Brukscollien?
Någon som har en brukscollie som kan berätta lite om den varianten av rasen? Vad skilljer den sig från utställningshundarna inom rasen? Vad gör ni med den, hur är den i sättet? U name it :) Länka gärna till en bra sida ni tycker beskriver rasen/varianten bra :) Lägg gärna in en bild om ni har också!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu är jag inte sätta insatt inom rasen men av mina erfarenheter så är väl "brukscollien" lite mindre ostabil.
Vad är det du ska ha hunden till? :)
Främst Agility, viltspår (eventuellt eftersökshund, men iaf tävling) och fredstyle, alla på tävlingsnivå. 7-10 km promenad per dag, och massa gos självklart. Jag var ju helt inne på Sheltie, men den är egentligen alldeles för liten för mig. Så jag försöker hitta en ras som är mycket större, men är ganska lik sheltien. Hittar jag inte den rasen blir det Sheltie ändå, men alltid värt att kolla :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Av de du skriver tycker jag inte de passar in på en Collie alls utan mer än Kelpie :)
Har ingen collie men har träffat många "Om man gömmer en boll under foten för en långhårscollie så krafsar den på foten för att komma åt den. Korthåret gräver en tunnel under …" Korthårscollien har mer fart och go i än vad LH:n har. Tycker inte om någon av varianterna alls. Jag vill ha mycket mer fart, fläkt och iver än vad collien har. Att dom är så värdelösa mentalt gör inte saken bättre.
Medarbetare på brukshundraser.
#3 tycker du? Är inte dom väldigt skarpa dom med? Ganska svåra hundar? Dessutom är även dom lite för små ;) #4 jasså? Vilken ras (förutom sheltien då) skulle du föreslå?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Alltså jag tycker inte Kelpie är speciellt skarpa eller svåra. Självklart beror de på vad man jämför med. Om du enbart väljer efter mankhöjd är de nog inget brukshund som kommer passa dig :)
#6 som sagt så har jag redan valt ras, men fick höra av några att brukscollie eventuellt skulle passa då de var hyfsat lika då jag funderade på om det fanns några större raser med samma aktiveringsbehov och mentalitet :) så bara funderingar, då sheltien egentligen är alldeles för liten.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Men nu var de ju faktiskt så att du frågade?
Vad jag vet så finns inte heller "bruks"collie på samma sätt som tex. en bruksschäfer eftersom de inte avlas speciellt mycket i brukset, kan ha fel då jag inte är insatt men ordet brukscollie låter fel.
Collie och Shelite har inte samma mentalitet :)
#8 ja jag vet att jag frågade, har inte sagt ngt annat :) Frågade här för att jag fick tipset av andra. Och för att jag ville veta mer om rasen, så att jag inte får för mig att skaffa "fel" ras. Och jag var nyfiken.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker inte att kelpien är så lik sheltien. Om man ska utgå från din beskrivning utan att veta att du vill ha en sheltie tycker jag mer att det låter som en (bra)tollare. Utmärkta eftersökshundar. Freestyle och Agility är något som dom älskar. KH collien kan jag tycka är för "osmidig" i agilityn, haha.
#10 Nej de tycker jag inte heller men av de som TS planer att göra med hunden så tycker jag de passar in på Kelipe :) Även en bra Tollare hade passat :)
Vill hon ha en explosiv, intensiv och helt komplett galen hund är kelpien att rekommendera ;)
Alla collies är inte mentala vrak, Seamist har bra hundar t ex.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tänker du på korthår eller långhår nu?
Jag har en korthårig collie på 5 år som jag har tävlat lite lydnad med, vi har ett lydnadschampionat men vi sysslar även med spår och rapport (uppflyttad till lägre rapport). Han är trevlig mentalt (KORAD +438 poäng). Jag upplever inte att det finns någon större skillnad mellan korthårslinjer, inte alls i så stor utsträckning som andra arbetande raser eller som hos långhåren.
http://youtu.be/uG0oulv885A
Ett klipp där vi tränar rutan.
MVH
Julia,
http://bozo.webb.se
http://youtu.be/JFx5eMXIeYc
En video på lite blandad träning med mitt korthår
MVH
Julia,
http://bozo.webb.se