Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 3023 ggr
LitenPyssling
2013-08-06 16:26
0

Bra foder

Ska snart följa en kompis och hämta hund, en Briard. Det är lite frågetecken på vad för foder den ska ha som vuxen, valpfoder är klart då uppfödaren redan har ett valpfoder som de använder.

Vad tycker ni om följande foder?
Precept PLUS, Eukanuba, Royal Canin, Standart, Science Plan, Pro Plan, Appetitt, Lone Star, ANF, Four Friends, Acana, och Robur.

För/nackdelar.

Sedan är jag nyfiken på vad för rekommendationer ni har på valp/vuxen foder för en rottweiler?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Bolten]
2013-08-07 03:21
0

Precept PLUS - Tycker inte alls det verkar som ett bra foder, alldeles för mycket tillsatser och ingredienser. 

Eukanuba - Innehåller oftas (om inte alltid) majs, korn och sockerbetsfibrer som jag aldrig skulle ge min hund. Även där en massa onödiga tillsattser.

Royal Canin - Behöver inte skriva mycket mer än att de aldrig kommer in genom min dörr. Ser inget bra i de fodret. 

Standart - Bättre än de ovanstående dock är den största ingrediensen ris vilken det inte borde vara.

Science Plan - Inget bra alls, de tre största ingredienserna är Grovmald majs, grovmalt ris och sojabönsmjöl dessutom innehåller de salt. 

Pro plan - alldeles för mycket ris. Innehåller även majs, majsgluten, betmassa, salt och cellulosafiber som jag inte skulle vilja ge mina.

Appetitt - Innehåller vete, majs, ris och sockerbetsfibrer. Skulle inte heller ge mina.

Lone Star - Största ingrediensen är mald majs, innehåller även betmassa, korn, havre och väldigt mycket tillsatser. Skulle inte heller ge mina. 

ANF - Malet ris, betmassa, havre, lucern och MSN bland annat, och en massa tillskott. Inget bra foder enligt mig.

Four Friends - Bättre än de andra innehåller dock ris, torkade äpplen och potatis som jag inte tycker är bra.

Acana - Hyfsat dock innehåller även detta potatis, havre, havreflingor och väldigt mycket grönt som jag inte gillar att de är i.

Robur - Ris är största ingrediensen, majsgroddar, majsmjöl, majsprotein, havre, betfibrer, potatis och glukosamin innehåller det, skulle aldrig ge det till mina. 

Rekommenderar endast Färskfoder eller BARF till alla hundar i alla åldrar :)

LitenPyssling
2013-08-07 10:48
0

#1 Tackar! =)

Färskfoder är redan planerat hos de båda som denna tråd gäller, det är just torrfodret då de vill ha bådadera.

[Bolten]
2013-08-07 14:40
0

#2 Det är inte bra alls att ge torrfoder tillsammans med färskfoder :)

vallhund
2013-08-07 16:19
0

#3 En del påstår det men ingen har kunnat prestera någon trovärdig källa till påståendet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Bolten]
2013-08-07 16:50
0

#4 Eftersom magen arbetar olika när de bryter ner torrfoder eller färskfoder så tyckr jag det är rätt logiskt. Torrfoder sväller och ändrar magsyrans PH och färskfoder gör det inte.

vallhund
2013-08-07 17:11
1

Så du äter inte kött o bröd o ev grönsaker, frukt i samma måltid? Ägg, mjölk etc?

Låter kosher, dvs du skall icke koka en killing i sin moders mjölk. inte för att vara petig, men jag vill ha en vetenskaplig källa till ditt påstående o inte bara att du tycker att det är logiskt.

mvh

[Bolten]
2013-08-07 21:57
0

#6 Människor och hundar funkar inte likadant och bröd+grönsaker sväller inte upp på samma sätt. Äter för övrigt inte bröd och inte kött. 

Finns inga undersökningar som har gjorts, men med sund förnuft så kommer man långt även utan källa.

vallhund
2013-08-07 22:14
0

Sunt förnuft i all ära, men påstår man att en sak är på ett visst sätt, typ att blanda torr o färskfoder i samma måltid är big NO - NO så får man styrka sitt påstående med mer än det  berömda sunda förnuftet.

Självklart fungerar hundar o människor olika, det påståendet får man knappast Nobelpris för.

[Bolten]
2013-08-08 01:42
0

#8 Du behöver inte ha en så tråkig attityd.

Många har upplevt problem med att blanda, de finns källor från engelsk forskning tror jag det är om hur magen arbetar när man jämför torrfoder och naturlig mat. Det är stor skillnad och då känns det betydligt bättre att inte ge de tillsammans än att göra det.

LitenPyssling
2013-08-08 19:05
0

De jag vet som gett bådadera, de har inte haft några problem. Jag skulle kunna tro att det är upp till var och en att se hur dennes hund reagerar på det, tycker katter borde ha lite samma beteende gentemot färsk/torrfoder som hunden, båda djuren är ju rovdjur med kött som basföda så jag tycker de borde fungera lite på som på samma sätt just matmässigt. Och på katterna fungerar det ju oftast på.

Men återigen, jag ser det som att det är upp till var och en att se hur hunden fungerar. Sedan får man utefter det, avgöra hur man ska gå tillväga. Om man ska ge enbart torr eller färskfoder eller kanske fortsätta med bådadera.

vallhund
2013-08-08 23:42
0

På vilket sätt är det tråkig attityd att efterfråga källor till tvärsäkra påståenden?

Naturligtvis anpassar sig hundens matsmältningsprocess beroende på vad de äter, t ex så måste hundens mage vänja sig med att äta ben, man ger lite i taget.

Många hundar utfodras regelbundet med både färskfoder/BARF o torrfoder, jag har aldrig hört/läst att det skulle vara ett problem annat än med hundar som inte klarar av att äta torrfoder öht.

Vad icke identifierbar forskning kommer fram till är ganska ointressant. Naturligtvis har du rätt att utfodra dina hundar på det sätt du anser bäst.

[Bolten]
2013-08-09 05:50
0

#11 sista stycket på din text är inte speciellt trevlig. Som jag skrev så är det ett större antal hundar som blivit dåliga av att ge både och eftersom att magen jobbar olika för torrfoder och färskfoder/barf. Den forskningen jag talade om är inte "icke dentifierbar", jag kan se om jag kan hitta den senare när jag sitter vid datorn dock, om du är intresserad.

Ellen89
2013-08-09 09:47
0

Jag matar torr foder med ben, men tanker lite pa att bara mata Barf… mitt torrfoder har dom har ingredienserna; Ingredients: Lamb & Lamb by products, Rice, Beet Pulp, Brewers Yeast, Flax seed, Salt, Choline Chloride, Pottasium Chloride, Dog Vitamin Premix, Chelated Minerals, Yucca extract, Rosemary Extract, Essential vitamins and minerals and Antioxidants.  och jag letade ganska lange efter ett torrfoder som inte hade sa mycket 'daligt' i den…. tycker om den har :)

vallhund
2013-08-10 05:20
0

#12 Skall bli intressant att ta del av den forskningen.