Dobermann
Hej! Vi hade en dobermann som blev 10 år gammal. Han var mycket speciell och hatade andra människor utanför familjen. Han hade väldigt stark vakt instinkt.
Men vår lilla Sack som nu gick bort för snart 3 år sedan fick ''elefant hud'' på armbågarna (slitage när man lägger sig ner). Det blev allt tjockare och tjockare hud och de bildades var i detta. Vetrinären kunde inte göra något, så det var ju bara att klämma ut allt var så fort det blev sår :S
Har någon av era dobermann fått detta besväret? :S
Jag har haft två och har en nu. Slitage blir det och en förhårdnad Men ej haft de problemet :S
#1 Huh va konstigt. Han rev ju upp sår på slitaget, så därför bilades de var och annan skit i. Men man tycker ju inte att det ska bli så ändå :(
Hej jag har dobermann och har aldrig varit med om det.Däremot har han på sommaren ibland fått hotspots.
Min tik har endast fått förhårdnader efter kastreringen eftersom att hon låg stilla en hel del.
Men det är något som sakta försvinner.
Ser helst att hon ligger på mjuka underlag för övrig.
Tidigare inget alls :)
#4 Han låg på allt, även om han hade sin korg med en madrass ^^
Jag har en Pinscher (mellan) och dom har ju väldigt lik hud och päls. Hon är 9 år nu och visar ingenting sådant alls, tack och lov :) Men även hon ligger helst på mjuka underlag så hon kanske håller sådant borta per automatik ;-)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#6 Okej! Våran låg på allt som va både hårt och mjukt även om han hade en egen fotölj ^^
Har aldrig sett eller hört talas om. De flesta dobbisar vill ju ligga mjukt och varmt…
Däremot lite hudproblem har de gärna, precis som alla korthåriga hundar har. Små blippar hit o dit. Fnasiga öronkanter osv…
Med abcesser är det lätt så att kläms inte allt ut och tvättas rent kommer det att bildas nytt var varteftersom.
Min korv blev mkt fin i päls o hud av lax. När jag blir rik och kan ha dobbis igen vill jag nog gärna helbarfa. Tror de får bra hud, päls och hälsa av det.
#8 Inte klämma? Veterinären kunde ju inte göra något mer än de vi själva gjorde. De va bara någon gång i bland och klämde vi inte så blev de tjockare och tjockare :/
Men nu är de flera år sedan så.. Inlägget handlade om någon annan haft samma problem å visste vad de var..