Hur gör ni med fästingmedel?
Hur gör ni för att skydda hundarna och er mot fästingar?
Det känns som att det blir värre för varje år, både hur mycket fästingar det är, deras utbredning och smittor de överför.
Nu har man dessutom påvisat harpest (tularemi) hos fästing vilket åtminstone teoretiskt skulle kunna smitta vidare den vägen.
Jag testar Bravecto tabletter till Lasse i år, det känns inte bra med "gift" men det känns definitivt bättre än att inte ha något som bevisligen hjälper på honom.
Hur gör ni med era hundar? Och vaccinerar ni er själva mot TBE?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vi använder bravecto vår hund. Tidigare hund hade vi första åren scalibor men bytte sen till bravecto efter att hon fick en negativ reaktion på scalibor.
Är själv vaccinerad mot TBE sen typ 99 eller om det till och med var ännu tidigare.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Värre? Förra året fanns väl inga fästingar? Min kille hade typ en och jag trodde att halsbandet jag köpte från Kina funkade, men då sa mina vänner på fb att det knappt fanns några fästingar…
Vi har tabletter på recept. Då sigge har epilepsi ger jag honom inget som vår veterinär inte godkänt.
Fästingar kryllar det av. Vi bor över Kalmar
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Frontline fortsätter jag med. Jag köpte tabletter av ett annat märke, men de skulle sväljas, så då måste fästingen bita och det är ju vad jag vill undvika.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vi får recept från vår veterinär till de hundar som ställs ut. De övriga får fästinghalsband från Lakkawear
På mig själv har jag testat Zerobugs och Tickless och tycker att det fungerat hyfsat bra.
Katten får AdTab.
Fästingar finns i överflöd här. Ingen brist alls.🙁
Jag använder bara naturliga medel mot fästingar numera.
Fast vi har inte så himla många fästingar å andra sidan.
Förut så använde jag, dumt nog halsband mot fästingar som det stod att hunden inte skulle bada med i sjöar för då skulle fiskarna dö!?
Hur tänkte jag då, undrar jag nu!?🤔
Om fiskar dör av ett sånt halsband så kan det ju inte vara särskilt nyttigt för hundar heller.
Men jag tänkte inte så långt då tydligen. 😅
Hundarna dör ju inte som fiskarna som tur är, men det kan ju inte vara nyttigt.
Om ett halsband eller ett medel kan döda fiskar tex, som också är djur lätt så tror inte jag det är nyttigt för hundar eller oss heller.
Sen beror det ju på var man bor och hur mycket fästingar som man brukar ha..
Det kan ju vara värt att kunna använda nåt ordentligt medel om man har extra mycket fästingar där man bor. För för mycket fästingar är ju inte heller bra.
Så det är lite som att välja mellan pest o kolera.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag har kört med Seresto tidigare.
Gillar att Seresto är verksamt så länge. Om man bara använt halsbandet halva tiden eller kortare, så kan man ta av det och packa in det och ta fram nästa säsong och använda slut det.
Köpte ett billigt som är av naturliga örter mm som jag testade förra året och som jag ska prova i år igen då jag har en oöppnad förpackning kvar. Men har glömt hur länge det är verksamt.
- Redigerat 2025-04-17 13:18 av Grodan
Kör droppar eller tabletter på utställningshundarna och naturliga halsband på de övriga