever jag att din undersökning är formulerad så att det handlar mest om sjukdomar och då känns det lite konstigt att fylla i den när jag har en ras som har väldigt få hälsoproblem rent fysiskt…

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

AkaiTsuki
2014-02-28 20:09
0

Jag har främst riktat min undersökning på fysiska sjukdomar och utseende som påverkar allmäntillståndet på rasen

Som CEA ,HD  eller som mopsens nos 

Jag har valt lite populärare raser för att få mer svar, är de hundarna friska så gör det inte mig något 🙂 Min uppgift måste basera på information och fakta. 

Sen om allas collie är friska så är det super, jag har främst försökt välja raser där deras rasklubb strävar mot friska hundar. 

Detta är ingen etologiuppgift eller liknande och jag känner själv att jag inte har kunskapen nog att prata om hundars alla slags mentaliteter. Detta är faktiskt en samhällskunskapsuppgift 🙂

//Joanna

Dentaku
2014-02-28 20:23
0

Ok, jag förstår. Nu är visserligen båda mina hundar ögonlysta UA men även om resultatet på en ögonlysning skulle varit lindrig CRD så skulle jag inte upplevt min hund som sjuk(trots att det absolut är en rasbunden defekt). Det är alltså inget hälsotillstånd som skulle påverka mitt val av ras, så det är därför jag tycker att enkäten känns lite konstig att svara på när jag aktivt väljer bort raser som där sjukdomar som HD och allergier är vanligt.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

AkaiTsuki
2014-02-28 20:46
0

Då fyller du i det i ditt svar :)  De flesta enkäter blir lite konstiga i svaren vad jag har märkt, och det finns en liten ruta i slutet där man kan skriva till saker för att förtydliga 🙂

//Joanna

AkaiTsuki
2014-03-14 13:34
0

Undersökningen är stannad och nu arbetar jag med resultaten

//Joanna