Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettövriga-grenar
Läst 4466 ggr
Mr_Si
0

Patrullhund?

Någon här som har en hund som är patrullhund inom hemvärnet? Villka raser är aktuella om man skulle vilja satsa på det? Villka egenskaper är önskvärda i en sådan hund?

Stormblomma
3

Det skall vara en ras som är minst 45cm i mankhöjd och som har både täckhår och underull.
Hunden skall ha en utmärkt av och på knapp, dvs kunna starta arbete och jobba hårt och intensivt men ha samma förmåga att koppla av och göra ingenting utan att stressa eller ljuda.
Arbetslust är naturligtvis a och o.
Den skall vara lätthanterad av alla människor, vara oerhört miljöstark, fungera väl runt andra hundar och ha god grund för att arbeta med näsan.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[III]
0

Det är väl rakryggad schäfer.

vallhund
3

#2 Du menar bruksschäfer antar jag? Schäfrar skall inte se ut som sågbockar, inte heller som räkor/karpryggar.

Det finns flera passande bruksraser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[III]
1

3# Va? Ja, dom kallas ju rakryggad schäfer eller :S

Stormblomma
5

#4: Finns ingen ras som heter rakryggad schäfer utan det är de bruksavlade Schäfrarna som kallas för rakryggad eftersom att den har en rak rygg och lika långa ben fram som bak till skillnad från utställnings schäfern som har en sluttande rygg och frambenen är något längre än bakbenen.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

[III]
0

Menade inte ras.. men strunt samma. Mer för att ts skulle fatta vilken jag menade.

Mr_Si
0

#1 Jag kanske är dum nu men det låter för mig som att du beskriver en  jaktavlad och väldresserad labrador? :P

Stormblomma
3

#7: Okej? Därför att?
Grunden till mina "påståenden" är grundande på mina egna erfarenheter med tjänstehundar samt de krav och delar som intagningsproverna går ut på. Det är höga krav på tjänstehundar, men varför det skulle beskriva en jaktavlad labrador begriper jag inte alls.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Mr_Si
1

#8 jag tog din beskrivning och jämförde med min bild av jaktavlade labradorer och fick fram följande:

Minst 45 cm i mankhöjd och både täckpäls och underull : check

Utmärkt av och på knapp: check

Arbetslust: check

Lätthanterad, funka med andra hundar och bra nos: check

Stormblomma
3

#9: Den beskrivningen stämmer in på ett stort antal raser.
Men visst. Jaktlabbe kanske fungerar bra. Vanligast är dock användning av bruksraser.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Mr_Si
0

#10 jo jag vet att det passar in på många raser men jag råkar vara sugen på att skaffa en jaktlabbe därav att jag gjorde den kopplingen :)

Tack iallafall för väldigt bra svar och god fortsättning! :)

Mr_Si
0

Något jag funderar på är dock om en patrullhund förväntas kunna försvara sin förare fysiskt… alltså är skärpa och kamplust viktigt som hos en skyddshund eller har den bara till uppgifft att visa var fienden finns och kunna spåra honom?

vallhund
1

Patrullhund o skyddshund är inte samma sak. Mycket få hundar försvarar sina förare fysiskt, oavsett ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mr_Si
0

#13 jag vet att det inte är samma sak, men jag undrar fortfarande om skyddsliknande moment ingår i vad en patrullhund ska klara av….

Stormblomma
0

Nej, det ingår inga skyddsmoment i Patrullhundens uppgifter.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Mr_Si
0

#15 tack :)

[fantasi]1
1

de vanligaste raserna man ser i hemvärnet just nu tror jag är Kelpie, schäfer, rottis och malle.

Nikkis
2

Jag utbildade min Schäferhane till patrullhund på en BK söder om Sthlm som uteslutande har en viss hund av bruksras som majoritet där, dvs Rottweiler.

Min och min kompis hund (bruksterv) var de enda hundarna på utbildningen som inte var rottisar (fanns en blandras också kom jag på), och våra hundar var uteslutande bäst.

Av ngn anledning så verkar Rottisar - av min erfarenhet, inte enbart från min utbildning som jag hoppade av - rätt populära som patrullhundar, varför vet jag faktiskt inte även om jag såklart känner till hundar av andra raser också.

[nettaahs]
0

#18 Det tror jag beror på att tex schäfer och malle bland annat har mycket mer Go i sig än rottisen. Rottisen lär tänka först 😉

HarrietKiara
0

Jag skulle säga Kelpie, kan vara för att jag är partisk. 😃

Love my Kelpie!

Fiffi1
2

Kursen som jag gick på fanns schäfer 4st, malle 1st, flatte 1st, terv 1st, lapphund 1st, labrador 1st, riesen 1 st